Sporadisk diffus "hälta" - vad är felet?

Sikta

Trådstartare
Tid bokad hos vet i nästa vecka men jag vill ha lite mer kött på benen innan jag går dit så jag vet vad jag vill att de ska kolla.

Min lapska har de senaste året vid några tillfällen varit lite diffust halt. Inte så tydligt att jag kunnat se vilket ben utan mer att hon rört sig orent och varit lite låg. Detta har jag dock oftast kunnat förklara med att hon gått hårt några dagar innan eller busat häftigt eller liknande.

Nu idag har hon dock efter en lugn vecka vid några tillfällen pipit till, som om man hade råkat trampa på henne, när hon gått på hårt underlag eller när valpen varit på henne. Utöver detta ingen hälta, pigg och glad hela dagen igår och idag på fm.

Hon är snart 7 år och aktiv med jakt, bruks och löpning/skidåkning. Fin i hullet och i god kondition. Är i perioder lite låg och omotiverad (tråkig/vill inte leka/går och såsar och vill mest hem) men detta har jag kopplat ihop med löp, och är en väldigt "vek" och känslig hund, tittar man granskande på henne blir hon låg och ser väldigt lidande ut.

Hjälp mig spåna. Artros? Ryggen? Muskulärt? Vad ska jag fråga om och kolla hos vetten? och kan någon tipsa om en bra fysioterapeut i norra sverige?

Sv: Sporadisk diffus "hälta" - vad är felet?

Kolla fästingburna sjukdomar hos veterinär.
Röntgen rygg, om man inte hittar nåt specifikt i nåt ben.
Annars är en hundfysioterapeut (en duktig sådan, har stött på både och) en bra idé. Vet dock tyvärr ingen i norra delen av landet.

Man ska alltid börja hos veterinären, sedan kan en sjukgymnast eller fysioterapeut komplettera veterinären!

Lite allmänt kl.

Tack för tips hemlig och druvan. Ska kolla henne imorn hos vetten, misstänker ev spondylos. Har också fått tips från annat håll om duktiga fysioterapeuter vilket ev får bli steg två då.

Nu i helgen har vi bara gått koppelprom, förutom att hon varit lös på gården, men hon rör sig obehindrat och är pigg och glad i övrigt. Dock brukar hon alltid sova under sängen eller soffan och hon gör ansatser att krypa in men så ångrar hon sig och lägger sig bredvid. Samma när hon sträcker på sig så påbörjar hon bugningen men avbryter innan hon är helt nere. Misstänker därför att det onda sitter i nacke/främre delen av ryggen eller ev bogen, men jag får ingen reaktion när jag klämmer igenom henne. Någon som har en tanke kring detta eller erfarenheter av liknande besvär?

Senast ändrad:

Kan uppdatera med att vetten inte hittade nånting avvikande, och hon har varit pigg och glad och som vanligt. Har jagat i helgen och hon har funkat klockrent. Ska imorn till en duktig massör/hundfysio som ska få kolla igenom henne bara för att...

Min yngste sträckte också halvdant på sig för ett tag sedan. Dessutom fick han under en period i sin utställningskritik att han var rund i ryggen. Vi gjorde ett besök hos en kiropraktor som även är veterinär. Hon kände att han hade låsningar i kotorna på ett par ställen första gången. Därefter blev han rakare i ryggen. Efter ett halvår gjorde vi återbesök och då hade han en låsning på det vanligaste stället. Tror det var mellan 13:e o 14:e kotan, det var i alla fall den kota som sticker upp mest i ryggraden. För några veckor sen pep han till på natten, vet inte vad han gjorde. Dagen efter ville han inte hoppa. Eftersom jag i mellantiden har lärt mig hur man masserar, så masserade jag ryggen några gånger per dag och efter några dagar var han ok igen.

Annars hade jag bett att få kollat klor och tassar. Framförallt om han haltar på hårt underlag men inte på mjukt. Det finns många småben i tassarna och han kan ha trampat fel och fått en spricka på ett litet ben i en tå. Detta brukar inte synas på röntgen utan vetten trycker hårt på alla tår för att se var smärtan sitter. En kompis hund har haft detta för ett tag sedan och det tog cirka 3 månader innan han slutade halta.

Har han mycket päls mellan trampdynorna? I så fall kan man klippa bort den och kolla så han inte har sår eller eksem där.

Tillägg: Kollade man bogar och armbågar? Om inte så kolla det också.

Senast ändrad:

Hur var hennes AD/HD status o hur såg röntgen ut nu av armbågar o höfter o rygg?

När Fähunden började få problem med främst bakbenen vid 8 års ålder så kunde vet inte förstå hur han hade kunnat få HD B/C, där fanns i princip inget brosk i lederna, det enda som höll ihop hunden var musklerna. Dessutom visade röntgen på spondylos.

Hon har B-höfter och UA på armbågar tidigare, och som sagt så hittade vetten inget avvikande nu, varken på höfter eller rygg, och armbågarna kollades inte nu.

Tack för din input. jag tycker hon ser ut som vanligt i ryggen men det kan ju förstås vara spänningar/låsningar som jag i så fall hoppas att hundfysio som jag ska till i em hittar.

Tassarna klämde vetten igenom grundligt, och även jag har gjort det och hon reagerade inte. Har även kollat igenom klor och trampdynor och mellan tårna och hittar inget konstigt, eller att hon verkar ha ont mer än att hon som vanligt är lite rädd om tassarna...

Armbågarna röntgades inte nu, vetten hade nåt argument för att inte göra det då hon var symptomfri när jag var där som lät logiskt i min stress och oro där och då, men som jag knappt kommer ihåg nu... Höfter och rygg röntgade han bara för att jag insisterade. Han sa innan att det är inte spondylos om hon har ont nån dag och sen är som vanligt, utan skoven när benbildningen är som mest aktiv varar längre än så och därför också medför smärta och beteendeförändringar under lång tid. Och mycket riktigt så var det ju inte det heller...

Hoppas fysioterapeuten hittade problemet. Om inte så kan det vara en låsning i ryggraden nånstans. Min hunds låsningar satt mitt i ryggen och syntes därför tydligt. Jag tror inte fysion kan känna låsningar, det kan nog endast kiropraktorn.

Kom att tänka på en annan sak just nu. En av mina tidigare hundar började halta när han var cirka 11-12 år. Han hade även svårt med långhoppet i agilityn. Hoppa vanliga hinder var inga problem. Det upptäcktes att han hade 3 kotor i nacken som satt för tätt. Medfött och gick inte att göra något åt. Det märktes inte förrän han kom upp i ålder så att muskelmassan hade börjat minska. Så var det även något fel i bogen på ena sidan. Minns inte nu vad, det är cirka 20 år sen. När vi slutade med agilityn så slutade han halta.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka