Spiralbyte med bedövning

Nu blev jag nyfiken. Vad för biverkningar?
(Hysterektomi är väl när man tar bort livmodern?)
Ja det är att ta bort livmodern. Framfall, inkontinens samt problem med att ha penetrerat sex är vanligast men det finns fler. Jag läste på när de ville ta min livmoder och det landade i att jag vägrade. De brände livmoderslemhinnan istället och det brukar ge effekten att man inte blöder längre. Det funkade inget vidare på mig utan jag fortsatte blöda i ytterligare drygt ett år om än i mindre mängd men sedan slutade det av sig självt. De ville alltså göra en hysterektomi för att få bukt med blödandet. Jag hade då blött konstant i ett år. Mina järnvärden var såklart i botten trots enorma mängder järntillskott och utan full dos cyklapron kunde jag inte lämna toaletten för det verkligen rann. Det behöver vara något sådant, cancer eller störtblödningar för att det ens ska komma på tal att göra en hysterektomi.
 
Jag har väldigt länge haft funderingar om hysterektomi. Känns som win-win, ingen risk för graviditet OCH man slipper mensen utan att tillföra kroppen hormoner.
Nu när jag passerat 40 så kanske man skulle få det också. :grin:

Förutom de rent gynekologiska biverkningarna som @TinyWiny nämner så ska man också komma ihåg att oskuret alltid är bäst. Risk för infektioner, sammanväxningar, smärttillstånd mm. Det finns en anledning till att man inte ska opereras i onödan.
 
Förutom de rent gynekologiska biverkningarna som @TinyWiny nämner så ska man också komma ihåg att oskuret alltid är bäst. Risk för infektioner, sammanväxningar, smärttillstånd mm. Det finns en anledning till att man inte ska opereras i onödan.
Min moster gjorde en för några år sen pga cystor/cancer och gick de in via slidan så inga snitt i buken.
Men nej, tror att det räcker att pv steriliserat sig och att jag funderar på att ta ut spiralen i förväg och hoppas på att mensen inte kommer tillbaka med full styrka eller lika oregelbundet som i tonåret.
Är samtidigt rädd för klimakteriet, morsan hade jätteproblem. :crazy1:
 
Jag måste gå till gyn en gång om året för kontroll av blodtryck etc. för att få förnyat recept för p-ring. Däremellan kan jag dock beställa p-ring via 1177. Utgår att det är på detta sätt även för andra i sthlm då jag inte har något medicinskt som skulle motivera det särskilt för mig.
Har inte behövt ta något blodtryck eller gjort något annan undersökning för att få förnyat recept på flera år (typ i samband med att jag bytte boendekommun för 11 år sen) och får ut för ett helt år i taget.

Hör nog till en okrånglig region när det gäller p-medel märker jag av den här tråden..

Jag måste dit varje år, har p-ring. Om jag inte kommer dit i tid och receptet tar slut skriver de bara ut en ask med 3 ringar, för att få mer måste jag dit. Då skriver de ut för 1 år i taget.
 
Nejdå, i princip alla män får ju prostatacancer förr eller senare 😅 Nä inte riktigt så illa men båda könen har sina biologiska för- och nackdelar.

Ja så är det ju. Men generellt är min känsla att kvinnor får mer bekymmer kopplat till sitt kön. Bara det att BM vill ge oss hormonella preventivmedel för att göra livet enklare säger väl allt. Det sa hon sist jag var där - att de förespråkar hormonella preventivmedel till alla generellt och inte liksom bara för att inte bli gravid utan för att det underlättar så mkt. Och sedan klimakteriet. Och sjukdomar kopplat till det hormonella. Att vara kvinnlig ska helt enkelt medicineras genom hela livet, bortsett från prepubertal ålder.
 
Min moster gjorde en för några år sen pga cystor/cancer och gick de in via slidan så inga snitt i buken.
Men nej, tror att det räcker att pv steriliserat sig och att jag funderar på att ta ut spiralen i förväg och hoppas på att mensen inte kommer tillbaka med full styrka eller lika oregelbundet som i tonåret.
Är samtidigt rädd för klimakteriet, morsan hade jätteproblem. :crazy1:
Jodå. Det blir många snitt i buken även om hysterektomin sker via slidan. Ofta behöver man använda laparoskopi för att se ordentligt med. Livmodern, äggledare och äggstockar sitter ju ihop med övriga bukens hinnor och muskulatur. Det är inte de yttre snitten som oftast ger problem även om det händer utan de inre. De inre kan skapa otrevliga sammanväxningar och ärrbildning som ger hemska smärtor.
 
Jodå. Det blir många snitt i buken. Livmodern, äggledare och äggstockar sitter ju ihop med övriga bukens hinnor och muskulatur. Det är inte de yttre snitten som oftast ger problem även om det händer utan de inre. De inre kan skapa otrevliga sammanväxningar och ärrbildning som ger hemska smärtor.

Jo, inuti det är sant.
 
Ja så är det ju. Men generellt är min känsla att kvinnor får mer bekymmer kopplat till sitt kön. Bara det att BM vill ge oss hormonella preventivmedel för att göra livet enklare säger väl allt. Det sa hon sist jag var där - att de förespråkar hormonella preventivmedel till alla generellt och inte liksom bara för att inte bli gravid utan för att det underlättar så mkt. Och sedan klimakteriet. Och sjukdomar kopplat till det hormonella. Att vara kvinnlig ska helt enkelt medicineras genom hela livet, bortsett från prepubertal ålder.

Jag må vara indoktrinerad men jag håller ju ändå med. Hormonella preventivmedel på ett generellt plan minskar blödningsmängd, smärtor, PMS-besvär, aknebesvär och cancerrisk. Förhindrar oönskade graviditeter. Ger kvinnor kontroll över ngt så obekvämt som månatlig blödning med allt vad det innebär. Jag har tyckt som du tidigare men är team hormoner nu. :)

(SÅKLART med brasklappen om att alla inte tål hormoner, alla mår inte bättre, ingen ska känna sig tvingad till dem, osv osv. Men på ett generellt plan är det BRA att de finns.)
 
Senast ändrad:
Jag må vara indoktrinerad men jag håller ju ändå med. Hormonella preventivmedel på ett generellt plan minskar blödningsmängd, smärtor, PMS-besvär, aknebesvär och cancerrisk. Förhindrar oönskade graviditeter. Ger kvinnor kontroll över ngt så obekvämt som månatlig blödning med allt vad det innebär. Jag har tyckt som du tidigare men är team hormoner nu. :)

(SÅKLART med brasklappen om att alla inte tål hormoner, alla mår inte bättre, ingen ska känna sig tvingad till dem, osv osv. Men på ett generellt plan är det BRA att de finns.)

Ja. Det jag mest känner mig snuvad på är att jag inte uppevde att jag fick nån info om hur de syntetiska hormonerna påverkar kroppen på sikt. Det har jag fått insikt om först nu när jag har en läkare som informerat om att det ens finns syntetiska resp naturliga, då har jag belastat mig med dessa preparat i nästan 20 år. Och som vanligt är det sånt man tänker på först när man får hormonrelaterade problem.
 
Senast ändrad:
Ja. Det jag mest känner mig snuvad på är att jag inte uppevde att jag fick nån info om hur de syntetiska hormonerna påverkar kroppen på sikt. Det har jag fått insikt om först nu när jag har en läkare som informerat om att det ens finns syntetiska resp naturliga, då har jag belastat mig med dessa preparat i nästan 20 år. Och som vanligt är det sånt man tänker på först när man får hormonrelaterade problem.
Men vet man ens detta idag?
Jag har aldrig hört talas om detta, googlade nu och fick inte upp några träffar som beskriver att syntetiska hormoner skulle vara dåligt. Däremot en trätt från KI om hormonbehandling vid klimakteriebesvär och där stod de att de ska studera detta, lät inte som att den kunskapen finns idag.
Däremot stod det att det finns en utbredd obefogad rädsla för hormonbehandling både bland allmänheten och vårdpersonal.

https://ki.se/forskning/obefogad-radsla-ska-inte-hindra-behandling
 
Ja. Det jag mest känner mig snuvad på är att jag inte uppevde att jag fick nån info om hur de syntetiska hormonerna påverkar kroppen på sikt. Det har jag fått insikt om först nu när jag har en läkare som informerat om att det ens finns syntetiska resp naturliga, då har jag belastat mig med dessa preparat i nästan 20 år. Och som vanligt är det sånt man tänker på först när man får hormonrelaterade problem.

Har du något material på det? Aldrig hört om att långtidseffekterna skiljer sig. Kan inte heller hitta någon publikation kring det på PubMed. P-piller med naturliga hormoner har mig veterligen bara funnits drygt 10 år?
 
Har du något material på det? Aldrig hört om att långtidseffekterna skiljer sig. Kan inte heller hitta någon publikation kring det på PubMed. P-piller med naturliga hormoner har mig veterligen bara funnits drygt 10 år?

Mitt material är min läkare på en hormonklinik. Ska se om jag hittar mer, skriver upp så jag kommer ihåg det.
 
Men vet man ens detta idag?
Jag har aldrig hört talas om detta, googlade nu och fick inte upp några träffar som beskriver att syntetiska hormoner skulle vara dåligt. Däremot en trätt från KI om hormonbehandling vid klimakteriebesvär och där stod de att de ska studera detta, lät inte som att den kunskapen finns idag.
Däremot stod det att det finns en utbredd obefogad rädsla för hormonbehandling både bland allmänheten och vårdpersonal.

https://ki.se/forskning/obefogad-radsla-ska-inte-hindra-behandling

Som sagt, jag är inte läkare så jag kan inte svara på det. Men det var min nya läkare som fick upp mina ögon för att detta med att slentrianmässigt behandla med syntetiska hormoner inte alltid är problemfritt. Du går ju in och påverkar kroppens egna hormonbalanser med syntetiska preparat som kroppen inte "känner igen", för mig känns det inte så långsökt att det skulle kunna skapa obalans. Eftersom jag har en hormonrelaterad autoimmun sjukdom så får man vända på varje sten för att komma fram till vad som kan fungera och inte fungera. I mitt fall har jag då bla fått rådet att sluta med p-ring. Jag har så mkt obalanser och bristtillstånd i min kropp och då känns p-ring som nåt som ytterligare försvårar återhämtning och balans.
 
Som sagt, jag är inte läkare så jag kan inte svara på det. Men det var min nya läkare som fick upp mina ögon för att detta med att slentrianmässigt behandla med syntetiska hormoner inte alltid är problemfritt. Du går ju in och påverkar kroppens egna hormonbalanser med syntetiska preparat som kroppen inte "känner igen", för mig känns det inte så långsökt att det skulle kunna skapa obalans. Eftersom jag har en hormonrelaterad autoimmun sjukdom så får man vända på varje sten för att komma fram till vad som kan fungera och inte fungera. I mitt fall har jag då bla fått rådet att sluta med p-ring. Jag har så mkt obalanser och bristtillstånd i min kropp och då känns p-ring som nåt som ytterligare försvårar återhämtning och balans.
Okej. P-ring och spiral går väl iofs inte riktigt att jämföra när det gäller hormoner, innehåller inte samma.
 
Som sagt, jag är inte läkare så jag kan inte svara på det. Men det var min nya läkare som fick upp mina ögon för att detta med att slentrianmässigt behandla med syntetiska hormoner inte alltid är problemfritt. Du går ju in och påverkar kroppens egna hormonbalanser med syntetiska preparat som kroppen inte "känner igen", för mig känns det inte så långsökt att det skulle kunna skapa obalans. Eftersom jag har en hormonrelaterad autoimmun sjukdom så får man vända på varje sten för att komma fram till vad som kan fungera och inte fungera. I mitt fall har jag då bla fått rådet att sluta med p-ring. Jag har så mkt obalanser och bristtillstånd i min kropp och då känns p-ring som nåt som ytterligare försvårar återhämtning och balans.

Som sagt, lite skumt eftersom det inte verkar finnas en enda publikation. Syntetiska preparat påverkar vi ju kroppen med i massor, både läkemedelsmässigt men inte minst genom vår miljö.
 
Som sagt, jag är inte läkare så jag kan inte svara på det. Men det var min nya läkare som fick upp mina ögon för att detta med att slentrianmässigt behandla med syntetiska hormoner inte alltid är problemfritt. Du går ju in och påverkar kroppens egna hormonbalanser med syntetiska preparat som kroppen inte "känner igen", för mig känns det inte så långsökt att det skulle kunna skapa obalans. Eftersom jag har en hormonrelaterad autoimmun sjukdom så får man vända på varje sten för att komma fram till vad som kan fungera och inte fungera. I mitt fall har jag då bla fått rådet att sluta med p-ring. Jag har så mkt obalanser och bristtillstånd i min kropp och då känns p-ring som nåt som ytterligare försvårar återhämtning och balans.
Även naturliga hormoner påverkar kroppen mycket. Annars hade det ju inte funnits någon anledning att ta dem. Jag har provat naturliga hormoner och jag mådde verkligen så dåligt. Jag har aldrig mått bra på hormonella preventivmedel och ville därför prova naturliga hormoner när det kom till klimakteriebesvär men det var än värre än alla syntetiska hormoner jag har fått tidigare tillsammans. Fruktansvärt var det. Nu hade jag en så otrolig tur att syntetiska hormoner mot klimakteriebesvär var ett riktigt lyckokast. Jag fick prova igenom halva utbudet men sedan hittade vi ett som fungerar riktigt bra.

Om man inte har stora blödningar och/eller endometrios måste man ju inte fortsätta ta hormoner när de inte behövs i ett preventivt syfte men alla naturliga hormoner är inte toppen för alla precis som syntetiska inte är toppen för alla.
 
Även naturliga hormoner påverkar kroppen mycket. Annars hade det ju inte funnits någon anledning att ta dem. Jag har provat naturliga hormoner och jag mådde verkligen så dåligt. Jag har aldrig mått bra på hormonella preventivmedel och ville därför prova naturliga hormoner när det kom till klimakteriebesvär men det var än värre än alla syntetiska hormoner jag har fått tidigare tillsammans. Fruktansvärt var det. Nu hade jag en så otrolig tur att syntetiska hormoner mot klimakteriebesvär var ett riktigt lyckokast. Jag fick prova igenom halva utbudet men sedan hittade vi ett som fungerar riktigt bra.

Om man inte har stora blödningar och/eller endometrios måste man ju inte fortsätta ta hormoner när de inte behövs i ett preventivt syfte men alla naturliga hormoner är inte toppen för alla precis som syntetiska inte är toppen för alla.
Kvinnors vanliga hormoner är ju inte heller toppen för alla.. Jag är inte särskilt förtjust i mina hormoner iaf.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 258
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
4 029
Senast: anna_panna
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 305
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 698
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp