Nej, just den är nog ett väldigt gränsfall. Det finns ju de som menar att stress är förödande för hashimoto + hypo, och autoimmuna sjukdomar överlag, och att det rentav kan lösa ut sjukdomen. Hur vi lever idag är ju betydligt mer stressigt än om vi jämför med förr tiden. Jag tror att man behöver ha både en ärftlig faktor ch en miljömässig för att utveckla många sjukdomar, i mitt fall kom hypon efter många års orimligt hög stressbelastning + att min mamma har det. Inte så ovanlig story.
Hypo är också vanligare nuförtiden, med en ganska markant ökning av sjukdomsfall. Såklart diagnosticeras ju fler, men man kan ju ändå undra varför det ökar så mkt... det känns inte helt långsökt att fundera i banorna av hur vi lever.
Skönt att höra ang preventivmedlen
Min läkare förde detta på tal ang att just många av mina symptom även är sådant som kan vara biverkningar av p-ringen. Så hon bad mig fundera kring det, om jag verkligen behöver ha den eller vll prova att vara utan och se om det blir nån skillnad. Men jag har inte tagit steget, slutade en period för 15 år sedan och det var verkligen inte trevligt så jag fick börja om igen efter 6 mån utan. Har sedan inte vågat sluta igen. Jag fick problem som jag aldrig haft innan, eller efter att jag började med den igen.