L

**Lina**

Finns det inga regler om hur sporrarna får vara på LA-nivå?
Får man ha sprorrar med "stjärnor" längst ut?

Sv: Sporrar

Skulle inte tro att man får ha dom på en dressyr tävling. Sprorrar med stjärnor på är väll, antar här, att du menar westernsporrar. Så det är nog verkligen inte okej på en engelsk dressyr tävling eftersom att dom brukar vara så pedantiska av sig om hur det ska vara med utrustningen å vad som får användas å vad som inte får användas.

Detta är vad jag hittade på stallbacken utdraget från TR
Sporrar av metall, som skall bäras rättvända. På Lokaltävling eller framridning behöver man inte ha sporrar. Sporrar får inte vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen. På ponnytävling skall sporrarna dessutom vara trubbiga och max 15 mm långa.

Jaa, man får ha trissor som de kallas, med en stjärna längs ut, på stor häst, i alla klasser, från LC om man vill och sen hela vägen upp. Så länge inte hästen blöder i sidan, men det får den ju inte göra oavsett vad ryttaren har på fötterna...På ponny måste de dock vara 15 mm eller kortare och trubbiga.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• En ros till dig 🌹
  • Pusseltråden
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur