Spolmask i mängder

Sv: Spolmask i mängder

Precis, rådet jag fick när veterinären var ute och sydde min andra häst var ju först att avvakta 1 vecka och sedan avmaska igen.

Apotekspersonaöen tyckte helt klart att jag skulle ta ivomec, " eftersom den tar allt" enligt dem.

Jag har ju inte brytt mig så hårt att lära mig om maskar, dels för att jag kommer så långt norrifrån där det knappt finns, och dels för att mina träckprov hittills har varit maskfria, förutom den sista som visade förekomst av stor blodmask.

Apotekspersonalen ja, ett kaiptel för sig.

För en knapp månad sen var jag in på apoteket och skulle ha cydectin. Fanns inte, så jag frågade en receptarie. Som tyckte 'det är receptbelagt'. Är det INTE tyckte jag. Är det visst sa hon. Och kollade i datorn och tyckte 'är det visst'. Hon tittade på Cydectin komp. Efter lite tjafs kom vi fram till (som jag ju visste) att det INTE är receptbelagt. Men att de inte hade det.

Då undrade jag om hon kunde se om apotek X hade det, och då tycker hon 'varför vill du inte ha det som vi har på hyllan?', och jag tyckte 'för att jag vill ha just moxidectin'. Hon tyckte att 'ja men de andra (banminth och noromectin btw) 'var ju bra'. Jaa sa jag, men jag ska inte ha pyrantel i år, jag körde det förrförra året, förra året körde jag ivermektin och det här är ett ivermektinår egentligen, men iom att jag har två stycken ganska nya med ganska mycket mask vill jag ha cydectin i år. Och då tyckte hon ungefär det du fick höra, att 'ja men normectin tar allt'. Jag tyckte (nu ganska trött) att nej det gör det faktiskt inte, men det tar samma sak som cydectin, men färre stadier, och jag SKA HA cydectin. Sen gick jag faktiskt, jag ORKADE inte tjafsa mer.

Jag tycker oxå att du ska ringa SVA eller Vidilab och rådgöra, men (ursäkta Madick att jag är här och lägger "näsan i blöt igen") jag håller inte med om att ivermectiner är totalt verkningslösa mot spolmask, det är "bara" vissa stammar spolmask som är resistenta.
Bra att du tar tag i problemet iaf! Lycka till! :)

Bra att du lägger dig i, ju fler röster destå bättre!

Den undersökning som faktiskt är gjord visar inte på resistens (vilket inte borde vara möjligt teoretiskt heller), utan just utebliven effekt.

Fram för fler undersökningar, på fler ställen, tycker jag!

Hej hej

Idag har jag pratat med en ny veterinär som tyckte att jag skulle avmaska imorgon igen. Med axilur eller cydectin.

Hon tyckte inte att jag skulle göra ett träckprov på någon vecka eftersom det provet kommer vara missvisande iom avmaskningen.

Jag ska ringa vidilab imorgon.

Fast provet om en vecka är ju för att se om ivermektinavmaskningen tog spolmask eller om den är resistent.

OM den avmaskningen tagit så kommer hästen nolla på träckprovet. Om hästen INTE nollar på träckprovet har du ivermektinresistent spolmaskstam.

Smart :idea:

Så långt tänkte nog varken jag eller veterinären.

Ja inte vet jag! Jag citerar bara veterinären min (som är vääääkdigt up to date). Jag tror inte att det var någon vetenskaplig rapport men vad vet jag. Men jag tror mktväl att vi kan börja få resistenser mot både vanlig banminth och Ivomec då det är det som har användts de senaste åren... men jag är ingen veterinär:rofl:

Det FINNS bara pyrantel (Banminth) och ivermektin (Ivomec) (samt moxidectin som dock tillhör samma grupp som ivermektin när vi pratar resistens) som tar blodmasken. Den andra gruppen (som Axilur och Rintal tillhör) är de resistenta mot, och den resistensen har inte minskat trots att medlen inte använts på häst på kanske 15 år.

Den absolut senaste undersökningen som gjordes visade på INGEN resistensutveckling av vare sig pyrantel eller ivermektin.

Vad är det för skillnad på resistent och ingen verkan? Båda gångerna så fungera det ju inte.

De här maskarna som man hittar i högarna, borde de inte vara döda? Jag har hittat några maskar i min tvååringshögar efter avmaskning med pyrantelmedel (hade 0 på träckprov förra året, och 100 i våras lilla blodmasken, vidilab tyckte att det räckte att avmaska i mitten av juli då vi mockar sommarhagarna varje dag). En utav rackarna levde när jag petade lite på den. Inte för att den var pigg och kry, snarare halvdöd, men den rörde lite på sig dock.

På de andra hästarna som har avmaskats (bara de som visade positivt i våras) har vi inte hittat något alls. Jag funderar om jag kanske skulle avmaska min lilla om 5 veckor igen då jag faktiskt hittade några maskar (vita runda maskar på kanske 7-8 cm, kan det vara blodmask?). Nu var det inga jättemängder jag hitta utan kanske 3-5 st.

Sen när det gällde studien: Var det inte på större stuterier med många unghästar/föl som man hade stött på problemet att ivermectin inte fungerade?

Mvh

Tora

Sen när det gällde studien: Var det inte på större stuterier med många unghästar/föl som man hade stött på problemet att ivermectin inte fungerade?

Mvh

Tora

Grejen är ju att på de där stuterierna, så en häst säljs därifrån, och 'tar med sig' den ivermektinresistenta spolmaskstammen. Som då kan smittat t ex det enda andra föl som finns i hästens nya stall. Dv man kan inte bara tänka att 'jag är inget stort stuteri, det är inga problem'.

Stuteriet kompisens föl kom från är inte stort btw, utan en hobbyuppfödare med tre - fyra föl/år. Men ändock ivermektinresistent spolmaskstam. Den flyttade till lösdrift med andra unghästar och på gården finns även föl. Nu fick de ju fatt i problemet tidigt, men rent teoretiskt kunde dne hästen 'tagit med sig' spolmasken, och gett problem nästa år med resistens hos de andra ynglingarna.

Sen atts tuterier/uppfödare är där problemen syns är ju inte så konstigt. Äldre hästar har sällan problem med spolmask, de skaffar sig 'immunitet'. Över ett års ålder är det sällan problem med spolmask alls.

De tog upp det problemet. Rekomendationen var väl att avmaska unghästar från stora stuterier när man tar dem därifrån med pyrantel. Tex om stoet har stått på seminstation för att bli dräktig. Så innan man tar hem henne och fölisen så avmaskar man med pyrantel (observera att jag inte skriver ordagrant vad som stod i artikeln utan bara från mitt minne så om man vill vara 100 % säker så läs artikeln i detta (förra?) numret av Ridsport).

Mvh

Tora

Ja, men då gäller det ju att det är pyrantel. Sen, att ha sto + föl på stuteriet 2 veckor och sen avmaska mot pyrantel är helt meningslöst. Du kommer inte åt den då. Däremot följa upp med träckprov vid årsskiftet, och maska med pyrantel om spolmask.

Men dte gäller ju att folk verkligen får reda på/informeras om/lär sig VAD det ska avmaskas mot vid spolmask. För om du bara tar 'rätt' medel så är ju inget annat ändrat i rekommendationerna. Utan fortfarande träckprov på 'åringarna' i början på året (jan - feb) för att se efter spolmask, och så avmaska utifrån träckprovssvar.

Utebliven verkan är just vad det säger, totalt meningslöst, medlet bara passerar. Är det resistens kommer man åt en del av maskarna.

Åh, så undersökningen har kommenterats i Ridsport nu! Då måste jag till bibblan och kika :)

Hej zanzan

Vill bara klargöra att JAG inte tror att uppfödaren har ljugit. Har inte skrivit det någonstans heller så vitt jag kan läsa?

Träckprov skall skickas på söndag kväll.

Hej zanzan

Vill bara klargöra att JAG inte tror att uppfödaren har ljugit. Har inte skrivit det någonstans heller så vitt jag kan läsa?

Träckprov skall skickas på söndag kväll.

Kolla bara så det är tömning söndagar, annars blir provet liggande, och det är ingen höjdare i sommarvärmen.

Kom ihåg att skriva hur det går, jag är jättenyfiken!

Det ska jag göra, ska bli intressant att se vad provet visar.

Men eftersom maskarna var stendöda när de kom ut, tyder inte det då på att medlet iallafall har haft viss verkan?

Tja, vad vet jag. Vissa maskar måste ju ändå dö för att lämna plats åt nya, de lever ju inte för alltid ;)

:D

Men inte i den mängd som kom ut i den första skithögen jag såg hoppas jag!

Isåfall måste de ha haft ett inbördeskrig i tarmen :rofl:

Fast det kan ju isåfall förklara varför det var maskfritt i träckhögen dagen efter:

Ny regering.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Summerwind
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 628
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10