Språk i hästannonser

Sv: Språk i hästannonser

*kl*

Jag har inga problem med att folk är lite personliga i sina annonser - att nån av nån anledning känner att den behöver skriva "med sorg i hjärtat" eller nåt, känns mer som om någon vill vara väldigt tydlig med att den inte tar lättvändigt på försäljningen och inte bara vill bli av med hästen till varje pris.
Om nån beskriver sin häst som "charmig" eller "söt" tycker jag heller inte är fel, jag kan bilda mig en egen uppfattning, bara inte annonsen är för mycket "puttinuttig" och utelämnar relevant fakta. Annonser skrivna i "Jag-form" kan jag inte med - hästen är så desperat att flytta att den till och med själv skriver annonsen! :p

För mig är relevant fakta ras, stam (om den är renrasig i alla fall), ålder, ungefärlig mankhöjd (exakt om det är en ponny), utbildningsnivå, pris samt var hästen befinner sig. Jag ringer inte på annonser där det inte står var i landet hästen finns, jag vill inte ringa på en häst som jag tycker verkar kanon, och så visar det sig att den finns alldeles för långt bort, alltså riskerar jag också att missa guldkorn i min närhet om jag letar häst.

När det i rubriken står "BVSA" eller högstbjudande kollar jag inte heller på annonsen. Jag förstår att man vill ha betalt för sin häst, eller behöver bli av med den, men om det är det allra viktigaste så att det till och med måste stå i rubriken så känns det lagom seriöst. Budgivning på levande varelser över huvud taget gillar jag inte.

Det är de största grejerna som jag reagerar på när jag kollar i annonser, sen kan andra saker reta mig, eller få mig att skratta.. En annons där det i annonsen stod "bildskönt sto!" och så var det en bild på en rent ut sagt ful häst, fult uttryckslöst huvud och dessutom plåtad i ridningen i precis fel ögonblick, där benen spretar åt alla håll.. Hästen kan säkert vara kanon för det och för allt i världen ha "ett hjärta av guld" men bildskön var hon inte! Skönheten är i betraktarens öga heter det väl? :angel:

Annonser med hästar som ligger ner, som vilar på ett ben, som står med tjocka täcken på osv, allt som gör att man inte ser hästen, känns värdelöst ur försäljningssynpunkt.

Nåt som ofta får mig att fundera på folk är alla hundannonser! Puttenuttiga eller helt fattiga typ "hund säljes, ring" eller beskrivningar om "söta valpisar" t ex - vad är en valpis?! :confused: :crazy: etc.. Ska man sälja en hund för 7-12000 kr eller mer kan man väl åtminstone annonsera ordentligt?!

Senast ändrad:

*kl*

Såg en annan kul annons en gång "lämpar sig bra för avel då han har udda stam" - haken var väl den att det var en vallack! :p

Nu kollar jag ju annonser bara för skojs skull och inte för att köpa något, men jag måste säga att dom annonserna som man dras till är dom med ordentliga bilder där man faktiskt ser vad det är för häst och kan bedömma hästen ordentligt, hatar då det är några dåliga mobilbilder då man på sin höjd ser ungefär vad hästen har för färg! Alla kanske inte är superfotografer själv men finns nästan alltid någon i närheten som vet hur man hanterar en BRA kamera (t.ex. systemkamera)

Ännu en bildgrej, då det står hopptalang med bra teknik och man ser en dålig bild över ett hinder på max 50 cm som hästen i princip kliver över, hur ska man då veta att den verkligen HAR hopptalang och bra teknik?

Dåligt fackspråk, felstavningar och dålig grammatik gör mig galen! Vet att jag har en förmåga att störa mig på stavning! Har någon gång sett en som annonserade ut sitt korsningssto och skrev att pappan var Angloarab, mig veterligen är den hästen registerad som pintohingst, var dessutom uppfödaren som sålde och man hoppas ju h*n vet vad hon tagit fram för föl!

Alla som retar sig på puttenuttigt språk i hästannonser (jag kan göra det, även om dåligt stavat stör mig mer). Läs engelska hästannonser! Den viktigaste infon för dem är att hästen är "lovely" och "stunning" (oftast ackompanjerat av en bild på en riktigt ful häst). När de har framfört hur lovely deras häst är berättar de att den rids på tränsbett och inte har några olater.
Stam är för det mesta helt oväsentligt. De har knappt någon egen kvalitetsavel på storhäst (warmblood) sidan, men står det att hästen är KWPN vill åtminstone jag veta stammen. Möjligen att de kan gå så långt som att säga att stammen är bra, eller "e.kvalitethingst från Holland".

Det här med "lovely" retade jag mig på i början i UK. Nu har jag lärt mig att det är bäst att hålla med, och varje gång någon frågar vad jag tycker om en viss häst jag sett/ridit, svarar jag alltid "lovely" :D Förlåt, OT.

Ja just det. "Sorg i hjärtat" annonser stör mig inte alls, tycker det är trevligt att folk tycker om hästen de säljer.

*KL*

Något jag retar mig på är de som skriver "bra stam" - och så skriver de inte ut stammen i annonsen !
Vad är det som säger att jag anser att det är en bra stam? Förmodligen är det en halvdan stam, utan större intresse avelsmässligt i alla fall.

Det är väl självklart att man som säljare har rätt att neka köpare man inte tror kommer passa ens häst! Vissa saker går inte fram på telefon...

/Migo
Som ser det som en ynnest att få äran att ta över någon annans älskade häst, inte rättigheten att köpa en vara...

Jo, det är ju så sant om köparen är rent olämplig.

Men begreppet till rätt köpare. Fast då får man nog ställa en miljon frågor till köpare som kommer 15 mil eller ställa upp sina krav i förväg så att man vet om man passar in på deras idé om rätt köpare.

Själv tycker jag att jag är rätt köpare för de allra flesta hästar. Har välnärda och välskötta hästar. Vad mer kan man önska som säljare? Ja, det är om man fött upp en häst till ett speciellt ändamål i så fall i bruksammanhang.

Men jag har varit med om ägare som ångrat sig helt om försäljning när det blivit en realitet. Då är man inte glad när man åkt långt för att titta.

Hälsning Maja

har sett en anons den senaste dag där det står:Mare for hobby and breeding. Super price!
klickar man in står det valak på kön!
Kanske kan bero på att annonsören råkat snubbla på tangenterna. Precis som du har skrivit valak istället för valack och anons istället för annons här ovanför... :grin:

En köpare ska inte bara ge hästen mat för att jag ska vara nöjd. Hästen ska dessutom få stå i ett bra stall, ha hästkompisar, den ska få vara unghäst (t ex ha ett riktigt bete och vila hela sommaren, alltså inte ridas in på sommaren som 2-åring) osv. Detta är verkligen minimikrav. Dessutom så vill de flesta uppfödare att en eventuell köpare ska ha tävlingsmeriter, dokumenterad unghästvana samt en bra tränare (gärna A eller B-tränare) som kan ge bra referenser.

Att säljaren "ångrat sig" kanske beror på att spekulanten inte håller måttet, precis som en del köpare inte tycker att hästen de tittat på är tillräckligt bra för att köpa.

Senast ändrad:

Jo, det är ju så sant om köparen är rent olämplig.

Men begreppet till rätt köpare. Fast då får man nog ställa en miljon frågor till köpare som kommer 15 mil eller ställa upp sina krav i förväg så att man vet om man passar in på deras idé om rätt köpare.

Själv tycker jag att jag är rätt köpare för de allra flesta hästar. Har välnärda och välskötta hästar. Vad mer kan man önska som säljare? Ja, det är om man fött upp en häst till ett speciellt ändamål i så fall i bruksammanhang.

Men jag har varit med om ägare som ångrat sig helt om försäljning när det blivit en realitet. Då är man inte glad när man åkt långt för att titta.

Hälsning Maja

Det är klart att man får vara tydlig med eventuella önskemål redan på tfn då, men samtidigt så är det inte alls alltid rätt bild av folk man får via luren...

Klart att vi alla anser oss vara rätt köpare för de flesta hästar, individen anser ju alltid att deras sätt att hålla häst är väldigt bra;) (Absolut inte menat illa på något vis- bara en kommentar ang hästvärlden i stort, där alla är bäst på allt;) )

Som säljare skulle jag ha (orimligt) många krav på en eventuell köpare - det är många omständigheter jag vill kunna garantera mina hästar! (därför säljer jag inte hästar alls... återigen, mitt sätt att hålla dem är ju så klart bäst:angel:;):D)

/Migo

Kanske tycker "högt-gräs-bilder" är mindre bra för att man inte ser benställning eller huruvida hästen är låg-/högställd gissar jag.
Plant, fast underlag är såklrt önskvärt.

Tänkte mest på "högt gräs" är det en decimeter, eller en halvmeter? Utställningar/premieringar går ju ofta på grus/gräs t ex, och såna bilder är ju vanligt att folk använder tycker jag, och man ser ju benen ändå, det har jag aldrig reflekterat över.

När vi skulle fota sist blev jag varse att inte underlaget var viktigast - utan bakgrunden! Ställde upp min ljusa (fjord-)häst på stallplanen med det ljusa stallet i bakgrunden, och hästen försvann! Det såg jag ju inte förrän jag kollade på bilderna efteråt, inget man fokuserade på i kameran så att säga. Tänkte mest på att vi skulle ha en "orörig" bakgrund, men man måste ha kontraster också, så det blev till att ta om bilderna!

tkr inte det har med vad folk skriver, visst de låter väl lite barnsligt. Men man kan inte utgån från vad/hur folk skriver i sina annonser. Tycker ja.

*kl*

Försöker tolka orden i annonsen. Bryr mig inte så mycket om den är personlig, eller objektiv - men vilka ord beskriver hästen.

"Säljes för att kemin inte stämmer mellan mig och hästen" - problemhäst.

"Kan testa nya ryttare, men blir en ängel när man lärt känna varandra" - problemhäst.

"Kan vara het men kontrollerbar! - lokomotiv

M fl

Jag tycker att det är relevant att försöka genomskåda varför hästen säljs. Det finns en anledning.

Jag liksom många köper "kompishästar". Som inte söker tävlingshäst, utan en bussig häst att ha kul med. Vi läser nog annonser lite annorlunda än köpare som vill ha en häst med hög kapacitet för placeringar. Kan jag tänka mig.

Norrland

Här tror jag att annonsören glömde ett komma...

Rubrik: "Stallplats i mindre trivsamt stall".:D

Uhm Jag skulle inte vilja stå i ett stall som var mindre trivsamt... Jag vill ah ett trivsamt stall...

Skulle nog vara "Stallplats i mindre, trivsamt stall" eller "Stallplats i trivsamt mindre stall" kanske...:idea:

Senast ändrad:

Jag försöker också tyda vad som finns bakom orden i en annons, det känns viktigare än om den är personlig eller fånigt skriven, även om jag kan vara något av en språkfascist... Eftersom jag läser ofantliga mängder annonser nu när jag är på jakt efter en häst slår det mig snarare ofta hur torftigt med information många av dem innehåller. I många fall står det inget om sånt som hästens utbildning, ridegenskaper, mankhöjd och liknande grundläggande saker, sånt som är ganska avgörande för om intresse väcks eller ej.

Det gäller åtminstone den låga prisklassen som jag kollar på. Men bara för att jag mest vill motionsrida och ge mig ut till skogs så nöjer jag mig ju inte med fyra ben, man och svans, liksom.... På samma sätt så har jag reagerat på, som en del påpekat, att bilder på hästar i annonser ofta är så kassa. Väldigt ofta är de tagna i ett ögonblick som verkligen inte är smickrande för hästen, eller inte ger särskilt mycket information om hur den egentligen ser ut. Visst är det skoj med gäspande hästar som visar alla tänder i närbild, men det är kanske inte riktigt det jag är ute efter att se :confused:

Jag letar just nu efter en D-ponny att ha på foder så jag kollar en hel del annonser (även på ponnyer till salu) och har upptäckt att på ponnyannonser är det VÄLDIGT vanligt med "säljes med sorg i hjärtat" "Underbar ponnykille säljes" och vanligast av allt "Nu ska jag sälja min ögonsten". Och det är nog ofta ungdomar och barn som kollar i annonserna och tycker det verkar vara en gullig ponny för att dom själva skulle skriva så i annonserna. Jag tycker inte det låter oseriöst i en ponnyannons men i en annons om en stor häst kan det se töntigt ut.

Något annat jag stör mej på (då jag letar en hopp ponny) är när det står "Hopptalang" osv och det är en bild på en ponny/häst i hagen eller som rids halvslarvigt.
Och något som också stör mej är när det är någon som inte rider bra eller som är alldeles för liten eller för stor för ponnyn/hästen. Då får man inte chans att se hästens riktiga kapasitet.

Liknande trådar

Samhälle Brännbart ämne. Men varför har hästsporten misslyckats att rekrytera/locka (valfritt annat ord) annat än i stort sett etniska...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 054
Senast: vackerdag
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka