Spotar ut maten

C

Cecely

Min häst är allt lite konstig.

En sak hon gjort nu den senaste tiden när hon äter hö är att ta en tugga, gör höt till en korv och sen spottar hon ut den.

Tänderna raspades av en erkänt duktig tandläkare förra veckan men det har blivit lite mer nu efteråt.

Kan hon ha problem som vi missat?

Eller gör hon så bara för att höt är äckligt?
Jag får lite kännslan av att det kan vara så men man vet ju inte..

Nån annan som gjort liknande?

Sv: Spotar ut maten

Jag har sett äldre hästar göra på detta vis, och som oftast beror det på tand problem. Så ja, du får nog ta kontakt med personen igen och rådgöra.

Vet en tjej som hade tandläkare till sin häst... hästen hade inga märkbara problme innen och tandläkaren raspade lite bara. Direkt efter det började han göra som du beskriver om din häst (han har ALDIG gjort det förut). Hon blev fundersam och tandläkaren fick komma ut igen. Han sa att det inte var bågot fel i munnen och att efter att han raspat kunde de bli så för de får ett annat sätt att äta... ;P

Personligen tycke jag det verkar konstigt...
Tycker du borde ringa tandläkaren så han får komma ut och kolla iafl. ;)

Ja event skulle han komma ut idag igen och kolla, hoppas bara jag inte får betala samma hutlösa summa som förra gången för då blir det inga julklappar (tog 1000 kr för en raspning!)...

Min kompis slapp iafl betala... tycker inte du borde göra det heller. Antagligen är det ju han som gjort något galet ;)
Hoppas det går bra! =)

Ja det hoppas jag verkligen! Får se hur det går då.

Nu var tandläkaren ute igen och vi kan konstatera att det inte är fel på tänderna iaf. De är väldigt fina tom.

Skulle vi gissa så kan det vara någon forma av en mild artros i käkleden. Hon var lite irriterad när man pillade just på vänster sida av käkleden.

Nu skulle jag avvakta iaf och se vad som händer för det är ju inget akut, hästen äter och dricker och har inte förändrat allmäntillstånd.

Det går faktiskt att behandla käkleden ifall hon har en inflammation där. Men vilka veterinärer som gör det har jag ingen aning om...

/Camilla

Har ej läst alla inlägg, men vad ger du för mat?
Har hästen något galet i munnen så kanske man får blöta all mat, det får jag göra till min valack annars kastar han och har sig med maten också.

Lust att PM:a vilken hästtandläkare det var? Har en lite gissning på vem det kan vara

btw testa att skölja munnen efter varje kraftfoder giva, mkt kan sätta sig mellan tänderna, jag brukar ha en vattenflaska med gummislang

Jag skulle utöver utövarens koll, se till att få en andra åsikt från t.ex tandkunnig veterinär.

Håller definitivt med om att hästen bör kontrolleras i munnen av en veterinär med kunskaper i hästens tuggsystem. Att problemen dyker upp så där direkt efter en raspning gör att jag spontant misstänker att "tandläkaren" ifråga har gjort ett dåligt jobb, antingen tagit för mycket (pulpablottning och smärta i samband med tuggning till följd), skapat ett ofysiologiskt bett (som mycket väl kan ge spänningar och inflammationer i käklederna) eller helt enkelt kört efter "nybonat golv-principen" och orsakat ett senilt glattbett i förtid.

Om du inte har tillgång till en bra veterinär skulle jag råda dig att ta kontakt med Hästtandvårdskliniken i Söderköping, där utför de kvalificerad och prisvärd tandvård.

Som sagt, det behöver förstås inte vara någon fara på taket. Ibland, speciellt efter långvariga munhåleundersökningar, kan hästen få tillfälliga spänningar i muskulaturen runt käkleden. Detta brukar dock lägga sig på någon dag.

Men tänk alltid på att misslyckanden orsakade av en sk hästtandläkare, oavsett personens skicklighet, inte ersätts av försäkringen. Förhoppningsvis har utövaren en ansvarsförsäkring.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 552
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 815
Senast: Amha
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 706
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama