Segelflygarinnan

Trådstartare
Jag har planer på att inhandla mina första sporrar, har aldrig ridit med sporrar innan, men känner att det behövs vid vissa tillfällen.

Vad ska jag tänka på? Spelar priset (dvs kalitén, eftersom att jag inte bryr mig om hur de ser ut) någon roll? Vilken sort ska jag ha?
:confused:

Sv: Sporrar

Mina första sporrar, som jag har än, är med mellanklinga och raka i toppen på taggarna. Butiksförsäljaren rekommenderade dom som första sporrar.

Det du ska tänka på när det gäller sporremmar är att välja breda. De ligger an bättre på skon och sporren kanar varken upp eller ner med dom. Jag har provat smala remmar och det var ingen hit.

Prova gärna också rakar ( de vanligaste) och de som är något formade innåt för att lättare komma åt ett bra läge utan att behöva vrida på foten så mycket. Det ger snyggare intryck... bara ett tips... :)

Mina första sporrar, som jag har än, är med mellanklinga och raka i toppen på taggarna. Butiksförsäljaren rekommenderade dom som första sporrar.

Det du ska tänka på när det gäller sporremmar är att välja breda. De ligger an bättre på skon och sporren kanar varken upp eller ner med dom. Jag har provat smala remmar och det var ingen hit.

Tack! Vad menas med mellanklinga..? Jag har som sagt aldrig haft ett par sporrar på fötterna innan, så jag vet knappt hur man sätter fast remmen... :o:angel:

Det finns väldigt snälla sporrar att köpa:
250401_Reitshop24.jpg

Min man har sådana när han rider.

Få människor vet att sporrar finns i storlekar. Köp inte herrsporrar om du är tjej. Dom ramlar ner då. Köp damsporrar så sitter dom bättre.

Få människor vet att sporrar finns i storlekar. Köp inte herrsporrar om du är tjej. Dom ramlar ner då. Köp damsporrar så sitter dom bättre.

Fast det måste ju ändå bero på vilken storlek på foten som man har? Om en kvinna drar t.ex 42 i storlek ska hon fortfarande köpa damsporrar? Och ska en man som har storlek 42 köpa herr i alla lägen?

Människofötter kommer i många storlekar.

Det finns väldigt snälla sporrar att köpa:
250401_Reitshop24.jpg

Min man har sådana när han rider.

Hmm... dock är då detta inte någon av dom "snälla" sporrarna då denna inte rullar som en med trissa.
Enkelt förklarat, ju större trissa ju "snällare" är sporren. Ju tätare det är mellan "taggarna" ju "snällare" är den. För att du skall veta vilken som passar er låna av någon och prova dig fram.

Hmm... dock är då detta inte någon av dom "snälla" sporrarna då denna inte rullar som en med trissa.
Enkelt förklarat, ju större trissa ju "snällare" är sporren. Ju tätare det är mellan "taggarna" ju "snällare" är den. För att du skall veta vilken som passar er låna av någon och prova dig fram.

Men det finns ju inga vassa kanter som kan skada? Kulan är ju avrundad? Hur skulle denna sporrtyp vara vassare än en sporre med trissa?

Hur skulle denna sporrtyp vara vassare än en sporre med trissa?
Just för att den inte rullar mot hästen, som att trycka upp ett finger snett upp mot revbenen på sig själv, det hakar i huden och skapar obehag istället för att rulla över...

Just för att den inte rullar mot hästen, som att trycka upp ett finger snett upp mot revbenen på sig själv, det hakar i huden och skapar obehag istället för att rulla över...

Jag är inte övertygad. Man kan trycka rätt bra även med trissa på hästen, annars skulle vi inte se hästar med blödande sår efter sporren. Mer än ett ekipage har diskats på tävling pga av blod efter sporre.

Men folk får ju köpa vilka sporrar de vill, jag bara tipsade om att denna sporrtyp finns. Men köp en annan typ med annat utförande. Det finns ju en uppsjö av modeller.

det stämmer faktiskt som dom säger. har man en trissa så rullar den bara över huden, det gör inte ens sådan som är fastgjuten.
och har man lyckats sparka sönder en häst så kan man ju fundera på vad de gör på hästryggen egentligen. för det krävs ganska mycket för att sparka hål på hästen.:mad:

Jo visst kan man trycka på bra med traditionella sporrar, men användandet (eller snarare missbrukandet) av utrustning är inte ett mått på utrustningens ”skarphet”.

Dom flesta diskussioner liknande denna påminner mig om när jag var lite och sprang i skogen och täljde pinnar. Min kompis fick inte ha vass kniv för sina föräldrar, så han sprang omkring med en bestick-kniv, vilket givetvis ledde till att han skar sig hela tiden när han slant då han tog i för att försöka karva av en bit av pinnen. Min fars inställning var dock hela tiden: håll kniven vass, så du inte skär dig…

Har bara ett tipps.

Och det är att se till att remmarna är av dubbelsytt läder.
Enkelsytt läder blir sladdrigt tillslut och sitter inget bra på foten.
Breda remmar är också mycket bättre än smala av samma anledning ;)

word! :bow:

Segelflygarinnan: De sporrarna tycker jag ser precis lagom ut som första sporrar och följ r-freddys tips om breda sporremmar, det gör STOR skillnad! Har smala själv just nu i brist på annat och sporren sitter inte still vilket är mycket irriterande

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 396
Senast: Görel
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 431
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka