Spontanuppkommen lymfangit

Fredag

Trådstartare
Har en 2-åring som på bete helt plötsligt svullnade upp rejält i båda bakbenen utan synbar anledning. Inga sår synliga. Efter veterinärkontakt tror de på lymfangit, vilket jag inte har någon erfarenhet av alls. Så länge svullnaden går åt rätt håll (nedåt) så behöver det förhoppningsvis inte medicineras enligt vet.
Någon som har erfarenheter av liknande? Hur utvecklade det sig? Möjliga orsaker?

Jag hade ett årsföl för några år sedan som blev sådär...till saken hör att han gick på bete 20 mil hemifrån...och JUST den dagen var JAG där :crazy: jag tog kontakt med dom ansvariga men dom hade inte sett detta :crazy:...dom hade varit ute senare på kvällen och tittat också och dom sa att det INTE var nåt fel....jag åkte dit dagen efter och skulle hämta hem min häst och hans mor då jag tyckte dom verkade oansvariga....döm om min förvåning så var han helt REN i bägge bak :angel:...men jag tog hem dom iallafall( att han var eftersatt i hovvården var en anledning)

Dom kan få allergiska reaktioner "över en natt" t ex getinstick,ormbett mm...så går det inte ner på ett par dar så kan du ju börja rota i det då....eftersom hästen f.ö inte verkar ha problem.

Tack för synpunkterna. Det var lite i de banorna jag har tänkt också. En tanke var just huggormsbett, men han är nästan lika svullen i båda bakbenen.
Min allra första tanke var att han ätit för mkt smörblommor (finns överflöd på dessa i hagen) men enligt veterinär skulle det även ha gett diarré om så var fallet.
Ska iväg till honom nu och se hur det ser ut idag! Allergier är ju aldrig roliga... :(

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 508
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden