Sporrskydd vid tävling?

D

Dajm

Får man tävla dressyr med sporrskydd av gummi?

Får man tävla dressyr med sporrar där gummit är fast på själva delen som ligger runt foten medans skänkeln (heter det så?) är i metall (eller vad dom nu är gjorda av).

Tack på förhand!

Sv: Sporrskydd vid tävling?

du menar dom som är av metal helt men dom har täckt delen runt foten med gummi?

min kompis gör det, och hon tävlar FEI och hon har inte hört att det är fel när hon har tävlat

så med 99% säkerhet så får du det :bump:

Tveksamt eftersom TR säger att sporren ska vara i metall. Det står inget om att den får vara klädd med gummi så troligen är det inte tillåtet. Att folk använder det på tävling och inte blir tillsagda betyder inte automatiskt att det är tillåtet.

Senast ändrad av en moderator:

har själv tävlat med sporrskydd en gång fick ingen tillsägelse då,men har fått höra senare att det inte är tilllåtet

Hm, svårt det här. Troligen inte tillåtet alltså. Fast sporrens kärna är ju av metall. Att sporren runt foten är klädd med gummi torde ju inte påverka hästen annorlunda än om den inte var det. Bäst iaf att tävla med andra sporrar.

har själv tälat med sporrskydd,har aldrig fått tillsägelse på tävling,men har fätt höra sen att det inte är tilllåtet..nu red jag bara regional tävling,kanske inte lika petigt där (enorma startfält)

vi ska ju tolka våra tr positivt. vilket alltså borde innebära att om det inte uttryckligen står att man inte får, så får vi. Det är så jag blev lärd på en domarkurs....

sen har jag aldrig diskuterat just denna fråga m en dressyrdomare.

Jag har kollat med ridsportförbundet och man får lov att ha sporrskydd av gummi (löst) som sätts runt sporren som är av metall. ;)

vad bra! slipper stövlarna bli nötta å få sån där fin metallfärg runt hälen...urk! Tack så mkt!

Tack! Då vågar jag använda mina favorit sporrar.

*tar upp gammal tråd*

Önskar förtydligande om det är någon som vet.. Om man får tävla med sporrar med lösa gummiskydd, får man tävla med gummiklädda sporrar, det borde ju vara samma sak även om gummit sitter fast..?

Eftersom tråden är gammal så vet kanske någon bättre nu? Även om det står "metall" i TR. Har alltid tävlat med bara vanliga sporrar tidigare och har därför inte funderat på det, men vill nu skydda mina nya stövlar och tycker att gummiklädda sporrar sitter mycket bättre än bara lösa sporrskydd.

Hoppas att någon vet, tacksam för svar!

*knapplån*

Min variant då, är den tillåten? Jag har limmat på ljusblått teddytyg på insidan av sporrarna istället för en sån där gummigrej. Det syns inte jättemkt utifrån men det syns ju. I övrigt är sporrarna i metall och så.

även fast det är gummi på dom så är dom ju gjorda i metall..

Det tycker jag också, men kände att det var bäst att kolla.. Alla TR-bestämmelser är långt ifrån glasklara och jag är inte så pigg på att bli diskad för en sån sak, även om jag vill vara rädd om mina stövlar.. Men nu vet jag!

Vilken tur att man får! Har alltid tävlat med sporrskydd, hade inte en tanke på att man kanske inte får ha det:angel:

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 607
Senast: Badger
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: fio
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka