angelic-a

Trådstartare
Om ni skulle börja hoppträna en riktigt trög ridskoleponny, som går rätt okej på tävling i fart, men knappt går fram ett dugg hemma. Vad skulle ni välja för sporrar? Bara långa dressyrsporrar (35 mm) eller med stjärna/trissa?

Vissa kanske tycker att man inte ska ha sporrar, men eftersom detta är en ridskoleponny är han ganska skänkeldöd.

Sv: Sporrar

Ponnysporrar? Man ska inte driva med hälen/sporren, man ska driva med sätet och vaden. Sen kanske man ska justera fodret. Lite mer havre kanske?

först skulle jag kolla upp så den inte har ont någonstans, sen skulle jag kolla över fodret och sen skulle jag rida mina träningar i skog och mark!

men eftersom detta är en ridskoleponny är han ganska skänkeldöd.

Alltså, jag HATAR när folk skriver såhär, tror du att den är skänkeldöd bara för att den går lektion?! Då kan du få komma och rida på våra lektionshästar och få dig en riktig tankeställare.

För övrigt handlar det inte om sporrlängden över huvud taget. Anledningen att man har sporrar är INTE för att få fart på hästen, utan för att förfina hjälperna, eller i ditt fall, förstärka effekten för skänkeln. Men det handlar om att få mer respekt för skänkeln så att den går fram för den, inte för sporrarna i sig. Och det kan du lika gärna göra med en ponny - eller kulsporre.

Alltså, jag HATAR när folk skriver såhär, tror du att den är skänkeldöd bara för att den går lektion?! Då kan du få komma och rida på våra lektionshästar och få dig en riktig tankeställare.

För övrigt handlar det inte om sporrlängden över huvud taget. Anledningen att man har sporrar är INTE för att få fart på hästen, utan för att förfina hjälperna, eller i ditt fall, förstärka effekten för skänkeln. Men det handlar om att få mer respekt för skänkeln så att den går fram för den, inte för sporrarna i sig. Och det kan du lika gärna göra med en ponny - eller kulsporre.

Word. :bow:

Tänk att vi nästan alltid tycker så lika i alla frågor om ridskolehästar. :D

TS: Du är välkommen att prova på våra ridskolehästar också.

Jag mår illa när jag läser sånthär, ser framför mej en unge med jättelångasporrar och banka på en liten ridskoleponny :(

Bara långa dressyrsporrar (35 mm) eller med stjärna/trissa?

Usch. Lär er rida först!

/Sandra som knappt vill ta på sej att par kulsporrrar..

TS:

Du ska inte ha långa skarpa sporrar(dessutom får man ju bara ha ponnysporrar, 15 mm, på ponnytävlingar) utan jag tycker att du ska göra som de andra säger, att kolla ponnyn, sedan kanske variera träningen o inte bara traggla runt i ridhus utan kanske träna utomhus^^ Omväxling förnöjer heter det ju ;)

Rid hästen på ett omväxlande sätt som gör att hästen vill gå. Hela inställningen med att ta på monstersporrar så det gör riktigt ont att inte lyda tycker jag är skrämmande. Ska du prompt ha sporrar är det ett par korta 15 mm ponnysporrar som gäller så du inte skadar den stackars ponnyn. Om den sedan inte bjuder trots att du rider den så bra du kan är det bättre att ha ett dressyrspö att förstärka med när det behövs istället för att nöta med ett par sporrar.

Riktigt skickliga ryttare får hästen att vilja göra rätt, och det är det som får dem att prestera sitt yttersta.

först skulle jag kolla upp så den inte har ont någonstans, sen skulle jag kolla över fodret och sen skulle jag rida mina träningar i skog och mark!

förlåt, men varför skulle hästen ha ont för att den är lite trög? det finns hästar som är pigga och andra som är lata men det behöver ju inte betyda att hästen har ont. man går ju inte till vet bara för att hästen är trög..eller är det bara jag som tänker så:confused:

förlåt ts för trådkapning:angel:

Det beror väl lite på om den varit så hela tiden eller om den blir det helt plötsligt. Visst är hästarna olika men det skulle ju inte vara roligt om man vet att man ridit med sporrar och spö osv. och sen får reda på att den tex. har ont i ryggen.

Vissa hästar är ju lite tröga när man hela tiden rider dem i ridhuset, samma sak varje dag. Men när hästen kommer ut och tävlar eller i skogen bjuder hästen mer, och den har säkert mycket roligare! Jag rider i bland med korta runda sporrar för att göra mina hjälper små och diskreta och jag rider mest dressyr då. Då ska ju allt vara fint, men jag tycker nog inte att du ska ha sporrar på din häst, isåfall korta och inga skarpa, bara så att hästen känner av det lite. Vissa hästar gillar ju verkligen inte sporrar och då blir allt bara värre och hästen blir sur!

Jag hade ridit i 9 år innan jag tog på mig ett par sporrar för första gången, det var ett par korta ""ponnysporrar". Efter det har jag använt sporrar väldigt sällan.

Jag vet inte hur länge du ridit, men jag citerar:
Man ska lära sig rida, inte åka häst.. :idea:

Två alternativ enligt mig:

1. Antingen så är hästen gammal och trött och därför svarar den inte på dina hjälper, rätt konstigt att den då hopptränas.

2. Du sitter och nöter för mycket i ridhuset/paddocken. Rid ut, hoppa i skogen, lek med hästen osv.

Förbättra din ridning och lägg planerna på hyllan ett tag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 595
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar