Spola ben varje dag, skadligt?

Sv: Spola ben varje dag, skadligt?

Men vad jag menar är ju att eftersom hästen redan står i väta hela dagarna gör ju knappast spolningen saken värre. Som jag fattar ursprungsfrågan av TS handlar den här diskussionen om huruvida spolning varje dag är skadlig och då kände jag att jag var tvungen att komplettera ditt inlägg.

Och visst är det leran som fastnar, men den binder ju in en hel del vatten, det är ju därför benen kan vara fuktiga flera timmar efter det att man tog in hästen. Så om man inte spolar benen och torkar dem kommer ju hästen vara fuktig längre, vilket var det jag försökte säga med mitt inlägg.

Alltså, spolningen i sig påverkar inte mugg förutsatt att man inte spolar benen på hästen när den redan hunnit torka.

PS Anledningen till att jag tog upp "torka utan att spola" är inte att jag tror att någon är dum nog att göra så. Jag gick bara igenom alla de olika alternativ man har och vad vart och ett får för konsekvenser.

Om mugg nu är en sorts svampbakterie, så borde den ju frodas i fukt.

Sedan kan det ha med tarmfloran att göa så vad de äter eller om de är nedsatta av andra orsaker spelar också roll.

En del säger att leran är bra för den "torkar ur" fukten när den torkar.

Jag tror att de bästa är att spola av hästens ben noga när den kommer in - handukstorka och sen komma in i en torr box med tort bra och fräscht underlag.. så har jag alltid gjort och mina hästar har haft fina bra ben.. Tror att de behövs att få bort leran så att de inte blir så tätt ( lerinpackning ) Men självklart så funkar de ju att låta hästens ben torka och sen borsta bort leran men alla har inte tid att vänta på de.. Mina hästar kommer in vid 19,00- 20,00 på kvällen så då är de smidigare att spola av och handukstorka sen så är de färdigt och benen får lufta sig från all lera som väntar nästa dag:crazy:

men det tar mkt längre tid innan benen torkar om man låter leran sitta kvar än om man spolar benen så dom är rena... så köper inte riktigt det där.

En del säger att leran är bra för den "torkar ur" fukten när den torkar.

Har också hört det. Och har hört att det just därför är viktigt att spola hästen hovar för att undvika att leran torkar ut hovarna.

Visst kan man tänka sig teoretiskt att leran skulle kunna dra ut fukt ur benen och att det är därför skiten aldrig torkar. Men om det är så borde det ju innebära att lera skapar torr och sprucken hud om man inte spolar bort den innan den hinner torka.

Ja, för min del är det dock inte ens ett alternativ att inte spola benen eftersom jag inte hinner vänta på att eländet torkar.

Jo, det finns en koppling med att spola benen och mugg. Om skyddet i karlederna bryts ned i form av fukt, så blir den lättare infekterad. eftersom huden i karleden är så tunn, så blir/är den extra känslig.

fast jag köper ändå inte det riktigt, isåfall skulle jag varit överbelamrad med mugg genom åren då jag spolar dagligen och haft många hästar. har som sagt haft mugg däremot när det INTE spolats och varit hur torrt och fint som helst i hagarna. bland annat sommartid. som centaur säger, nu är det ju så blött och äckligt i hagarna så att spola av skiten måste helt klart vara bättre än att stå i skit och halvfuktiga längre tid. tjocka lager med lera som torkar, torkar långsammare, dvs längre tid som fukt "stängs in" om det är lera, än om man spolar rent och bara har päls som sen ska torka.

Om mugg nu är en sorts svampbakterie, så borde den ju frodas i fukt.

Japp, så har jag förstått det.
men om bakterien eller muggen i sig inte är "närvarande" så skapar inte fukt från att spola benen I SIG själva muggen.

men det tar mkt längre tid innan benen torkar om man låter leran sitta kvar än om man spolar benen så dom är rena... så köper inte riktigt det där.

Jag har inte heller bestämt mig för att "köpa" det resonemanget. Iom att jag år efter år spolat benen på mina hästar utan att de fått mugg, men faktum är att de torkar fortare med leran kvar, än om man spolar..
I alla fall enl min studie.

KL

Sedan funder jag på det där med att gnugga benen torra, blir inte huden irriterad över allt gnuggande?

nu är det ju så blött och äckligt i hagarna så att spola av skiten måste helt klart vara bättre än att stå i skit och halvfuktiga längre tid.

Inte enl "min" vet. Men det var kanske iom att min ena var muggbenägen förra året.

jag lindar tom dom blöta benen. och ingen mugg här. förra året var jag slarvigare med att spola och DÅ hade han mugg på båda bakbenen...

Sedan funder jag på det där med att gnugga benen torra, blir inte huden irriterad över allt gnuggande?

Nej, det blir den inte. Inte om du använder en mjuk handduk. Jag antar att du duschar i stort sett dagligen själv, svårt att undvika när man håller på med hästar, och jag vågar anta att du torkar dig med en handduk efteråt. Inte tar väl din hud skada av det, då gör fukten betydligt mer skada på huden än vad handduken gör.

Inte enl "min" vet. Men det var kanske iom att min ena var muggbenägen förra året.

troligtvis för att man spolar och sen inte torkar av.... men om man torkar.....? om det är tjocka lager lera, så torkar det ju utifrån och in - tar länge innan innerlaget kan torka om det är väldigt lerigt.... om man då spolar och sen torkar ordentligt tror jag det är lättare att få i schack. Men precis som du säger - är muggen redan där så sitter man i catch 22 så att säga. men vi verkar vara överrens om att spolandet i sig, inte är det som gör den mer mugg benägen iallafall :D

*kl*

Av att se utifrån era inlägg så verkar det lite kluvet.. :angel::D Men jag tror iallafall att jag kommer fortsätta spola-torka-smörja min hästs ben. ;)

Nej, det blir den inte. Inte om du använder en mjuk handduk. Jag antar att du duschar i stort sett dagligen själv, svårt att undvika när man håller på med hästar, och jag vågar anta att du torkar dig med en handduk efteråt. Inte tar väl din hud skada av det, då gör fukten betydligt mer skada på huden än vad handduken gör.

Det var bara en tanke.

Om man ska torka päls torr lär man få gnugga en hel del, jag gjorde det på min förra året, och då kunde man se hur huden under just den vita pälsen rodnade. Men det kan också ha berott på att hon var irriterad från början.

Och om man jämför med att gnugga sitt eget hår torrt så tar det betydligt längre tid en om jag torkar min hud med en handuk.

Men som sagt, det var bara en tanke.

Jag använde fön förra året vid ett par tillfällen, och lindade med frottelindor för att dem skulle torka fortare.

jag har ju som sagt gjort en liten hemma studie över det där.
Dels har det med att göra vilken typ av päls hästen har, om den är tjock eller tunn och om man klipper hovskägg mm.

Tinkern torkar ex inte på flera dagar med lera i pälsen, men det beror på att det är så många lager. Halvbloden torkar långsammare om jag spolar och det tror jag beror på att jag spolar hela benen, så det område som torkar sist är nere vid kotan iom att det rinner ner vatten uppifrån benet
Tar man in dem med jättemycket lera och direkt borstar av med en rotborste och torkar av med lite halm så är de torrare vid kvällsfodringen än om jag spolat.

Men som sagt, spelar egntligen ingen roll för får dem mugg så är det oavsett hur man gjort..

Jag spolar ju mina väldigt sällan- inte sen i somras.
Men om de är klippta även på benen torkar benen o även leran som knappt får fäste -snabbt.

Givetvis tar det lite längre tid med pälsen än med huden, men man sitter ju knappast och gnuggar så man nöter genom huden bara för att man vill torka hästen snabbare.

Förstår precis din tanke, men som sagt, jag tror inte att den mikroskopiska skada man gör med en mjuk handduk på något sätt skadar hästen. Handduken är ju mjukare än en borste och de använder man ju mot hästens päls/hud dagligen. Visserligen är hästens hud inte blöt är man borstar, så det är ju inte en helt korrekt jämförelse, men du förstå min tanke hoppas jag.

Jag brukar koncentrera mig på att få hovskägget torrt. Hästens kroppsvärme och en torr bädd tar hand om resten. Och då kommer jag ju inte ens åt huden.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 792
Senast: svea
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023