Språk i hästannonser

FeelingGreen

Trådstartare
Efter att en tid läst en del hästannonser på olika sidor, förundras jag över det språk många använder i annonserna. Exempel:

Jag måste nu sälja min tjej...

Söt halvblodsflicka...

Busig men charmig kille till salu...

Personligt och trevligt eller totalt oseriöst? Själv tycker jag att det låter oseriöst och faktiskt lite sjukt... :cool:

Sv: Språk i hästannonser

Ha ha...håller med...men jag tycker att det är värre när hästen skriver annonsen..."min matte har inte tid med mig längre och jag vill ha kompisar och daglig utevistelse"...det känns inte heller seriöst.

Donnan, tjejen, flickan...säger jag till min pålla ihagen ingen annan stans.
Ponken, gubben, killepillen:o, likaså där...BARA i hagen

Fast jag tycker låter mycket bättre än de utländska intressenterna som gjort översättning med Google eller något liknade. Där behövs det ibland en hel del klurande på att förstå vad det är de säljer.

Jag tycker inte att det behöver vara oseriöst, inte om det kommer från en privatperson. Då upplever jag att annonser med dåligt språk värre, för att inte tala om de som gärna utelämnar storlek, ålder och liknande.

Ha ha...håller med...men jag tycker att det är värre när hästen skriver annonsen..."min matte har inte tid med mig längre och jag vill ha kompisar och daglig utevistelse"...det känns inte heller seriöst.

Håller med! Blir nog ingen affär där...

... fast då kanske jag missar en bra häst. Den kan ju både tänka, skriva och formulera sig skapligt. :angel::p

Jag tycker inte att det behöver vara oseriöst, inte om det kommer från en privatperson. Då upplever jag att annonser med dåligt språk värre, för att inte tala om de som gärna utelämnar storlek, ålder och liknande.

Fast oftast har just dessa annonser även dåligt språk, och inte så sällan utelämnas viktiga uppgifter.

Fast jag tycker låter mycket bättre än de utländska intressenterna som gjort översättning med Google eller något liknade. Där behövs det ibland en hel del klurande på att förstå vad det är de säljer.

Ja, de är lite luriga. :p Dessutom får jag en känsla av att priset brukar ligga väl högt i de annonserna.

Tycker inte det är oseriöst. Men ska man sälja sin ex. dressyr häst 140tusen så väljer man nog inte att beskriva sin häst på det viset.

När jag ser såna annonser får jag bilden av en ung tjej som egentligen inte vill bli av med sin häst och därför kommer att bli en väldigt krånglig säljare...

Tycker det är lite som när folk ger sin pojk/flickvän olika pluttinuttgilliga namn på internet :p Sånt gör man hemma!
Samma sak men hästen. Ska man till att sälja sin häst tycker jag man kan försöka vara lite seriös

Men när jag skulle sälja mina valpar för några år sen så svarade ingen på Jack Russelannonsen- ALLA svarade på mina boppar är till salu....
Att boppar kunde betyda ngt annat kom jag på när nån ville köpa mina bröst... oops...
Men det var bara en som uttalade sig om det. Jag sålde alla valparna- o kunde nog sålt fler....

Jag reagerar faktiskt inte alls särskilt nämnvärt äver folk som uttrycker sig så i annonser. För mig är det viktigast att den information som är viktig framgår tydligt samt att säljaren ser ut att ha en sund hästhållning, vad den sedan kallar sin häst (flicka, gullesnippa, snutteprupp etc, etc), det är för mig helt ointressant. Jag behöver dock inte älska det bara för att jag accepterar det :)

*kl*

Svarar aldrig på annonser som har sånt språk. Läste i nån annons för nån månad sen när det var någon som skrev med sådant språk och sedan avslutade det hela med *kram*

hm.. ingen *kram* ifrån mig i alla fall :grin:

Jag tycker inte det behöver vara oseriöst, det är ju då tusen gånger mer oseriöst att inte skriva information som storlek, utbildning, ålder, pris etc.

Min uppfattning är att denna typ av formuleringar är vanligare bland de billigare prisklasserna. "Ögonsten" och "världens underbaraste" innebär nästan alltid travare...

Jag håller med om att det ofta är viktiga uppgifter som saknas, men en som ni inte nämt hittills är RAS!!! Är annonsen sorterad under ridhästar t.ex, kan det ju vara många olika raser.

Språket är också viktigt, men det är olika för mig om det är någon som bara inte är van att uttrycka sig skriftligt/stavar fel, eller om man skriver för pluttegulligt eller använder helt fel fackuttryck.
Det första kan jag överse med, men inte det andra!

Lotta

på tal om nästan detta, jag fick mig ett gott skratt häromdagen om ett varmblodssto, pappans namn stod med i rubriken, sen som det bara:

EJ DRÄKTIG!!

nehej vilken tur! :D

Är det larvspråk så slutar jag läsa efter första meningen.
Och jag håller med om at det värsta är när det skrivs i Jag form., jag måste flytta, höbblahöbbla

Avskyr annaonser där man skriver om hästen i "Jag" form - Eller har aldrig stuckit eller skenat.

//Linda

jag såg en rolig annons idag.. "blabla rund och go, inga problem med vikten blabla"

Och hästen på bilden var MYCKET rund och go och hade ett antal kilo för mycket. Ska man ljuga/försköna verkligheten så kanske man inte ska lägga upp bilder där det tydligt visar att det som står inte riktigt stämmer...

När jag ser såna annonser får jag bilden av en ung tjej som egentligen inte vill bli av med sin häst och därför kommer att bli en väldigt krånglig säljare...

eller när det står " med sorg i hjärtat" lr efter tungt övervägande har jag beslutat att jag måste sälja"....
det är helt orelevant och man vill typ inte svara på en sådan annons för att man känner sig elak som ska skilja dom åt:crazy:

Sen så avskyr jag annonser med felstavningar, vad det än gäller. Vet man att man har svårt med stavning så kan man faktiskt be ngn om hjälp.

Känns som riktigt oseriöst om det står : "halvblod valak, säjes till rutinnerat rytare":crazy:

Och sist men inte minst, så dissar jag alla där det står: " till salu igen pga oseriös köpare" lr dylikt. Jag som köpare har inget behov att veta detta. VAD har det med hästen att göra?

Liknande trådar

Samhälle Brännbart ämne. Men varför har hästsporten misslyckats att rekrytera/locka (valfritt annat ord) annat än i stort sett etniska...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 054
Senast: vackerdag
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 988
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V