Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

gylle

Trådstartare
Sitter dagligen och förundras över den som det verkar totala okunskap om den växande unghästen som hela tiden visar sig i de olika forumen här.
Har det blivit någon ny trend att köpa föl och unghästar trots att man uppenbarligen saknar all kunskap om hur dessa skall förvaltas ?
Hur noga är ni uppfödare när ni säljer föl och unghästar att verkligen kolla att köparen har kunskaper (inte för att det egentligen borde vara uppfödarens bit men uppenbarligen behövs det idag)?
Eller är alla dessa resultatet av de som tar föl på en märr utan att ha någon kunskap ?
Gå in och titta i trådarna på tex grundutbildning, skrämmande att läsa att numera behöver tydligen inte 2 åringar sommarbete utan skall vara inne och jobba ? 3 veckors bete är ju tillräckligt för en tvååring och sedan plockar man hem den till inackoderingsstallet med minihagar och börjar rida in den ? Och 3 åringar behöver ju absolut inte sommarbete, de skall ju ridas helst varje dag i veckan, att rida långa lektionspass är ju inget konstigt :crazy: och naturligtvis har man börjat hoppa 3 åringarna uppsuttet nu, de skall ju gå 4 års championatet nästa år så man måste ju börja i tid :grin:
Man måste ju börja jobba dem redan som 1-2åringar annars har de ju inte muskler innan de skall ridas in :confused: Ja vad kan det bero på kanske att de inte får den uppväxt de borde ha att härja med jämnåriga i stora hagar och bygga muskler naturligt ? För hur skrämmande är det inte när man läser om 9 månaders ungar som står uppstallade på inackoderingsstall med utegång mellan 9-13.
Och mest skrämmande av allt är att ingen verkar reagera i trådarna utan den ena efter den andra fyller på med lika skrämmande information.
När sedan hästarna går sönder (väldigt konstigt att det slutar så) då skriker man att det är uppfödarnas och avelns fel, ja eller hur :crazy:

Alltså var har kunskapen tagit vägen och varför köper man/föder upp unghästar när man inte har ens basic kunskaper om hur en växande individ bör förvaltas ????

Det känns verkligen som att det skulle behöva tas ett krafttag med just denna biten.

Sv: Spinoff på tråden som handlade om hållbarheten på dagens hästar.

Kan inte mer än att hålla med dig. Själv har jag slutat läsa de där trådarna för jag blir både arg och mår dåligt av det.
Men det är helt klart så tycker jag överlag att i takt med att hästintresset ökar i Sverige så minskar tyvärr också kunnandet. Man lägger ner ridskolor på grund av bristande intresse samtidigt som hästgårdar och egna hästar ökar. Det gamla sunda hästkarls kunnandet är helt ute och kunskapsnivån på många hästägare är katastrofalt låg. Det väl inte heller högprioriterat med sådana kunskaper på ridskolorna under de sista åren jag besökte sådana heller.

Någon gång har jag sålt häst till lite mindre kunniga köpare, men då har de haft gott om kunnigt folk i sin närhet som kunnat hjälpa dem. Tyvärr har någon av dessa sedan ändå ansett att de vet bättre själv och flytta sin häst. Vilket alltid har lett till att jag efter en tid fått hämta tillbaka en väldigt dålig häst. Det har varit allt från fel foder till fysiska skador beroende på ren okunskap. Försöker numera i största möjligaste mån sortera bort dessa köpare. Men det är ju inte alltid det lyckas.

Funderar faktiskt på att börja erbjuda utbildningar i ren vardaglig hästkunskap på olika nivåer. Men jag vet inte om det hade funnits något intresse bland de som verkligen behöver.

Jag ställer samma fråga. Många tycks inte förstå ansvarsbiten man har gentemot hästen som individ, att man är skyldig den att lära sig så bra som möjligt för att den ska ha det så bra som möjligt. Jag är långt ifrån väldigt erfaren, men har ändå lyckats samla på mig stora mängder kunskap genom åren just för att jag själv SÖKT den. Många tror att kunskap är något som bara trillar ner under tiden man håller på.

Jag har också läs dom trådarna och funderat på varför "barn" inte får vara "barn".
Jag har en egen ide om att det är alla årgångschampionatens fel,många vill starta där och helst vinna,därför ska det tränas i tid....

Sen när jag började föda upp hästar o sälja fölunge,blev jag dumförklarad när jag i min enfald försökte tala om hur man bör/ska sköta/hantera en fölunge/unghäst,nu hade ju jag en liten annan infallsvinkel till det hela då jag tidigar bara fött upp brukshundar och som seriös och intreserad uppfödare lämnar jag givetvis med info,matlistor,vad att gör och när listor + att jag kräver fortsatt kontakt för uppföljning eller hjälp om det börjar gå över styr.
Detta tog jag med mig in i hästuppfödarvärlden :o Vi kan säga som så här ,SÅ gör man inte fick jag snabbt erfara :eek:

Även några hingstägare dumförklarade mig när jag ville veta hingstens meriter,mentalitet (som för mig är A&O) men det märker jag börjar komma mer o mer,tack o lov!

Det är betydligt lättare att sälja dom redan färdiga/äldre

Kan inte mer än att hålla med dig. Själv har jag slutat läsa de där trådarna för jag blir både arg och mår dåligt av det.
Men det är helt klart så tycker jag överlag att i takt med att hästintresset ökar i Sverige så minskar tyvärr också kunnandet. Man lägger ner ridskolor på grund av bristande intresse samtidigt som hästgårdar och egna hästar ökar. Det gamla sunda hästkarls kunnandet är helt ute och kunskapsnivån på många hästägare är katastrofalt låg. Det väl inte heller högprioriterat med sådana kunskaper på ridskolorna under de sista åren jag besökte sådana heller.

Någon gång har jag sålt häst till lite mindre kunniga köpare, men då har de haft gott om kunnigt folk i sin närhet som kunnat hjälpa dem. Tyvärr har någon av dessa sedan ändå ansett att de vet bättre själv och flytta sin häst. Vilket alltid har lett till att jag efter en tid fått hämta tillbaka en väldigt dålig häst. Det har varit allt från fel foder till fysiska skador beroende på ren okunskap. Försöker numera i största möjligaste mån sortera bort dessa köpare. Men det är ju inte alltid det lyckas.

Funderar faktiskt på att börja erbjuda utbildningar i ren vardaglig hästkunskap på olika nivåer. Men jag vet inte om det hade funnits något intresse bland de som verkligen behöver.

Nej, tyvärr är det ju sällan de som behöver det som verkligen inser att de behöver det.

Faran som jag tycker med dessa trådar är just att de med dålig egen konskap går in och läser där och tar efter. Man märker ju en stadig ökning av detta, och någonstans måste det ju sprida sig och tyvärr är det ju så att det är en lika bra kanal för att sprida dålig okunskap som bra kunskap.

Jag håller med dig.

Därför säljer vi inga unghästar heller :D

Jag har också läs dom trådarna och funderat på varför "barn" inte får vara "barn".
Jag har en egen ide om att det är alla årgångschampionatens fel,många vill starta där och helst vinna,därför ska det tränas i tid....

Sen när jag började föda upp hästar o sälja fölunge,blev jag dumförklarad när jag i min enfald försökte tala om hur man bör/ska sköta/hantera en fölunge/unghäst,nu hade ju jag en liten annan infallsvinkel till det hela då jag tidigar bara fött upp brukshundar och som seriös och intreserad uppfödare lämnar jag givetvis med info,matlistor,vad att gör och när listor + att jag kräver fortsatt kontakt för uppföljning eller hjälp om det börjar gå över styr.
Detta tog jag med mig in i hästuppfödarvärlden :o Vi kan säga som så här ,SÅ gör man inte fick jag snabbt erfara :eek:

Även några hingstägare dumförklarade mig när jag ville veta hingstens meriter,mentalitet (som för mig är A&O) men det märker jag börjar komma mer o mer,tack o lov!

Ja varför får inte barnen vara barn kan man ju fråga sig, en knepig parallel är att i samhället för övrigt så är det så in i vassen att barn skall få vara barn (när vi då pratar om människobarn) och de skall minsann och dag inte behöva ta ansvar mm så varför inte samma tänk på hästbebisarna.

Jag tycker faktiskt inte man kan skylla på årgångschampionaten för återigen så kommer kunskapen in där, de som har kunskap kan avgöra vilka individer som är färdiga för att gå championaten (och för övrigt också vilka som över huvudtaget hör hemma där).
Championaten är ju inga höga krav för de hästar som verkligen har talang (=hör hemma att starta där), och de är inget man måste stressa på en begåvad häst för att klara av utan passar bra in i deras normala utvecklingstakt. Utan återigen kommer faran när de som saknar denna kunskap skall ge sig på och forcera dit en unghäst som inte alls är klar för uppgiften och dessutom många gånger med en ryttare som inte heller på ett enkelt sätt kan lotsa runt den unga hästen.

När jag köpte häst senast blev jag erbjuden en 1-årig hingst trots att jag angett en högre ålder i annonsen.

Jag svarade vänligt att jag inte hade möjlighet att ha en såpass ung häst då min stallplats inte har lösdrift och hästar i samma ålder.
Men det skulle minsann gå såååå bra ändå, han var van vid att stå uppbunden, stå inne i box på nätterna och gå med äldre hästar.
Jag svarade än en gång tålmodigt att JAG inte vill ha en 1-åring uppstallad så (utevistelse ca 8-17 vintertid...), men det verkade inte gå in. :crazy:

Till sist slutade jag svara på deras mail, jag hittade andra mer intressanta hästar. ;)

Nu tror jag inte att de hade fött upp denna häst själv, men i vilket fall som helst verkade inte hans liv och uppväxt varit så genomtänkt från början.

Ang.championaten menade jag samma ska som dig men yttryckte mig inte lika väl :o

Jag kan bara hålla med. Blir såååå tröttt på alla "överambisiösa" som biter sig själva i röven till slut:devil:

Och viist - sedan är det ju uppfödaren som får "skiten" allt för ofta...för inte ser dom att dom själva har gjort fel inte...:eek:

Är det bara jag som är "grinig" eller känns det som det är ett bekymmer som i stor del har med de nya ägarnas ålder att göra?

Menar givetvis inte att det inte finns duktiga 20 åringar härinne - för det vet jag verkligen att det finns , men det känns som det är väldigt många "jag -fick-aldrig-ngn-häst-av -mina-föräldrar-nu -ska -jag ha-en egen-fast-jag-inte har-kunskapen" tjejer här inne...

Därför är vi mkt noga med till vilka vi säljer våra unghästar!
Det är rena förhören med dom innan man bestämmer sig, om man nu inte har sådan tur att det är "bakanta" som handlar:)

Alltså var har kunskapen tagit vägen och varför köper man/föder upp unghästar när man inte har ens basic kunskaper om hur en växande individ bör förvaltas ????

Jag grubblar och våndas ofta över det jag gör med min unghäst, vad som är rätt, om jag går för fort fram etc. Men det är sällan jag frågar i ex. forumet grundutbildning, då jag märkt att de andra som har unghästar i samma ålder som mig, inte alls tänker som jag. :o

Just det här med sommarbete blev jag oerhört chockad över. I min värld är det 4-3-2-1 månad(er) som gäller, det vill säga 4 månader långt vid 1 års ålder, 3 månader långt vid 2 års ålder och så vidare. Först när hästen är 5 år slutar jag med sommarbete och låter hästen vara ledig längre perioder när min egen motivation tryter (oftast november). Jag trodde det var självklart att ge unghästen ledigt, men tydligen skall de jobba lika mycket om en vuxen häst. :eek:

Jag är helt övertygad om att jag inte har tillräckligt med kunskaper för att ha unghäst, men jag försöker så gott jag kan och accepterar att jag ibland gör fel. Det blir min tredje unghäst och jag vet att jag åtminstone inte gör lika mycket fel som med den första. Dock försöker jag ge min unghäst de bästa förutsättningarna, även om det betyder att jag måste "stalla upp" (dvs i lösdrift) henne långt ifrån mig för att få tillgång till stora kuperade hagar.

Jag försöker höra av mig till uppfödaren så ofta jag kan, och jag är evigt tacksam för att hon sålde en så lätthanterlig och väluppfostrad unghäst till mig. :bow:

Ja, det verkar vara en väldig hets på halvblodssidan. Men jag funderar på en sak, är det inte så att med andra blodslinjer (mera fullblod ) så mognar hästarna tidigare? Har jag helt fel? Är det därför som man gör på detta viset?
Jag har inget halvblod själv, men när jag hade det, kommer jag ihåg hur stressad jag kände mig för allting, 3-års test,kvalitén etc. Jag ville ju att uppfödaren också skulle få något "betalt" för sitt arbete. Men jag bestämde mig för att strunta i kraven, och ta det i min och hästens takt i stället. Kanske är det så att man har svårt med kraven? Speciellt om hästen kostat mycket, och man är ung och relativt oerfaren?
En mycket tråkig utveckling är det i allafall!!!
Men nu så tänkte jag på t ex travsidan, där är det ju vanligt med inkörning och hantering vid 1 års ålder och sedan tävlingar vid 2 år. Vilken är skillnaden egentligen? (förutom att de inte rids, men det gör ju andra sidan galopphästarna)

Det är både lite roande och oroande att se hur ni, som ska vara dagens kunniga uppfödare, sitter och spyr galla över era möjliga kunder?

För vem avlar ni egentligen? Till vem ska ni sälja era avkommor? Ska det vara enbart till rytatre på elitnivå eller hur har ni tänkt er det hela? Vilken tanke ligger bakom ditt avelsarbete - eller är det avel enbart för att ta fram egna hästar som ev kan utvecklas till tävlingshästar på elitnivå?

Jag är lika förfärad över dagens uppfödare som verkar vara så övertygade om sin egen förträfflighet och totala kunskap på området avel, uppfödning, träning m m som du är över dagens hästägare/köpare.

Lite självinsikt och ödmjukhet skulle kanske inte skada?

Ang frågan som ställdes om travare som förbereds och tränas tidigt så har de travare jag haft förr verkligen varit hållbara hästar men det mest troliga är kanske annars att det sker en snabbare utslagning av unga varmblodiga travare än vad som sker med ridhästar? De som ej håller måttet kommer förmodligen inte ens in i statistiken.

Men nu så tänkte jag på t ex travsidan, där är det ju vanligt med inkörning och hantering vid 1 års ålder och sedan tävlingar vid 2 år. Vilken är skillnaden egentligen? (förutom att de inte rids, men det gör ju andra sidan galopphästarna)

Travhästen körs in tidigt för att stärka skelett o utveckla "bra lungor", alltså som grund. Hästar som väntat längre med inkörning o lättare arbete, kommer inte hålla för den hårda påfrestning de utsätts för.(Enligt någon undersökning som jag inye kommer ihåg vart den gjordes)

En 1-åring tränas inte, den går/joggar med vagn o ansträngs inte, som 2åring ökas succesivt arbetet.
Även travhästen är individ o vissa är tidigare o andra senare o långt ifrån alla startar som 2-åringar, de flesta debuterar som 3-4 åringar.

En unghäst mår inte dåligt av att bli hanterad o fostrad o finns det nå mer korkat en folk som låter hästar gå i lösdrift till de är 3-år o sen mestadels bråka sig igenom den första uppfostran??

Men folk som tror att man kan köpa en unghäst och sen stänga in den i en liten hage och inte ta minsta hänsyn till vilobehov eller tillväxttakt i utbildningen förtjänas det väl ändå att spy galla över!
Och då det rimligtvis inte är sådana människor man vill sälja sina unghästar till så är det knappast blivande köpare heller.

Nu var det ju faktiskt ingen som sa att unghästen ska gå i lösdrift o vara ohanterad.
jag hanterar alla mina från dag 1,men dom tränas efter ålder o förmåga,desutom ges dom tid för vila och att få vara just "barn"

Hej!

Skulle jag köpa ungäst, skulle jag bara bli glad för en manual om när man ska göra vad! Foder har jag koll på, men ag är av åsikten att hellre för mycket inte än för lite, ffa när det gäller andra levande varelser!

/ Lavinia, som verkligen inte vill köpa nåt riktigt ungt- skulle jag aldrig klara..

Nu var det ju faktiskt ingen som sa att unghästen ska gå i lösdrift o vara ohanterad.
jag hanterar alla mina från dag 1,men dom tränas efter ålder o förmåga,desutom ges dom tid för vila och att få vara just "barn"

Nej, men det är lika illa.

Hört massa kritik om folk som hanterar o arbetar sin unga ridhästar o tycker det är lika illa åt andra hållet.

Sen om inte just NI har den i lösdrift ohanterade tills de är 3-år så har ju inte VI alla som köper en unghäst eld i rumpan heller.

KL
Jag har full förståelse för att man som uppfödare oroar sig för att den noggrant uppfödde unghästen ska hamna i fel händer.

När hästen väl är såld har man inte så stora möjligheter längre att påverka hur den sköts och hanteras.
Dålig hållbarhet behöver ju nödvändigtvis inte bero på dålig uppfödning eller avelsmaterial.
En begåvad unghäst är det nog många som frestas att gå för fort fram med eftersom den har så lätt för sig. När den sen inte håller är det nog allt för lätt att skylla på uppfödaren istället för att titta på hur man själv har tränat hästen.

Jag köpte min häst som 3-åring och jag vet att hon har fått den bästa möjliga starten i livet hos sin uppfödare. Hon besiktigades på klinik och exportröntgades innan köp. Det har sedan varit mitt ansvar att förvalta den fina unghästen på ett bra sätt som möjligt.

Än så länge verkar hon hålla bra! Hon har ändå ridits kontinuerligt sen hon var tre år. Första året var det mest i skogen. Reds ca 3-4 dagar i veckan. 1 till 2 pass på banan (ca 20 minuter) 2-3 gånger i skogen. Bytte också ut ridturer mot promenader.

Försöker också nu tänka på att variera arbetet mycket med henne. Klättrar, hoppar studs, cavaletti, cantrar i skogen eller på ett fält.
Varje sommar har hon fått någon månad helledigt. I år är första året som hon inte får det. (6 år nu) Hon går visserligen på bete dygnet runt men jag rider henne 5-6 dagar i veckan.

Var nere och fotade de unghästar som går på bete hos oss för några veckor sedan.
Visst är det så här det ska se ut!
ettringar.jpg

Nu är ju jag en ung nybliven uppfödare som faktiskt bara hållt på med avelsbiten själv i ett par år. Dock har jag livslång erfarenhet av hästar. Jag har läst massor och viktigast av allt, jag har många mycket kunniga runt mig!

Det viktigaste som ny uppfödare eller hästägare också för den delen tycker jag är att man är villig att hitta information man själv saknar. Det är så mycket värt att ha kunnigt folk kring sig som kan och vet och har lång erfarenhet.

Många gånger har jag kontaktat folk i min närhet med tillsynes "dumma" frågor. Hellre fråga en gång för mycket och lära sig än en gång för lite och riskera att göra fel.

Jag är för att gå långsamt fram med föl och unghästar. En häst skall för mig hålla långt upp i åldern och inte vara slut som tioåring. Själv är jag tveksam till att delta i treårstest även om jag vet att det tillhör vanligheten. Undrar om alla hästar verkligen är färdiga för det?

Mitt mål är att ungarna skall få vara ungar! De skall ha gott om tid på sig att gå i hage med hästkompisar, växa och leka i lugn och ro. Hanteringen sköts dagligen i och med utfodring men ridning och arbete med belastning får för min del vänta till efter treårsålder.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 582
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 099
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka