Spö rakt upp?

P

pannkakssmet

Varför rider man med spöet framför sig, uppåt?
Jag har länge undrat över detta, vore kul att veta. Min enda slutsats är att det kan vara för att stabilisera handen...:crazy:

Sv: Spö rakt upp?

Det finns lite olika skäl till det.

Först och främst gör man det givetvis bara på enhandsfattning så man har en hand fri att hålla spöet.

Den praktiska orsaker är att du kan nå hästen överallt utan att behöva krångla med att byta spöhand eller sträcka dig.

Historisk är det också att man ska ha något i den fria handen och att det på sätt och vis symboliserar ett svärd.
Traditionellt sätt är det enbart militärer som får rida med spöet rakt upp. Vi vabliga dödliga måste ha det vinklat lite grann.

Det är också en symbol för spiran och...hm...vad heter det...något med äpple som har med kungar att göra? :o
Alltså att kungen har spiran i en hand, som symboliseras av spöet och "äpplet" (?) i andra som symboliserar enhandsfattningen.

Då tror jag att jag börjar förstå.

Men det är inte så vanligt bland "allmänheten" inom AR att rida så vad jag har förstått?

Och så tror jag att hästen åt upp äpplet... :angel:

Äpplet är riksäpplet.

Hur man avporträtterades till häst var inte sällan en metafor för hur man styrde sitt rike.

Med att nå hästen överallt - menar du att man utövar ett "tryck" mot hästens ögon då. :idea:

Så var det ja. :o
Som sagt tur att huvudet sitter fast.

pannkakssmet
Nja man måste ju rida på enhandsfattning för att det ska funka att ha spöet rakt upp. Eller ja, måste och måste, men det är så man brukar se på det. Och det är väl inte så många som rider på blank stång på enhand ännu.

crixi
Det kan man använda pisken som. Alltså bara en hjälpmedel som man visar hästen.
Det jag skrev menade jag mer att man kan vinkla ned det år vilket håll man vill för att kunna vara när hästen med det utan att behöva hålla på och byta spöhand.
Men visst det funkar att bara visa det mer eller mindre på ena sidan ibland för att få det man vill.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 503
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 557
Senast: Sasse
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka