Spiral efter förlossning

Krati

Trådstartare
Hej!
Undrar om det är någon som har satt in spiral inom 6 månader efter sin förlossning?
Var på efterkontroll i veckan och pratade om preventivmedel. Sa då att jg tänkt på hormonspiral då jag mådde väldigt bra på det sist jag hade det för några år sedan.
Men efter förlossningen så var jag inte så sugen på det längre med tanke på hur ont det gjorde att sätta in den första gången så vågade jag inte det igen efter den ganska jobbiga förlossningen.. Men då sa bm att 99% av dom som sätter in en spiral inom ett halvår efter känner det inte för att livmoderhalsen tydligen är avdomnad.
Så nu undrar ju jag, stämmer det?

Hej!
Undrar om det är någon som har satt in spiral inom 6 månader efter sin förlossning?
Var på efterkontroll i veckan och pratade om preventivmedel. Sa då att jg tänkt på hormonspiral då jag mådde väldigt bra på det sist jag hade det för några år sedan.
Men efter förlossningen så var jag inte så sugen på det längre med tanke på hur ont det gjorde att sätta in den första gången så vågade jag inte det igen efter den ganska jobbiga förlossningen.. Men då sa bm att 99% av dom som sätter in en spiral inom ett halvår efter känner det inte för att livmoderhalsen tydligen är avdomnad.
Så nu undrar ju jag, stämmer det?

Jag satte in den ca 4 mån efter förlossningen. Kändes minimalt vid insättning. Men mensvärk efteråt. Men jag har mega mensvärk i vanliga fall. Så det var inget. Värre var se oregelbundna blödningarna i tid och otid. Men de försvann efter ca 6 mån!

Jag skulle kunna kopiera @MaRomer s inlägg, jag har precis samma erfarenhet. Förutom att jag haft den inne i 9 månader och fortfarande inte fått riktig ordning på blödningarna (små mängder men ofta och länge). Det var samma sak när jag provade minipiller - för ca 10 år sedan - så det var inte helt oväntat.

Jag satte in spiral på efterkontrollen och jag trodde min BM skämtade när hon sa att det var klart, jag kände ingenting! Hade inte ont efter heller. Spiral före barn var helt klart värre!

Jag skulle kunna kopiera @MaRomer s inlägg, jag har precis samma erfarenhet. Förutom att jag haft den inne i 9 månader och fortfarande inte fått riktig ordning på blödningarna (små mängder men ofta och länge). Det var samma sak när jag provade minipiller - för ca 10 år sedan - så det var inte helt oväntat.

Jag hade småblödningar ofta i typ ett år, sen inget alls. Haft den i 2,5 år nu.

Låter lovande!
Skulle satt in den imorgon men avbokade då det är dags för cellprov också, men det måste gått 8 v efter fl och nu har det gått 6 v. Såå roligt är det inte att ligga i gynstolen så jag gör det fyra ggr på en månad.. :grin:
Bättre o ta allt när man ändå ligger där ;)

Jag hade småblödningar ofta i typ ett år, sen inget alls. Haft den i 2,5 år nu.
Då kanske jag ska ge den lite mer tid då. Är annars ganska sugen på att ta ut den. Förutom blödningarna har mitt hår blivit extremflottigt. Någon mer som upplevt det?

Då kanske jag ska ge den lite mer tid då. Är annars ganska sugen på att ta ut den. Förutom blödningarna har mitt hår blivit extremflottigt. Någon mer som upplevt det?

Jag hade bestämt mig för att ge den till jag ändå skulle lämna cellprov. Sen blev det uppskjutet av olika anledningar och när jag väl lämnade cellprov så var jag nöjd med spiralen så den fick vara kvar. Men ja, jag hade hemskt humör ett tag också som jag är ganska säker på kommer från hormonerna. Håret har jag faktiskt inte tänkt på...

Jag satte in spiral ca 7 veckor efter förlossning och jag kände ingenting. Jag tyckte i och för sig inte att det kändes särskilt mycket att sätta in den första gången heller. Fick en liten blödning efteråt bara :).

Jag satte in spiral (förvisso koppar men själva insättandet är ju lika) på efterkontrollen efter 12 veckor. Jag hade tagit Ipren innan. Det tog nästan 30 minuter att få in den eftersom min livmodertapp krampade. Och ja det gjorde svinont. Sorry! Jag hade spiral mellan barnen också och den insättningen gjorde ännu ondare. Sorry igen :(

Vi är fortfarande inte superbra vänner jag och spiralen. Jag blöder mycket och länge plus att jag får ont av den då och då. Nu har den suttit drygt 6 månader. Jag tänkte ge den ett tag till för vi kom bra överens förra gången.

Mvh Miks

Satte in kopparspiral på efterkontrollen efter 6 veckor, kändes inte över huvud taget. Har aldrig haft spiral innan så har inget att jämföra med, men min barnmorska sa samma sak, att man är som bedövad.

Jag satte in spiral (förvisso koppar men själva insättandet är ju lika) på efterkontrollen efter 12 veckor. Jag hade tagit Ipren innan. Det tog nästan 30 minuter att få in den eftersom min livmodertapp krampade. Och ja det gjorde svinont. Sorry! Jag hade spiral mellan barnen också och den insättningen gjorde ännu ondare. Sorry igen :(

Vi är fortfarande inte superbra vänner jag och spiralen. Jag blöder mycket och länge plus att jag får ont av den då och då. Nu har den suttit drygt 6 månader. Jag tänkte ge den ett tag till för vi kom bra överens förra gången.

Mvh Miks

Attans.. :o Men då kanske du är en av dom där 1% :cool:

Attans.. :o Men då kanske du är en av dom där 1% :cool:
Alltså smärtan var ju definitivt hanterbar. Lite samma känsla som värkarna i tidigt skede tyckte jag. Men så klart under mycket kortare tid! Ta en Ipren 45 minuter innan och försök att slappna av. Kör lite profylax vettja! Du kanske inte känner ett dugg :)

Ge det ett försök tycker jag! När spiralen väl funkar är det ett fantastiskt preventivmedel tycker jag!

Mvh Miks

Jag fick ta morfin första gången jag satte in spiral, efter flera misslyckade försök efter jag fått andra barnet. Efter tredje barnet gick de inte heller och jag fick sövas för att få dit den.

Då har jag fött mina barn utan smärtlindring, så jag undrar varför din bm påstår att man är bortdomnad! De är 7 miljoner gånger värre än att föda barn!

Min kompis satte in spiral efter andra barnet för dom tyckte att det räckte med två barn. Nu är barn nummer tre på gång, blev som en liten surprise... Oups... :nailbiting:

:D

Jag fick ta morfin första gången jag satte in spiral, efter flera misslyckade försök efter jag fått andra barnet. Efter tredje barnet gick de inte heller och jag fick sövas för att få dit den.

Då har jag fött mina barn utan smärtlindring, så jag undrar varför din bm påstår att man är bortdomnad! De är 7 miljoner gånger värre än att föda barn!

Fy vad otäckt! Som tur är verkar det vara fler som inte fått ont än tvärtom. :)

Någon som vet om det här gäller även om barnet är fött med kejsarsnitt?

Tror inte det. Anledningen till att man inte känner det tänker jag är för att det blivit så utvidgat vid förlossningen så det blir något med nerverna.
Tyvärr! :)

Någon som vet om det här gäller även om barnet är fött med kejsarsnitt?
Min första är född vaginalt och min andra med kejsarsnitt. Jag tyckte det var värre att sätta in efter den vaginala förlossningen. Men det var ju bara jag det. Testa, gör det svinont så avbryt!

Mvh Miks

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 276
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
25 966
Senast: Capel
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka