Sporrar med kristaller

Mish

Trådstartare
Får man ha sporrar med blingbling/kristaller på tävling?
Det är tre styckna på ena sidan.

Hittar bara i TR att det står att sporren ska vara av metall och det är dne ju fast med utsmyckning.

Tänker jag rätt då?

Sv: Sporrar med kristaller

Tror jag har tävlat med sånna iaf :) står ingenstans att man inte får ha det så måste det ju vara OK :)

Tror jag har tävlat med sånna iaf :) står ingenstans att man inte får ha det så måste det ju vara OK :)

Du ska alltid tänka precis tvärt emot vad du gör när det gäller TR. Allt som inte står med att det är tillåtet är ofta inte det.

Däremot så borde inte domaren bry sig när det gäller kristaller på sporrarna för dom är väldigt minimala, i alla fall dom jag sett...

/Camilla

"Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta. ..."
Man får alltså egentligen inte (?), men jag tror knappast att domaren kommer att bry sig. Hade själv tänkt tävla med sådana sporrar, men nu blev jag osäker.. Maila Ridsportförbundet och fråga brukar vara ett enkelt sätt att få reda på vad man får och inte får :)

om det står att skänklarna skall vara släta, då ska det inte vara utsmyckade... enkelt..

Jag har sett bl.a. Minna Telde tävla med sådana, så jag tror inte att det ska vara något problem! :laugh:

(men det kan ju alltid vara bra att ta med ett par vanliga också ifall någon skulle klaga trots allt).

Du ska alltid tänka precis tvärt emot vad du gör när det gäller TR. Allt som inte står med att det är tillåtet är ofta inte det.

Däremot så borde inte domaren bry sig när det gäller kristaller på sporrarna för dom är väldigt minimala, i alla fall dom jag sett...

/Camilla

Ja det förstås jag är lite för optimistisk ;)

lite OT men ändå inte,

i TR står det (ungefär så här) att pannbandet ska vara av läder och ev med diskret utsmyckning. Men på alla tävlingar oavsett status kan man se strasspannband i alla möjliga varianter. Tror inte att någon har blivit utesluten pga det faktiskt, eller vet ni någon?

MEN överdomaren kom faktiskt fram till mig på en tävling förra hösten och ifrågasatte om jag verkligen tyckte att min hästs pannband var diskret! Och då hade jag ändå inget strass utan ett med en liten mässingslänk, väldigt diskret i mina ögon. Nåväl, hon sa att hon inte tänkte göra något åt saken och så var väl det ur världen, men jag blev lite störd över det faktiskt.

Så jag har väldigt svårt att tro att man skulle bli utesluten för att man har lite blingbling på utsidan av sporren....

Enbart en mässinglänk? Det måste vara läder under blinget/eller vad man nu vill ha för att det ska vara OK.

så här ser den ut

31485010.jpg

Men när jag läser den raden förstår jag det som att det inte ska avra ngt utstickande eller likande, och dessa sitter i metallen.

Men tar med mig två par och frågar öd

Jag har ett par stigbyglar med tre vita kristaller på till min dressyrsadel. De har jag använt många gånger när jag tävlat och det är aldrig någon som kommenterat det!
Jag tror att det går bra att ha sporrar med kristaller på. Om någon kommenterar är det ju bra att ha ett annat par med sig :) Det är praktiskt med stigbyglarna för de kan man bara vända på så syns inte kristallerna.
Man kan ju fråga sig varför det finns sporrar med kristaller på om man inte får tävla med dem? Det är ju på tävling som man vill glänsa lite extra!

Men det är väl med sporrskydden som med blinget, det står inte i TR att man får ha det?? Eller?

KL, något OT. *Följdfråga*
Det var det jag undrade också... Själv tävlar jag både dressyr och hoppning med gummiklädda sporrar. De är inte vanliga metall med sporrskydd utan gummit är fäst runt hela, de har samma effekt.

Blev väldigt fundersam när jag läste denna tråd och var bara tvungen att fråga... Åker iväg på tävling imorgon och undrar vilka sporrar jag ska ta. :o

Hittade detta, hoppas det hjälper ;)

TR II Mom 221
Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten.

Enligt över domaren på senaste tävlingen var det okej!
Får ha som rutin att fråga domaren innan.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: KesoNeso
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård