Spola ben varje dag, skadligt?

SoffiProppi

Trådstartare
Pratade med en tjej som berättade om sin hästs ben som hon förra vintern spolade av varje dag. Hästen fick då mugg.
Men denna vintern spolade hon bara av leran ca 2-3 dagar/vecka o hästen har inte visat några tecken på mugg. Stämmer det att det är "skadligt" att spola benen varje dag? Kan det ovanstående bero på att man sköljer ur det skyddande fettet från benen eller pendlar det från häst till häst? Om man nu sköljer benen varje dag, kan man förhindra mugg genom att smörja in benen med olja? Jag har i 3 års tid spolat benen på 2 olika hästar varje dag de varit leriga o de har aldrig uppvisat tecken på mugg. Hur gör ni o vad är bäst?

Sv: Spola ben varje dag, skadligt?

Bäst är att låta leran torka och sen borsta bort det. Sköljer du hela tiden så är det en grogrund för mugg, dessutom får du aldrig bort de små, små gruskornena ändå.

Förra vintern spolade jag benen under lerperioden ofta, och då fick jag mugg på min unghäst och jag har aldrig haft mugg innan. Den blev otroligt besvärlig att få bukt på. I år har jag borstat bort leran vidkvällsfodringarna i stället och på hela hösten/vintern spolat benen vd 4-5 tillfällen.

Det var vid hovslagarbesök och när de spungit så mycket att leran satt som ett tjockt lager över halva hästen.

Jag vet inte vad som är bäst då jag inte drabbats av mugg förr.

Jag tror det kan finnas en viss sanning i detta med att spola benen ofta kan sprida mugg.
Men om man är noga med att efter spolning, torka ordentligt och sedan smörja med mjukgörande/bakteriedödande så brukar det sällan bli några problem.

Jag föredrar, om de inte har lera upp under magen, att låta leran torka, och sedan borsta av den.

Jag spolar benen typ varje dag nu eftersom hagarna är bedrövliga och det har jag gjort i flera år utan att få mugg. Så jag vet inte om det har ngt samband, inte hos mig iallafall.;)

jag kanske inte förklarade mig tillräckligt mkt.
Jag pratde om hästar som haft mugg tidigare, som är dokumenterat känsliga för sjukdomen.

Sedan är jag ganska övertygad om att bakterierna finns i vissa hästhållningar...

KL

jag tror inte det finns ngn koppling till att spola benen leder till mugg i sig. Mugg kommer av bakterier eller börjar i sår i karledstrakten. Om hästen dock HAR mugg, så måste man vara noga med om man spolar att man TORKAR benen ordentligt, fukten är en grogrund för bakterien som trivs där annars.

spolar benen på min häst dagligen vintrarna igenom, vi har spolspilta med varmvatten. har aldrig fått mugg på det sättet. Inte på andra hästar genom åren heller.

däremot hade jag en släng av mild mugg på ett ben i sensomras då hagen var helt torr och fin och utan lera ö.h.t och inga ben spolades :angel:

Jag spolar benen varje dg och torkar efteråt med en handduk. Har aldrig haft mugg på någon av mina hästar.

Precis som Mackan säger är det om hästen redan har mugg som spolning varje dag kan ge problem om man inte torkar benen ordentligt efteråt, men hästen får inte mugg av själva spolningen.

Jag torkar givetvis benen efteråt. Jag går ju i skola med läxor upp över midjan så jag försöker alltid vara så snabb jag kan i stallet. Då är det inte alltid jag hinner vänta på att leran torkar. Men kan muggkänsligheten bero på hurdan lera det är? Faktiskt så har ingen häst i vårat stall fått mugg, även om vi spolar benen varje dag, o vissa torkar inte benen efteråt. Har vi "snäll" lera? :idea::D

Och jag, som aldrig spolar ben, har aldrig haft mugg på mina hästar.

Immer

Jo, det finns en koppling med att spola benen och mugg. Om skyddet i karlederna bryts ned i form av fukt, så blir den lättare infekterad. eftersom huden i karleden är så tunn, så blir/är den extra känslig.

Nu är det inte bara lera som orsakar mugg. Även salt (salt på vägarna) gör det. Samt allergisk reaktion av foder eller strö och boxhygienen spelar in.

Och jag, som aldrig spolar ben, har aldrig haft mugg på mina hästar.

Immer

Det är rätt intressant det där, jag har heller aldrig haft mugg på mina på 30 år.

Men förra året fick jag på unghästen, och jag tror inte att jag spolade mera ben än vanligt.
Vet inte om teorin att vita ben kan vara känsligare.

Hon hade inga sår innan på benen som orsakade muggen.

Däremot i år har hon haft en del småsår iom att det första året hon går skodd och 4 broddad runt om, men än så länge ingen mugg och då har jag lera upp till halva skenbenen i öppningarna av hagarna.

äsch det är ju redan vatten i hagarna nu som det regnat så mkt, och det är helt klart mkt bättre att tvätta benen så dom blir rena än att dom får stå med våt lera hela natten!

jag spolar varje dag och inte en antydan till mugg. däremot tycker jag att hästar med mkt päls och hovskägg brukar få mugg om dom står i våta hagar/spolas ofta.

äsch det är ju redan vatten i hagarna nu som det regnat så mkt, och det är helt klart mkt bättre att tvätta benen så dom blir rena än att dom får stå med våt lera hela natten!

Precis. Kunde inte sagt det bättre själv.:bow:
Om hästen står i lervatten i 8-10 timmar kan knappast spolningen under någon minut göra saken värre.

Tycker det bästa är att låta leran torka helt och sedan borsta bort den.
Spola gör jag bara om det finns någon speciell anledning, om hovslagaren kommer, benet ska behandlas på något sätt etc.
Sen vet jag inte om det ena promt är bättre än det andra. Jag har haft en häst som jag spolade benen på varje dag (hovarna skulle behandlar 2 gg/dag) och inte fick hon mugg. Så oavsett om hästarna spolats eller inte har jag inte haft mugg på någon. Tror det beror mest på vilka bakterier som finns i jorden.

Senast ändrad:

Jo, det finns en koppling med att spola benen och mugg. Om skyddet i karlederna bryts ned i form av fukt, så blir den lättare infekterad. eftersom huden i karleden är så tunn, så blir/är den extra känslig.

Men som sagt, om hästen står 8-10 h i lervatten kan det knappast bli värre av spolningen. Och man spolar ju inte benen om de inte är leriga = hästen har stått i lervatten. Att spola och sedan torka benen gör ju att de torkar mycket snabbare än om man väntar på att de ska torka av sig själva. Och att torka utan att spola gör ju att man riskerar att riva upp småsår om kan bli en grogrund för infektion. Så jag kan inte se att spolningen skulle kunna göra saken värre, snarare tvärt om.

Nej, så då kan vi kanske vara överens om att det är andra faktorer än spolningen som avgör om hästen får mugg.:)

jag spolar varje dag och inte en antydan till mugg. däremot tycker jag att hästar med mkt päls och hovskägg brukar få mugg om dom står i våta hagar/spolas ofta.

:bow: Så spola o smörja med bakteridödande/mildarande salva efter är bäst?

Nu menar jag väta överlag..bara för jag skrev just spola så är det inget ord du ska hänga upp dig på. Vi snackade ju om spola, därav jag skrev just spola. Men ok..väta överlag.

Har aldrig hört någon som torkar utan att spola..det säger väl sig självt att det river. Vad spelar det for roll om hästen står i lervatten ? Lerigt vatten skapar ju knappast lera på benen...det är ju leran i sig som fastnar...inte lerigt vatten. Lerigt vatten är ju mest bara missfärgat vatten.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
612
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 792
Senast: svea
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2