Soffan74

Trådstartare
Var till Gyn idag. På ett ÅB, eftersom jag äter Cerazette sedan ca 4 månader tillbaka.
Nu ska jag få en spiral insatt, den 6 november. En Minera
Hur funkar det? Gör det ont vid insättning mm? Kan den sitta de 5 åren läkaren sa?
Har iaf hämtat ut den idag på Apoteket. Tur att man har frikort på medicin. Den skulle ha kostat 970 spänn annars.

På mig gjorde det inte det minsta ont. Jag hade den bara inne i ett halvår, men det var ett underbart halvår utan blödningar eller smärtor. Tog bara ut den för att jag vill ha barn. Ska lätt skaffa en ny sen!

Var till Gyn idag. På ett ÅB, eftersom jag äter Cerazette sedan ca 4 månader tillbaka.
Nu ska jag få en spiral insatt, den 6 november. En Minera
Hur funkar det? Gör det ont vid insättning mm? Kan den sitta de 5 åren läkaren sa?
Har iaf hämtat ut den idag på Apoteket. Tur att man har frikort på medicin. Den skulle ha kostat 970 spänn annars.

Menar du Mirena?

Jag känner ett litet stick vid insättningen (är inte på nr 6 nu), och lätt menskramp i 1-2 dagar som mest. Jag får blödningar efter tre år och byter då.

Jag blev rekommenderad att ta värktabletter nån timme innan jag skulle sätta in första spiralen, och det ha jag gjort de gånger jag bytt den också. Perfekt att slippa blödningar! Inne på min femte nu!

Barnmorskan kunde inte ens mäta min livmoderhals när jag inte hade ätit värktabletter. Blev hemskickad med 800 mg Ipren som jag skulle ta 1 timme före nästa besök. Besöket efter gick det hur lätt som helst, kände ingenting. Körde samma metod när jag satte in andra spiralen, det gick bra det också.

Jag har den lilla spiralen, jaydess, och fick jätteont vid insättning. Hade fruktansvärt ont i flera timmar efteråt.
Men min livmoder reagerar fortfarande med sporadiska småkramper på spiralen, haft den i 2 år.
Blir inte blödningsfri/ägglossningsfri med den lilla men vågar inte prova mirena. Är rädd att den ska göra ännu mer ont.

I övrigt är spiral toppenbra! Så mkt fördelar att jag behåller den trots att det inte blivit optimalt för mig :)

Jag har Mirena sen 4,5 år tillbaka. Jag kommer att byta ut den mot en ny nu i vår. Det kändes när jag satt in den, och jag fick vissa kramper efteråt och hade mer mensvärk än innan under ett par månader. Jag fick göra två insättningsförsök då det inte funkade pga osamarbetsvillig livmodertapp första gången men med en cytotec behandling så gick det smidigt. Sätter hellre spiral personligen än tar blodprov om man ska jämföra obehaget (men då är jag ingen fantast av stick samtidigt som jag är ganska obrydd för gynundersökningar och den typen av obehag).

Jag har Mirena sen 4,5 år tillbaka. Jag kommer att byta ut den mot en ny nu i vår. Det kändes när jag satt in den, och jag fick vissa kramper efteråt och hade mer mensvärk än innan under ett par månader. Jag fick göra två insättningsförsök då det inte funkade pga osamarbetsvillig livmodertapp första gången men med en cytotec behandling så gick det smidigt. Sätter hellre spiral personligen än tar blodprov om man ska jämföra obehaget (men då är jag ingen fantast av stick samtidigt som jag är ganska obrydd för gynundersökningar och den typen av obehag).
Cytotec?

Jag har jaydess och kände inte ett dugg när den sattes in. En bm-student satte in min då min bm märkte att jag inte kände nåt. Har haft den sen i mars. Blödde första månaden och sen har det varit lugnt fram till nu i höst. Börjar känna obehag av den och har ont i eller runt livmodern så den åker ut igen.

Jag hade fruktansvärt ont vid båda insättningarna. Trots detta har jag gjort två insättningar med Mirena spiral just för att jag är så nöjd med preventivmedlet då det väl sitter där det ska.

Jag åt smärtstillande innan båda insättningarna (Första gången ipren. Andra gången hade jag några morfintabletter sedan en bilolycka.) och båda gångerna hade jag så ont att jag skrek vid insättningen och de fick tippa stolen bakåt för att hindra mig från att svimma.

Jag har hög smärttröskel i vanliga fall (har gått på en bruten fot i flera timmar utan att fatta att den faktiskt var bruten), men det var vidrigt. MEN det är en så kort tid att det var värt det att under 5 år slippa tänka på preventivmedel, ha minimalt med biverkningar och ingen mens.

Efter insättningen har jag mått som vanligt redan någon timme efteråt. Ingen mensvärk eller liknande. Har inga barn. Har hört att det kan påverka hur lätt det är att sätta in spiralen.

Ni som har spiral, hur upplever er partner det? Jag hade kopparspiral för några år sedan, men min dåvarande man påstod att den kändes när vi hade sex. Ska det vara så? Hade den inte länge.

Ni som har spiral, hur upplever er partner det? Jag hade kopparspiral för några år sedan, men min dåvarande man påstod att den kändes när vi hade sex. Ska det vara så? Hade den inte länge.
I början märkte vi av den, men nu är det inget vi tänker på. Tror att jag fivk trådarna något avkapade samt att de verkar ha lagt sig tillrätta bättre.
Hur funkar det? Gör det ont vid insättning mm?
För mig har det fungerat skapligt, typ det bästa av alla dåliga alternativ. Jag har inte blivit gravid och mensen rättade till sig efter första halvårets mer eller mindre konstanta blödningar. Får småkramper fortfarande (ffa när jag blir kall om magen?!).

Dock upplevde jag själva insättningen som fruktansvärd. Jag svimmade pga smärtan eftersom jag inte hade ätit smärtstillande (och jag har ändå relativt hög smärttröskel). Så jag tänker proppa mig full med smärtstillande samt ta med chaufför (kunde och fick inte köra efteråt eftersom jag hade så ont) om det blir fler insättningar :o :) Så mitt tips är att ära smärtstillande i förebyggande syfte - i bästa fall känner en inte av det och då är det ju ändå inte hela världen om en ätit smärtstillande liksom :)

Alltså många inlägg låter såå obehagliga. Jag tittar rumt efter preventivmedel men vet inte vad jag ska sattsa på alls?

P-piller åt jag i 10 år och sen hade jag uppehåll på 2 år och när jag skulle börja igen fick jag nästan alla bivärkningar inom 1 vecka (provat 3 olika sorter inkl den jag åt i 10 år).

Vill egentligen inte sätta in något i underlivet då det är känsligt där..

Har funderat på p-stav men jag vet inte jag... måste läsa på mer.

Förlåt för trådkap lite

Barnmorskan kunde inte ens mäta min livmoderhals när jag inte hade ätit värktabletter. Blev hemskickad med 800 mg Ipren som jag skulle ta 1 timme före nästa besök. Besöket efter gick det hur lätt som helst, kände ingenting. Körde samma metod när jag satte in andra spiralen, det gick bra det också.
Kanske bäst att man tar några Ipren innan

Jag fick svinont av insättningen, höll på att svimma osv. Men det är ändå så värt det, är verkligen nöjd med min.
Har haft den i 4 år nu och om det inte blir försök att tillverka bebis när jag ska ta ut den så sätter jag i en ny.

Första spiralen före barn: kan inte påstå att det gjorde ont men det var inte jätteskönt. Hade mensvärk efteråt.
Två spiraler efter barn: Har inte känt något alls vid insättning. Den som sattes in vid efterkontrollen efter förlossning speciellt, då trodde jag att BM skämtade när hon sa att det var klart :D

Jag tror att lite smärtstillande innan är bra, och sen att verkligen slappna av, då går det snabbare och smidigare både för dig och för BM :)

Har inte fått barn, för mig gör det rejält ont att ta cellprov. Det gjorde jätteont när min första sattes in, höll på att svimma osv. Inför den andra bad jag om att få bli sövd och det fixade de utan problem :love:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 034
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Jag är för tillfället väldigt uppgiven, så det kanske blir lite rörigt. Sedan graviditet nr 2 har mensen helt ballat ur. Alltså...
2
Svar
32
· Visningar
3 398
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag vet, ni är inga läkare och jag ber er inte heller att ställa någon diagnos, men någon kanske ändå har något tips på hur jag ska bli...
2
Svar
34
· Visningar
9 953
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar