Spöförbud

Nominous

Trådstartare
Är det någon som är med i den debatten?? Kom som en chock för mig nu!! Jag hoppas att det inte är så pass som jag fått känslan av?? :crazy:

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/1/Spoforbud-vacker-manga-fragor/

Så det ska bli olagligt att ha med sig dressyrspöt på dressyrträningarna om man rider annat än inlärning av piaff och passage? Hur har dom tänkt att man ska bära sig åt för att aktiva/komma åt ett specifikt bakben som man kan behöva i träningen eller så väl i inlärning av andra moment? Det här blir ju skit på riktigt det!

Får se om vi har några tävlingsryttare över huvud taget. Nu har väl Sverige snart inget landslag i dressyr.. Hur ska dem kunna träna häst i samma utsträckning som idag? För alla kommer väl till den punkt då en liten pekpinne behövs för att aktivera och motivera..

Hur tänker ni kring detta??

Självklart ska inte ett spö användas för att slå en häst. Men det är ett ruskigt viktigt verktyg tycker jag för att kunna peka och visa hästen vad jag vill att den ska göra där jag inte når, tex bakdelen och bakben..

Sv: Spöförbud

Även fast jag tycker att spöförbudet är lite väl överdrivet så tycker jag det är än mer märkligt att du tycker att spö är en så otroligt vital del i träningen.

Det ska bli "kul" hur det kommer se ut på hoppbanan framförallt då.Inprincip alla har ju spö där.

Dock hur ska dem kontrollera att man inte använder spö hemma i träningen?Mycket korkat då det ändå inte kommer följas...:crazy::angel:

För det första tycker jag att du drar det lite väl långt, ett landslag har vi nog även om de inte får använda spö. Sen står det väl inget om hur en sån lag skulle utformas. Det kommer ju knappast stå att spöanvändning i hästsport är förbjuden undantaget travsport och vid inlärning av piaff och passage. Snarare handlar det väl om att förtydliga att spö inte får användas för att slå hästen, vilket inte skulle förhindra att du använder det för att peta till ett bakben på efterkälken.

Även fast jag tycker att spöförbudet är lite väl överdrivet så tycker jag det är än mer märkligt att du tycker att spö är en så otroligt vital del i träningen.

Ja det är ett viktigt verktyg för att visa vägen i vissa moment. Det kan vara svårare att fånga upp ett bakben utan spöt, har man det behöver man bara visa hästen att det är just det bakbenet som jag vill att du ska använda på just det sättet. Självklart lär du kunna komma till samma ridning utan spöt, och det finns garanterat många som aldrig använder dem - men varför ta bort ett verktyg som är väldigt användbart?? Ett spö är ju inte värre än ett bett, sporrar, sopkvast, fötter eller vad du än vill använda för att skada en häst. Det är ju inte verktyget i sig som skadar - utan användaren. Är det inte dem man ska jobba emot??

För det första tycker jag att du drar det lite väl långt, ett landslag har vi nog även om de inte får använda spö. Sen står det väl inget om hur en sån lag skulle utformas. Det kommer ju knappast stå att spöanvändning i hästsport är förbjuden undantaget travsport och vid inlärning av piaff och passage. Snarare handlar det väl om att förtydliga att spö inte får användas för att slå hästen, vilket inte skulle förhindra att du använder det för att peta till ett bakben på efterkälken.

Okej. Jag tyckte att artikeln menade på att all användning av spö skulle förbjudas förutom vid inlärning av paiff och passage och vid körning. Men du kanske har annan information??

Ja alltså för mig i min dressyrträning och alla jag känner som rider dressyr så är spöt ett otroligt viktigt verktyg för att kunna visa hästen vad man vill i olika moment och att peta på vissa delar som är svårare att få med utan spöt vid stärkande och inlärning av moment.
Och i de anseendet tycke jag ju att varför skall man som internationellt tävlande ryttare träna på sämre villkor än resten av världen - och varför ska man då träna i sverige. Det var så jag tänkte. Det handlar inte om att de sitter och slår hästarna. Utan att om dom aldrig någonsin får använda spö förutom vid inlärning av piaff och passage så blir de ju lite mer hindrad i arbetet. Varför ta bort ett väldigt bra verktyg dom hjälper hästen att visa vägen? Men om det inte handlar om vanlig ridning så är ju debatten helt värdelös - för då finns ju ingen debatt. Men varför skriver som då att man endast ska få använda sig av spö vid inlärning av piaff och passage och vid körning? Så att det bara ska förbjudas inom travet kan jag inte utläsa någonstans i den skriften. Men dela gärna med dig det du vet. :)

Det är just detta uttalande som får mig att uppleva det jag beskriver ovan

Men körkusken kommer fortfarande att få använda spö, precis som dressyrtränaren kommer att få vid inlärning av till exempel piaff och passage. Istället handlar lagförslaget om förhållningssättet till spö.

Varför tar man upp så specifika fall om det bara skall gälla travsporten??

Senast ändrad:

Som jag svarade i tråden om artikeln föreslår utredningen INTE ett spöförbud utan det som står är "Som utredaren ser det bör Jordbruksverket t.ex. i sina föreskrifter föra in ett förbud mot att använda spö i frammaningssyfte. Utredaren anser att spö kan användas som en förlängd hjälp eller för att förhindra en farlig situation. Det bör däremot inte vara tillåtet att slå ett djur för att t.ex. få det att springa fortare eller hoppa över ett hinder..."

Mer kan läsas på http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

Det är alltså bara ett förtydligande om att man inte får använda spöt till att slå på hästen om den inte presterar så bra som man vill.
Tror att det är någon journalist som inte riktigt läst på och sen tyckt att vi behöver nyheter som inte handlar om RGP, Flyinge eller PS.. ..

Ja jag såg det. :) Och jag hoppas det är så!! :):) Jag vill ha kvar min förlängda arm! ;)

Nej, precis. Är bara ett förtydligande för att det ska vara lättare att ha specifika saker att anmärka på ifall någon överanvänder spö/pisk. Gissar på att dom känner att det kan finnas ett behov av det efter bla debatten om travare som manas på på upploppet.

Jag är mer innom travsporten, visst finns det många som utnyttjar spön där och det tycker jag är fel.
jag använda det när jag kör intervallerm så brukar använda den en gång för att få hästen att vakna till och fatta att det är tävlingsdags och sen inge mer. Så jag tycker att de inte borde förbjuda det innom travsporten eftersom det är inte ALLA som utnyttjar den! många använder den som mig bara för att få hästen att vakna till samtidigt som man drar ut tussarna ur öronen, hästen vaknar och satsar allt då.

som många av er har redan sagt så ska spö användas som en förlängd arm! så de borde istället kolla på dem som utnyttjar det fel istället för de som inte gör det.

jag använda det när jag kör intervallerm så brukar använda den en gång för att få hästen att vakna till och fatta att det är tävlingsdags och sen inge mer.

Och när jag skriver så så menar jag att jag petar till den, skulle aldrig slå en häst!!! :mad:
Vill bara inte ha några missförstond!

Jag tycker det är bra att diskussionen tas upp, och lagen borde definitivt skärpas, ffa så att domare har mer belägg för uteslutning på exv tävlingar.
Det är ju mer vanligt att spöet missbrukas än att man bara använder det vid ett fåtal tillfällen.

Spö är knappast en nödvändighet i träningen och speciellt inte vid ridning. Måste man ha spö regelbundet vid ridning så känns det som att det brister ganska rejält i grundridningen...
Det är ju människor som är för spöanvändande som brukar använda det mest flitigt och inte tvärtom.

Så du menar med detta att alla som vill kunna träna med spö använder det för mycket?Jag vill fortsätta kunna rida med spö just för att säga till när min ponny inte lyssnar på skänkel och sits.Ska man då inte får göra det kanske en-två gånger på ett ridpass.:crazy:

Alla som använder spö sitter inte och slår frenetiskt.Om vi ska snacka dålig spöanvändning ska vi nog först titta ut på framförallt ponnyhoppningar.Alla ska inte straffas för att vissa beter sig dumt åt..:angel:

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Dressyr Jag har läst i dressyr forumet till och från sedan 2003. I början tyckte jag det var rätt kul. Folk verkade kunniga och så. Men sen ju...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
14 104
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka