Sporrar på unghäst?

K

Krulidut

Har en kompis som precis köpt sig en oinriden arab pojke, kalas snygg sak som kommer bli jätte fin MEN hon rider han med upp och nervända sporrar (15 mm) för att han inte tar skänkeln just nu. Han är riden lite mindre än 10 gånger drygt.

Jag som är intresserad av unghästar och själv ska skaffa mig en om ett X antal år ser detta som tabu men hur ser ni på det?

/anna

Sv: Sporrar på unghäst?

Är hästen riden 10 gånger är det väl inte så konstigt att han inte svarar för skänkeln. Det är inte naturligt för en häst att gå framåt bara för att någon skänklar, därför måste man först lära ut vad skänkeln betyder innan hästen kan fatta. Är det så att han endast är riden 10 gånger och inte svarar för skänkeln är det mest troligt att han inte vet vad skänkeln betyder.
Så ser jag på saken i alla fall:)

Jo det förstår jag det är det jag menar, därför känns det fel att hoppa upp med sporrar som ger ett helt annat tryck än skänkel.
Bättre isf. att jobba mer ifrån marken med rösten och sedan hoppa upp och fortsätta använda rösten och på såvis lägga till skänkeln.
Har ridit in unghäst i grunden och där gjorde jag på så vis, använde mycket röst i vardagligt arbete. Möjligt att jag fick ta med mig ett långspö att i de djupaste hålen bara peta till för att sedan fortsätta som innan. Känns som att ta med ett dressyrspö som man kan variera grad av (vad ska man kalla det :crazy: ) drivmedel (kan man kalla det de?) sporrarna sitter ju där permanent tills du tar bort dem.

Nån som förstår hur jag tänker?

Jag skulle (som andra skrivit) börja med röstkomanton, för att sedan läga till skänkel!
Hästen förstår inte nu var skänkeln betyder- så klart han inte går frammåt! han förstår ju inte!
Sen, när ni har kommit lite längre, kan man lägga till sporrar, när det är dags att visa vilka skänkelhjälper som betyder vad, för att vara lite tydligare!

Det var jag som skrev :angel: det är just vad jag menar. Jag tycker att hästen ska veta att skänkeln är frammår drivande INNAN man sätter på sig en sporre.

Jag tycker du ska råda din kompis att ta av sig sporrarna.
En unghäst vet inte vad skänkeln betyder efter ett tiotal ggr och som de flesta andra redan har skrivit är rösten en bra start till att få hästen att gå framåt samtidigt som man använder sig lite av skänkeln. Arbete fråm mark genom longering och tömkörning är ett bra sätt för hästen att lära sig röstkomandon. Mycket beröm och vara tydlig med det man håller på med är a och o för inridningen. Sporrarna kan göra så hästen blir skänkelstum. I framtiden när man väl behöver sporrens hjälp har den ingen funktion.

Sporrar ska användas vid behov att förstärka skänkelhjälpen. Hästen du beskriver förstår inte skänkelhjälpen? Visst kan hon rida med sporrar (rättvända och korrekt använda) men att använda dem korrekt på en såpass ung häst blir nog snarare att inte använda dem alls och då kan man ju lika gärna lämna dem hemma i stallet.

Började rida för en ny tränare förra veckan iom att vi började inhoppningen av min häst. Tränaren föreslog längre spö/sporrar för att han inte tog min skänkel i galoppfattningarna men jag förklarade att det snarare var min bristfällande ridning. Han ville ha hästen mer ridbar på marken medan jag fortf satt fast i "men jag har en så ung häst" och mest satt och red min häst som en treåring (han är 4).

Efter något pass hemma och tänk på all tränaren sa kom vi dit idag igen. Fick inte en enda kommentar om att min häst gick emot skänklen en enda gång utan kommentaren att han såg riktigt trevlig ut på marken. Det var bara att ta till sig det nya tänket och börja rida så så löste det sig själv, hästen går inte emot skänkeln om man rider rätt. Äldre hästar kanske kan behöva korrigeras efter felaktig ridning men unghästar, nja.

Jag tycker det är fel överhuvudtaget att använda sporrar på hästar. Vill inte gå fram för skänkeln så är det sista man ska använda sporrar. Sporrarna kan förvärra läget istället.

Kan hon inte testa att berömma hästen för det han gör bra. Unghästar behöver mycket beröm för en häst gör oftast det bästa den kan...

det var väldigt bra att du tog upp det här med rösten och markövningarna.

rösten är ett jättebra hjälpmedel för att hästen ska förstå vad vi menar. och att göra markövningar är oxo väldigt bra för att hästen ska utvecklas... är även bra för alla hästar för att ha en så varierad vardag som möjligt. och sen är det bra för att eventuellt oxo observera skador och sånt oxo...

Nämnde rösten ovan, unghästar framf. är ju barn och barn lyssnar mycket på tonläge.

Sporrar kan man använda, dock ej på unghäst i och med att man inte behöver 'förfina' hjälperna på en häst som inte kan hjälperna.

Hon sa att hon inte ville använda spö för att hon inte vill slå sin bästa kompis men sporrar är väll isf. elakare om man nu får kalla det de, allt handlar ju om hur man använder dem.

Det är ALDRIG OK att rida med upp- och nervända sporrar - oavsett ålder på häst, eller vilket problem man har i ridningen av den. (Det är för övrigt förbjudet på tävling - av en god anledning.)

I övrigt har de andra skrivit det jag tänkte skriva - nämligen att befästa röstkommandon från marken genom vanlig ledning samt longering och tömkörning. SEN är det dags för ridning - MED ledare. Ledaren ger hästen kommandot för att gå framåt (som man brukar göra och hästen då är van vid) SAMTIDIGT som ryttaren ger sina kommandon. Till sist kommer hästen koppla ihop vad de olika hjälperna betyder och då behöver man inte ledaren längre.

Gör man saker rätt från början, lugnt och metodiskt går det oftast snabbt.

Nämnde rösten ovan, unghästar framf. är ju barn och barn lyssnar mycket på tonläge.

Sporrar kan man använda, dock ej på unghäst i och med att man inte behöver 'förfina' hjälperna på en häst som inte kan hjälperna.

Hon sa att hon inte ville använda spö för att hon inte vill slå sin bästa kompis men sporrar är väll isf. elakare om man nu får kalla det de, allt handlar ju om hur man använder dem.

rösten är viktig, men framförallt en bra komunikation med hästen är väldigt viktigt för att kunna rida den så bra som möjligt...

har man bra komunikation med hästen behöver man aldrig någonsin använda sporrar... vill man få bättre komunikation så får man jobba på det istället för att använda sporrar. min teori. det är tilåtet att tycka olika

har aldrig påstått att det är bra att använda spö. Spö är bara en metod för folk som inte orkar eller har tålamod nog med hästen för att hästen inte gör som den ska enligt dom.

Detta åsikter jag har. är dom fel. kommentera gärna. har inget emot andras åsikter.

man rider inte med UPP OCH NER VÄNDA sporrar oavsett. pricis som hopp_o_galopp tagit upp.

dessutom tycker inte jag att man ska använda sporrar alls om man tror att det är med dom man driver :crazy: skänklen sitter ju inte i hälen.

jag har nästan alltid sporrar, även på unghästar. även ett dressyrspö då det är "en förlängd hjälp" inget straffredskap :crazy:....rätt använt är både sporrar och spöt en förstärkning av hjälperna för att lättare visa hästen vägen med små medel och kunna ge förfinade hjälper.

Skriver igen bara om nån missade det. Jag rider inte med upp och nervända sporrar och absolut INTE på unghäst.

Denna tjej vägrar spö för hon vill inte slå sin bästa kompis men bara för att man har spö behöver man ju inte 'slå' utan mer som sagt använda som förlängd arm och lättare drivmedel (anser jag)

nej, jag förstod att du skrev om annan person ;) fast jag rider även unghästar med sporrar då sporren pricis som spöt är en förstärkning av hjälperna ;) för att förfina hjälperna ;)

så det är okej att sticka hästen i magen men inte peta på den med spöet? ^^

din kompis låter inte så smart. klart att hästen inte tar skänkeln om den knapt är sutten på! den måste ju lära sig vad det betyder, och man lär inte en häst nya saker genom att använda våld och styrka..

hästen borde ha lärt sig röstkommandon/smackning, och då får man kombinera det med skänkel så att hästen har en chans att förstå vad man vill..

jag är inget proffs, långt ifrån.
men jag tror på att (som nån sa här) först öva in röstkommandoma så att hästen förstår dem. och sen befästa skänkel o.s.v. genom att rida med en ledare, så att hästen lär sig vad ryttaren menar med alla olika signaler.

Stackarn! På mina unghästar har jag lärt dem Trav, Skritt, Galopp, smackningar och ptroo. Det är dessa jag har utgått ifrån och samtidigt som jag sagt galopp har jag lagt galoppskänkel och så vidare.

Du kanske ska tala med henne och berätta att det finns bättre sätt än att sätta sporrarna upp och ner och hacka med?

Okunskap är verkligen ett problem för våra hästar, något som jag upplever vanligare och vanligare. Det här är ju ett typiskt exempel.

Varför i allsin dar envisas okunniga med att köpa unghäst?

antagligen för att ju mer du kan ju mer inser du att du inte kan ;) ödmjukheten kommer ju med kunskapen :) den som "vet" att den "kan allt" är ju den som inte utvecklas ;)

att det blir vanligare och vanligare beror troligen på att antalet hästägare och hästar ökat explosinsartat under dom senaste 20 åren

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 749
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711
Gnägg Är det någon mer än jag här på Buke som har en häst som är helt tokig i snö? :D Alltså min H.H är ju verkligen...helt tokig i det där...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar