Spölängd till shettis?

Tokyo

Trådstartare
Hade tänkt köpa min farmor ett nytt körspö i present nu när hon har fyllt år, men eftersom att min kunskap om körning är väldigt begränsad så vänder jag mig till Buke för hjälp :p

Hon har två shetlandsponnyer som hon oftast kör i par och nu undrar jag vad det, generellt så, brukar vara för längd på ett körspö till shettisar? :) Vad ska man förresten tänka på när man letar spö? Är det något särskilt? Den ena ponnyn, en liten hingst, bryr sig inte särskilt mycket om spö och jag funderade på om det kanske finns någon variant av spö som har mer "snärt" eller så? inte för att det är prio 1, frågar mest bara av nyfikenhet :)

Hade tänkt köpa min farmor ett nytt körspö i present nu när hon har fyllt år, men eftersom att min kunskap om körning är väldigt begränsad så vänder jag mig till Buke för hjälp :p

Hon har två shetlandsponnyer som hon oftast kör i par och nu undrar jag vad det, generellt så, brukar vara för längd på ett körspö till shettisar? :) Vad ska man förresten tänka på när man letar spö? Är det något särskilt? Den ena ponnyn, en liten hingst, bryr sig inte särskilt mycket om spö och jag funderade på om det kanske finns någon variant av spö som har mer "snärt" eller så? inte för att det är prio 1, frågar mest bara av nyfikenhet :)

Jag gillar Piskmakarens bäst, precis köpt ett till shettisen! Vi har 168 cm när vi kör rockard men har nu köpt 180 då vi ska köra Maratonvagn - hästen hamnar lite längre fram än med rockard. Svårt att säga standardmått, stallkamrat med shettis på 90 cm, rockard, valde just 168 cm då 140 var för kort. En annan med shettis valde 140 cm. Vi 180. Kör hon par skulle jag nog ändå välja 168 eller 180, och köper du en bra väl avvägd körpisk så gör det inget om den är något lång. Jobbigare att inte nå fram. :)

och nu undrar jag vad det, generellt så, brukar vara för längd på ett körspö till shettisar? :)
Jag håller med @minimal om att Piskmakaren i Lund gör de bästa körspöna! Själv har jag två till shettisen, ett är 170 cm och det andra 175 cm. Beställ gärna ett i kolfiber, de är lättare än de vanliga.

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 456
Senast: Vica
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 348
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar