Vimsan
Trådstartare
Jag har ett bekymmer (eller ja, detta är ett av mina bekymmer )
behöver tips och ideér hur jag ska komma ur detta.
Problemet:
När jag rider "hemma" och när jag tränar, fungerar hästen utan probelm.
Han är pigg och allert, lyssnar på alla hjälperna och svara framåt.
Rider oftast på vanligt träns, vanligt spö (som knappt används)
När jag tränar varierar jag mellan vanligt träns och kandar, har sporrar ibland och dressyrspö.
Allt funkar fint, vi har tränat upp till MSV rörelser...
Så var det dax för tävling... Anmäld till LA:3 och LA:5.
Han var så fin å smidig på framridningen. Solen sken å det var perfekt vårväder.
Så blev det min tur. Jag red in ett varv i trav runt banan och gick ut för att invänta startsignal... la i från mig spöet och vad händer?
... jo, hästen döööör. Det känns som någon dragit åt handbromsen.
Inga hjälper fungerar, han går knappt framåt.
Visst var jag nervös och det påverkar honom en hel del.
Resultatet blev ju inte vad någon hade förväntat (bara 51 %)eftersom han har fungerat så bra hela vintern och våren.
I andra klassen hade min nervositet försvunnit och jag red tills jag blev blå... Å visst gick det bättre men det var ändå som om han inte bjöd ärligt framåt.
Efter denna tävling har jag inte ridit alls med spö, för att han ska kunna gå fram utan och det är såååå seeegt.
Vad göra?
behöver tips och ideér hur jag ska komma ur detta.
Problemet:
När jag rider "hemma" och när jag tränar, fungerar hästen utan probelm.
Han är pigg och allert, lyssnar på alla hjälperna och svara framåt.
Rider oftast på vanligt träns, vanligt spö (som knappt används)
När jag tränar varierar jag mellan vanligt träns och kandar, har sporrar ibland och dressyrspö.
Allt funkar fint, vi har tränat upp till MSV rörelser...
Så var det dax för tävling... Anmäld till LA:3 och LA:5.
Han var så fin å smidig på framridningen. Solen sken å det var perfekt vårväder.
Så blev det min tur. Jag red in ett varv i trav runt banan och gick ut för att invänta startsignal... la i från mig spöet och vad händer?
... jo, hästen döööör. Det känns som någon dragit åt handbromsen.
Inga hjälper fungerar, han går knappt framåt.
Visst var jag nervös och det påverkar honom en hel del.
Resultatet blev ju inte vad någon hade förväntat (bara 51 %)eftersom han har fungerat så bra hela vintern och våren.
I andra klassen hade min nervositet försvunnit och jag red tills jag blev blå... Å visst gick det bättre men det var ändå som om han inte bjöd ärligt framåt.
Efter denna tävling har jag inte ridit alls med spö, för att han ska kunna gå fram utan och det är såååå seeegt.
Vad göra?