Språk i hästannonser

Sv: Språk i hästannonser

Skojig tråd. Massa stavfel ger mig ångest men värst är ändå som MagicaDEHex skriver: "säljes med sorg i hjärtat..." och "till salu igen pga oseriös köpare". När det gäller sorg i hjärtat får jag antingen bilden av att de övervärderar sin häst, ljuger eller kommer bli jobbiga att ha o göra med och oseriös köpare känns som att säljaren kanske inte riktigt har alla hemma eller är krånglig själv, har ljugit osv.

Jag form ur hästens perspektiv kan vara kul om annonsen är välskriven rent gramatiskt och innehåller alla viktiga fakta såsom storlek, kön, ålder, utbildningsnivå och ras.

när jag va på hästletarjakt så minns jag en annons speciellt bra.
Den hade ett foto på en helt mörkbrun häst, helbild.
Annonsen va ngt såhär (utplockat från längre annons):

"Liknar hästen på bilden, är dock inte den. Väldigt lik den på bilden men har vita strumpor, vita (?) tecken i pannan, liiite ljusare i pälsen och aaaaningen ljusare man och svans. Är även lite mindre musklad och inte så hög. Mer finmejslade ansiktsdrag"

:rofl:

Hade det inte vart lika bra att skippa bild överhuvudtaget då:grin:

Och sist men inte minst, så dissar jag alla där det står: " till salu igen pga oseriös köpare" lr dylikt. Jag som köpare har inget behov att veta detta. VAD har det med hästen att göra?

Jag tolkar mer det som en pik till den som drog sig ur, inte att en ny ev köpare måste veta det

Precis - det har inget med hästen att göra, så därför kanske du missar en kanonhäst eftersom att du dissar den direkt ;)

För mig är inte bara hästen viktig, för mig är det viktigt att det känns bra mellan mig som köpare och säljaren. En person som måste uppge i annonsen att den haft en "oseriös köpare" hos sig känns inte så trevlig att köpa av.
Jag associerar det med att säljaren själv inte lagt alla kort på bordet, eller att denne är "svår" på annat sätt.

Visst jag kanske missar en fin häst, men det finns många fina hästar där ute.

ang bilder, varför lägga ut en bild på en lerig häst med täcke på sig och som dessutom vänder bort huvudet? Jag har sett flera sådanna och man undrar ju vad man tänkte då. :grin:

Efter att en tid läst en del hästannonser på olika sidor, förundras jag över det språk många använder i annonserna. Exempel:

Jag måste nu sälja min tjej...

Söt halvblodsflicka...

Busig men charmig kille till salu...

Personligt och trevligt eller totalt oseriöst? Själv tycker jag att det låter oseriöst och faktiskt lite sjukt... :cool:

Är väl helt ok det du nämner ovan. Men "hjärta av guld" hur f-n kan det pumpa runt blod. "Ögonsten" vardå i ögat, låter farligt.

Sedan "Säljes billigt då jag är mån om att hitta rätt köpare." Kan faktiskt betyda att man kör 15 mil och tittar på en häst man inte ens får köpa.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha ha, så kanske man skall göra om man får för sig att sälja hästen nån gång. Jag skall ta en bild på ett brunt halvblod för att illustera min isis fux :p

"Ca 20 cm lägre än hästen på bilden, ngt grövre och fux med lång man o svans, annars är hon identiskt med vallacken på bilden. "

Ha ha ha, så kanske man skall göra om man får för sig att sälja hästen nån gång. Jag skall ta en bild på ett brunt halvblod för att illustera min isis fux :p

"Ca 20 cm lägre än hästen på bilden, ngt grövre och fux med lång man o svans, annars är hon identiskt med vallacken på bilden. "

:rofl: klockrent:D

Efter att en tid läst en del hästannonser på olika sidor, förundras jag över det språk många använder i annonserna. Exempel:

Jag måste nu sälja min tjej...

Söt halvblodsflicka...

Busig men charmig kille till salu...

Personligt och trevligt eller totalt oseriöst? Själv tycker jag att det låter oseriöst och faktiskt lite sjukt... :cool:

Mycket oseriöst i mina ögon/öron man vill ju inte veta hur hästen är utan bilda sig en egen uppfattning eller?

" till salu igen pga oseriös köpare" lr dylikt. Jag som köpare har inget behov att veta detta. VAD har det med hästen att göra?

Jag tolkar det som att säljaren vill förklara varför hästen är ute på annons igen alt varför den varit till salu så pass länge. Annars kan man ju om man som köpare letat länge och sett annonsen innan tolka detta som att det är något fel på hästen då den inte blir såld.

I övrigt så kan jag överse med lite felstavning och känslomässiga formuleringar om att alla relevanta fakta finns med i en annons: kön, ålder, ras, mankhöjd, utbildning, stam, pris och var hästen finns (om man bara lämnar ut mobilnummer).

Annars antar jag att man som säljare är beredd på massa onödiga kontakter och frågor trots att man kommenterar att man endast vill ha seriösa svar...:crazy:

Personligt tycker jag. Det är helt ok om de skriver så bara viktig info är med också.

på tal om nästan detta, jag fick mig ett gott skratt häromdagen om ett varmblodssto, pappans namn stod med i rubriken, sen som det bara:

EJ DRÄKTIG!!

nehej vilken tur! :D

Är det larvspråk så slutar jag läsa efter första meningen.
Och jag håller med om at det värsta är när det skrivs i Jag form., jag måste flytta, höbblahöbbla

Undrar om inte jag såg samma annons och hon utannonserades som fölmärr. Många travare som utannonseras fölmärr är dräktiga därför skrev det inte dräktig. Åtminstone upplever jag att det är så.
SEdan tråkigt iofs att annonsen inte innehöll så mycket mer info

Senast ändrad:

Såg en annons i dag på en ett åring. I annonsen står det: Är fux nu men kommer säkert bli skimmel sedan.

Reagerade lite och scrolla upp till bilden och bilden var på en mörkbrun/svart häst. :crazy:

Sedan "Säljes billigt då jag är mån om att hitta rätt köpare." Kan faktiskt betyda att man kör 15 mil och tittar på en häst man inte ens får köpa.

Hälsning Maja

Det är väl självklart att man som säljare har rätt att neka köpare man inte tror kommer passa ens häst! Vissa saker går inte fram på telefon...

/Migo
Som ser det som en ynnest att få äran att ta över någon annans älskade häst, inte rättigheten att köpa en vara...

Men det kan ju också vara en ren underhållning att läsa dem. Nyligen läste jag om en häst som inte hade problem med stövlarna:laugh::laugh:

har sett en anons den senaste dag där det står:Mare for hobby and breeding. Super price!
klickar man in står det valak på kön!

Sv: Språk i djurannonser

Jag kan störa mig på det säljs barn i djurannonserna då och då, "vår katt har fått barn som vi nu måste sälja" men mer vanligt och förbryllande är folk som skall sälja hundvalpar men inte kan stava rätt till rasen. Jag har nämligen fått för mig att det knappast alltid skulle bero på dyslexi utan att folk inte iddts ta reda på hur rasen eller blandrasens ingående raser stavas.

sällar mig till dem som stör mig nått otroligt på språket i vissa annonser! Särskilt felstavningar kan jag sitta och reta mig till döds på!

Nu letar jag ifs bil och inte häst, men jag skulle ALDRIG ringa på en annons (oavsett vara) där det ser ut som pelle, 3 år, varit framme och skrivit. Ok att man kan ha problem med att stava, eller att man vanligtvis kanske skriver lite slarvigare på internet än man gör IRL, men i en annons där man ska sälja nått dyrt (för de flesta hästar och bilar kostar ju faktiskt en hel del pengar) så kan man faktiskt anstränga sig och be nån läsa igenom det man skrivit innan man lägger ut den! Hualigen säger jag bara ;)

Gillar inte heller "jag form" i annonser som handlar om djur, där drar jag öronen åt mig direkt, får alltid känslan av att ägaren egentligen inte vill sälja och kommer komma med en massa skumma krav om jag köper djuret ifråga. Typ "jag vill ha mail med uppdateringar varje tisdag under de kommande 20 åren, och dessutom ska jag få hälsa på närsomhelst utan att behöva säga till innan".

Annonser ska vara grammatiskt korrekta, innehålla all relevant information till ev köpare och ska man envisas med att lägga upp en bild, ja då ska det vara en bild som visar objektet ifråga från sin bästa sida!:)

Ursprungligen postat av MagicaDeHex Visa inlägg
" till salu igen pga oseriös köpare" lr dylikt. Jag som köpare har inget behov att veta detta. VAD har det med hästen att göra?

För mig skulle det kunna förklara om jag sett hästen på annons innan. Att det inte är hästen som det är fel på och återigen ute.

När det gäller katt och hund blir jag väldigt störd av om det står "pojke" resp "flicka" i annonsen. Det får det också att låta som om det är barn det är frågan om. Det heter för f-n han- och honkatt eller hanhund och tik.Eller!?!?

Lotta

Liknande trådar

Samhälle Brännbart ämne. Men varför har hästsporten misslyckats att rekrytera/locka (valfritt annat ord) annat än i stort sett etniska...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 054
Senast: vackerdag
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka