Spöt in på banan?

towe

Trådstartare
Hej!
Jag är fullt medveten om att man inte får rida med spö på dressyrtävling ;) men visst får man ha det med in på banan så länge man lägger bort det innan man rider upp på medellinjen efter startsignal?

Framridningen är utomhus och sedan när man kommit in i ridhuset så får man ju rida runt en stund men då är väl det helt ok att ha spöt med?

Senast ändrad:
Sv: Spöt in på banan?

towe skrev:
Hej!
Jag är fullt medveten om att man inte får rida med spö på dressyrtävling ;) men visst får man ha det med in på banan så länge man lägger bort det innan man rider upp på medellinjen efter startsignal?

Framridningen är utomhus och sedan när man kommit in i ridhuset så får man ju rida runt en stund men då är väl det helt ok att ha spöt med?

japp det får du om du lägger bort det innan du rider upp och hälsar. Du får rida med spö oxå men då får du felridning på de moment du har spö. vet dock inte hur det är med uteslutning om man får felridning på allt, elelr om dom domare jag har sett har dömt fel?

Får man verkligen det? Har alltid sett att de som har haft spö får tillsägeelse att "glöm ej att lägga spöet innan du rider in" av de som släpper in :confused:

---------------------
star quality all over my name

Nej, man får inte rida med spö i programmet. Möjligtvis på klubbtävling om klubben bestämt att detta är OK. Domaren säger till redan när man gör första halten, om han/hon ser det det vill säga. Dessutom får man bara "rida fel" 2 gånger, 3:e blir man utesluten så det skulle ändå inte funka.

jag har ridit med spö i ca 4-5 punkter 2 gånger, fick -2 på alla , men det kan ju vara domarna som dömt fel.. Detta var på Regional ponnydressyr iaf ena gången, dena ndra var på nationell fälttävlan.. Men det beror säkert på domarna, reglerna låter vettigare om det är som du säger.

Det enda jag vet är att man måste lägga i från sig det när man fått startsignal.

Och att när man har möjlighet att rida "runt" utanför banan så ska spöet lämnas utanför.

qodrofenia skrev:
Det enda jag vet är att man måste lägga i från sig det när man fått startsignal.

Och att när man har möjlighet att rida "runt" utanför banan så ska spöet lämnas utanför.
Det är fel.

Du behöver inte släppa spöet förrän precis innan du vänder rätt upp/går innanför staketen, dvs påbörjar din ritt.

Fö så kan man rida in med spö, man får då en tillsägelse att släppa det och tilldöms en felridning.

PathOfClovers skrev:
Dessutom får man bara "rida fel" 2 gånger, 3:e blir man utesluten så det skulle ändå inte funka.
Jag kan ha fel, det kan ha ändrats, jag rider bara fälttävlansdressyr :o men tidigare har man blivit utesluten vid fjärde felridningen, man har alltså kunnat rida fel tre gånger.

LenaH skrev:
Det är fel.

Du behöver inte släppa spöet förrän precis innan du vänder rätt upp/går innanför staketen, dvs påbörjar din ritt.

Fö så kan man rida in med spö, man får då en tillsägelse att släppa det och tilldöms en felridning.

Men det är typ så jag menar :o jag kanske var otydlig..?

Men du måste hålla med om att det är säkrast att släppa spöet vid startsignal? ;)

Senast ändrad:

Hej!

Skulle också vilja använda som där extra sekunderna till att slå min häst lite extra, det lilla jag hinner med på framridningen räcker inte in på banan..:-)/ Lavinia

2003 ändrades det så man blir utesluten redan vid tredje felridningen i de 'vanliga' programmen (ej fälttävlansprogrammen) .
Fr.o.m. i år gäller det ALLA program, d.v.s även fälttävlansprogrammen.

Tänkte väl att du skulle komma och bringa ordning i oredan! ;)

Får väl skylla min okunskap på att jag inte rider fel.

du får rida inne på banan me spöt men när domarn ger start signal måste du kasta spöt :smirk: :smirk: :smirk: :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve