Spöns användnin

Chriistiina

Trådstartare
Hej!
Jag kom bara att tänka på en sak. Jo, det finns hur många olika spön. Vissa längre för dresyr och vissa kortare för hoppning. Och sen sonna normallånga (vad dom nu kallas). Jag har fått lära mig att om man nu ska använda det så är det på bogen, använder sont normal långt då.
Men rider man dresyr så är det ju bak på hästen man använder det och hoppning fram.
Varför är det olika och hur påverkar det hästen?
Jag fattar ju varför det är olika långa. Man kan inte ha ett långt när man hoppar och det ser inte bra ut i dresyren med ett kort.

Ni behöver inte påpeka att man inte ska använda spö m.m. För denna fråga är om man nu av någon anledning använder det.
Hoppas ni förstår =) // Christina
 
Sv: Spöns användnin

Dressyrspön ska väl inte i första hand användas som en "manande" hjälp utan för att tex få unghästar som gärna svänger ut med rumpan och bara lägga spöd på rumpan så att den håller in den...
Egentligen kan man ha dressyrspön till alla möjliga olika övningar osv.
Tycker det är bra på unghästar när man kan nå lite längre och komma åt lite lättare...
Själv använder jag oftast ett kortare dressyrspö...:)
 
Sv: Spöns användnin

Jag använder spöet för att förstärka där jag inte når med andra hjälper, t.ex. direkt på det bakben jag vill ha lite extra energi i, mot flugorna på hals och öron och liknande.

Då krävs ett spö som når dit utan att jag behöver sträcka mig för långt ur sadeln.:idea:

Jag känner inte att jag skulle ha någon nytta av ett hoppspö i min ridning.
 
Senast ändrad:
Sv: Spöns användnin

Jag har aldrig förstått varför man lär ut att använda spöt på bogen? Vad finns det för logik i det? Spöt skall, om man använder det i rent framåtdrivande syfte, användas strax bakom skänkeln för att förstärka denna. I dressyren kan du tillexempel använda ett långt spö till att peta på ett bakben du vill ha mer "jobb" i.

Min fråga är nu, om du står på marken med ett spö och daskar till hästen på ändan. Vart springer den då? Framåt eller bakåt? Framåt antagligen. Om du daskar den på halsen eller bogen kastar den sig troligen bakåt eller åt sidan. Så förklara nu för mig varför man ska använda spöt på bogen vid ridning :crazy:

Jo... just det. En enda gång har jag faktiskt gjort det, det var på en ridskolehäst som var så loj i hoppningen att den knappt tog sig över hindret, i avstampet la jag till spöt på bogen och hästen plockade in frambenen bra mycket bättre än innan.
 
Sv: Spöns användnin

Jag användet spö ibland när jag hoppar, dels för att ponnyn blir sjukt slö på sommarhalvåret, och kan vara kinkig med att solen lyser på hindret. Det räcker oftast med att jag har ett spö i handen så hoppar han, om jag lägger det ifrån mig kan han börja vägra igen. Men det är endast på sommaren, han blir så loj när det är varmt ute.
 
Sv: Spöns användnin

De hästar jag har ridit verkar förstå även användandet av spöet på bogen. Något jag ioförsig mest gör exempelvis uppmanande att fortsätta galoppera, framförallt unghästar som har lite svårt att hålla igång, bara dutta lätt på bogen så förstår dom piken... Sen passar det ju knappast i alla lägen, utan för ett antal specifika situationer. Så jag kan ju förstå ditt resonemang men å andra sidan så kopplar vissa människor kedjegrimskaftet under hakan på hästen och det är ju lite samma sak, de flesta verkar dock klara sig helskinnade från det också...

Visst rent teoretiskt så lär man väl ut att använda spöet på bogen på ridskolor och där ska väl hästen ändå mest släpa sig själv framåt med hjälp av frambenen...

Sen är spöet på bogen väldigt bra hjälp att svänga hästar som skjuter ut bogen och fortsätter rakt fram.
 
Sv: Spöns användnin

I min värld är spöet en förlängnig av armen i alla lägen, oavsett om jag rider, kör, longerar eller tömkör. (Eller går bredvid.) Det ska användas för att komma åt dit mina armar inte räcker, och inte genom slag utan enkla "duttningar". I körningen har jag sett fördelar med att spälla lite i luften med pisken istället för att träffa hästen, och det är då för att förstärka mina röstkommandon med lite mer "ge järnet nu!"-anda. I dressyrkörningen däremot använder jag körpisken på samma sätt som jag gör i uppsutten dressyr, genom att dutta på hästen där jag vill ha en reaktion, tup i skänkelläget, på flanken, bogen, whatever. Inga snärtar, alltså, bara duttningar, som en påminnelse att "nu vill jag flytta den här kroppsdelen och min arm når inte dit."

Pisken kan också användas som en blockering, "gå inte dit." I t.ex. utställning, eller med hästar som klampar över sin förare, kan man hålla upp pisken i ögonhöjd så att hästen svänger istället för att gå rakt fram (över föraren.) Har visat sig vara väldigt praktiskt när man vill svänga sin häst i utställningsringen utan att inverka på bettet eller använda ledtygeln som ratt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 431
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp