B

Båbbe

Något jag länge undrat över är varför vissa islandshäst ryttare rider PRE-hästar som "spinoff". Vore det inte mer naturligt att rida andra hästar som är sk "gaited horses" dvs hästar med mer än 3 gångarter som tex Paso Finos eller Tennesse Walking horse?!?

Vet någon varför våra islandshäst "kändisar" rider dessa tråkiga PRE:s när de skulls kunna rida de roliga Paso Finos eller Peruvian Pasos...?!? :confused:

Kanske för att det inte skall ses som ett BYTE ifrån islandshästen, utan ett komplement? :) Och jag tycker nog inte att de lusitanos jag sett varit särskilt fy skam... :d Om det inte vore för att de är så stora och läskiga :eek: så hade jag gärna haft en! :D

/Erica

De har gjort det också - d v s ridit andra gatited horses. Annars håller jag med Cheesericas komplementteori.

För att slippa konstiga gångarter! :D
Fast jag har läst att det finns PRE som kan tölta.
Jag tycker PRE ser roligare ut än Paso Fino, Peruvian Pasos och TWH.

För att Pres rörlighet i kroppen är mkt lik islänningarnas, de är snabba i nervsystemet som en raggsocka och de är bra i psyket.
Kär :love:

Ja självklart är det jag som tycker så. Jag tycker några Paso finos vore mycket roligare! ;)

Aha det var en bra förklaring Djurjouren! :bow:

Jo jag kan väl förstå att man vill slippa konstiga gångarter ibland, men valet av ras tycker jag ändå är ganska ologiskt. Fjording eller nordsvensk är mer naturligt för mig iaf... :confused: :D

Fast både Fjordingen och Nordsvensken är något segare i sina svar på ryttarens signaler. Jätteskillnad är det inte men det märks när man är på hög nivå i stil med de jag antar att du menar.

Det är roligare att rida sådana hästar men också lite svårare eftersom de har en tendens till att svara på allt utan att sortera.

Jag tror att bokstäverna står för "Pura Rasa Espanol" eller nåt sånt. Det är en spansk hästras, kallas även Lusitanos.

Lusitanon är en portugisisk ras, PRE är spansk - de är alltså inte samma. PRE står för Pura Raza Espanol, det är den ras som tidigare kallades Andalusier.

Nä nu håller jag inte alls med, om hästen är seg mot ryttarens signaler beror det ju mest på ryttaren och inte rasen. Den är ju precis vad man gör den till.

Lusitanon kommer från Posrtugal. PRE är den "rena spanska rasen" inom de spanska hästarna. Andalusier är ett samlingsnamn för alla spanska hästar. En PRE har papper som säger att den är just ren, har den inte det är den ingen PRE. Lusitanon kan man i korta drag säga är "brukshäst" som användes i tjurfäktning och boskapsskötsel. I Spanien var det ett tag förbjudet med tjurfäkting, hästaveln inriktades mer på höga, showiga rörelser och vackra hästar.

Jag har både islandshäst och PRE. Medan islandshästar överlag har svårt för samling och bärighet är min PRE som en elitgymnast med en kropp som är nästintill överrörlig. De är mycket olika. Mina hästar kompletterar varandra. De ställer krav på olika sätt. Och för den som undrar, PRE är INTE tråkiga, deras fantastiska inlärningsförmåga och deras lätthet gör dem till något utöver det vanliga.

;)//Poseidon

Bra svarat, kunde inte sagt det bättre själv (för så mycket visste jag inte :smirk: )!! :bow: :D

"Vet någon varför våra islandshäst "kändisar" rider dessa tråkiga PRE:s när de skulls kunna rida de roliga Paso Finos eller Peruvian Pasos...?!? "

Tråkiga PRE :eek: du måste vara galen. Det är en helt underbar ras med otroliga möjligheter, går inte att jämföra med PF eller PP.

:p

Från en sedan många år tillbaka islandshästryttare som nu även har PRE

Mjae det är inte riktigt så jag menar.

Det räcker med att jämföra P mot bästa vänninan C, båda är lika lydiga men P svarar mkt fortare på allt för att hon KAN, det rör sig fortare i nervbanorna i henne eller nåt.

Tibbe var lika lydig som Patsy är men ändå inte lika kvick, vare sig i kropp eller huvud och då var han ändå kompakt och bärig.

Interessant! :) Skulle også gjerne hatt noen hester som "kompletterte hverandre"! ;) Men jeg får nok nøye meg med min lille kamel ;)

Sambons nordsvensk är av det snabbreagerande slaget, så det finns nog vissa individer av andra raser som också reagerar på allt. Man får lov att lära sig att sitta stilla.

Jag skulle gärna prova PRE, för den snabba tankens skull.
Men Saddlebreeden, hur är den i det fallet?

Jag kan bara svara för dem jag träffat. Men överlag är det en vaken och snabbtänkt häst.
Citrin är väldigt lugn och sansad att hantera, men alert med ryttare på ryggen. Inte så att han blir springig men hela tiden beredd att svara på hjälperna. Ibland är han lite för snabb att svara då jag ger tex en vikthjälp av misstag när vi utför en rörelse.
De är ju avlade för uppvisning och att vara just vakna och lyhörda så de flesta är nog som Citrin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 010
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 159
Senast: Linda_A
·
Träning Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :) Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på...
Svar
19
· Visningar
1 983
Senast: Badger
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 772
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar