spinoff på talangtråden - onödiga talanger

Kom på en onödig talang.
Jag jobbade som uska på operation för herrans massa år sedan.
Jag kunde alla kirurgers handsstorlekar utantill. Och inte nog med det, jag kunde vilka olika sorter dom hade också. Finns en mängd olika att välja på.

Det här var 1994 och jag kommer fortfarande ihåg väldigt många.
Däremot har jag glömt vad många av dom hette.
 
Låttexter/låtar. Räcker med att höra en låt en gång så kan jag ungefär hälften av låttexten samt melodin. Två gånger sitter den och jag kan sjunga med utan problem. Sedan minns jag låten flera år efteråt.

Superbra luktsinne, det är jättejobbigt när man åker kollektivt och har kollegor som röker/snusar. Kan till exempel känna på ena kollegans ärm att hen har varit ute med hunden i morse, och plockat upp hundbajs. Räckte med att hen sträckte sig för att hämta en penna en meter ifrån mig. ''

Prata med katter och fåglar. Jag pratar om att jag vill att de gör något, 95% av fallen gör de som jag vill. Fåglar brukar alltid lyckas komma in på jobbet. Kollegorna hämtar alltid mig, och jag öppnar dörren och typ "här inne kan du inte vara, då dör du. gå ut nu!"

Inte bli attackerad av fåglar. På våren/sommaren är det mycket kanadagäss och måsar kring jobbet. De blir väldigt arga och attackerar folk - men aldrig mig?
 
Åh jag har en till talang, som förvisso inte är riktigt lika mycket använd som förr. Men jag kan oftast höra när en tv är på, även om ljudet är avstängt och framförallt om jag samtidigt ska försöka sova. Det var dock tydligare förr med tjock-tv av någon anledning (antar att det var mer surrande från den?) och jag hade mer nytta av det när jag var yngre och ville dra ut på sänggåendet för det var omööööjligt att sova när tvn var på :angel:

Men funderar on jag kanske skulle jobba lite på att utveckla denna talangen och satsa på en karriär inom teknik-kommunikation. Så kan folk anlita en TV-viskade när dom krånglar istället för en tekniker och jag kan ta reda på tv-apparaternas alla trauman så dom inte bara blir sedda på grund av sitt yttre utan även känner att deras insida räknas!
 
Jag kan alla mellanorden ”bininis banans bambas...” osv i Banankontakt och kommer ta med mig dom ända ner i grave för dom sitter som berget. Kommer typ glömma allt annat innan jag glömmer det. Väldigt oanad och helt meningslös sak att kunna (men generellt är jag väldigt bra på att lära mig helt onödiga saker men viktiga saker glömmer jag på några sekunder. Helt värdelös talang)
Katangas! :rofl:

Jag har "omvänd dyslexi" eller nå't åt det hållet...
Ge mig vilken textsida som helst - finns där ett felstavat ord är det som om att det står ut och blinkar i rött så fort jag får ögonen på hela sidan.
 
Annars en onödig talang borde vara att jag kan få med mig nästan jag packat in i bilen på en gång, varför gå två gånger om man kan få med sig allt på en vända? Vet inte riktigt hur jag lyckas och det är säkert en rätt komiskt syn för grannarna, men det går. :p
Asså gud vilken svenska :eek:, nu måste jag väl nästan ha en onödig talang att tro mig skrivit ord som sen inte visar sig vara skrivna.

Skulle stått "få med mig nästan ALLT jag packat in i bilen " 🙈😂😂😂
 
Asså gud vilken svenska :eek:, nu måste jag väl nästan ha en onödig talang att tro mig skrivit ord som sen inte visar sig vara skrivna.

Skulle stått "få med mig nästan ALLT jag packat in i bilen " 🙈😂😂😂
Den talangen har jag också, kan bli märkliga texter ibland

Annars är jag expert på "värdelöst vetande" men kan inte för mitt liv lära mig saker om jag försöker
 
Den talangen har jag också, kan bli märkliga texter ibland

Annars är jag expert på "värdelöst vetande" men kan inte för mitt liv lära mig saker om jag försöker
Inte första gången det händer mig. 😅

Onödigt vetande känner jag till rätt mycket också och har en tendens att ta reda på sånt, varför vet jag inte.
 
Vissa saker sätter sig jättehårt hos mig, ofta onödiga saker 😒
Jag kan en massa ljudsignaler utantill, de används inte.
Kan rabbla avgångsprocedurer utantill på alla fordon jag jobbat på, noll användning för det.
Kan alla priser och stationskoder från systemet som användes när jag började 05 😅

Skulle gärna glömma rubbet och lämna plats för sånt jag faktiskt behöver kunna. Tex dressyrprogram och banskisser 😒
 
Min superskill var kanske bra förr men är numera rätt meningslös. Alla har ju gps på mobilen. Jag har alltså jättebra lokalsinne.
 
Jag läser också supersnabbt. Numera läser jag inte så mkt skönlitteratur, har inte ro till det, men förr, jisses vad jag kunde sluka böcker. Tjopp, så var de slut. Nu är det mest faktaböcker, som jag sveper och processar supersnabbt. Ibland tycker jag om min hjärna. Ibland är det jobbigt. Jag tänker oftast mer, större och utifrån olika perspektiv osv, så jag har vant mig vid att ta det lugnt i diskussioner och på möten. När det gäller mitt jobb, alltså. I vardagslivet undrar jag snarare var min hjärna tagit vägen.
 
Min superskill var kanske bra förr men är numera rätt meningslös. Alla har ju gps på mobilen. Jag har alltså jättebra lokalsinne.
Det har min mor också. Innan man fick gps i mobilen ringde jag, släkten och mina vänner 😅 alltid henne när vi var vilse.

En gång (2002) lät det såhär:
"Hej, jag är vilse. Är någonstans i Helsingborg"
"Oj, där har jag inte varit på säkert 25år. Hur ser det ut?"
"Jag står vid en sten, precis innan en korsning och till höger ligger ett bostadsområde."
"Jaha men om du kör såhär..."

Kör som hon säger och kommer ut till motorvägen igen. 👍

Tillägg: i våras skulle jag till Lundasparris och gps:en ledde mig på villovägar. Ringde mor och kom rätt. 😊
 
Under mina hästår var jag expert på att packa höpåsarna exakt på kilot som jag bestämt. Slutade väga till slut för det stämde alltid med vad jag planerat så det var onödigt. Praktiskt då men nu har jag ingen nytta av det.

Jag vet i princip alltid vad klockan är och är jag på promenad med hunden så vet jag exakt hur länge vi varit ute. Jag vet ju att det inte spelar någon roll med minutrarna men det blev en sådan där grej att jag började kolla när vi gick ut och kom hem och nu sitter det i ryggmärgen hur länge jag är ute i princip exakt på minuten.

Jag är sjukt effektiv i allt jag gör, jag avverkar ärenden i stan innan dom andra ens börjat. Jag har en lista och en plan och följer den och blir klar i ett nafs och inget gluttande i anda affärer.

Och sist men inte minst, jag är expert på att äta melon :D Som idag så åt jag upp en hel vattenmelon, har jag mindre meloner kan jag äta flera av dom, det slinker ner så lätt och är så gott. Finns liksom ingen botten i mig när det gäller just meloner
 
Det
Åh jag har en till talang, som förvisso inte är riktigt lika mycket använd som förr. Men jag kan oftast höra när en tv är på, även om ljudet är avstängt och framförallt om jag samtidigt ska försöka sova. Det var dock tydligare förr med tjock-tv av någon anledning (antar att det var mer surrande från den?) och jag hade mer nytta av det när jag var yngre och ville dra ut på sänggåendet för det var omööööjligt att sova när tvn var på :angel:

Men funderar on jag kanske skulle jobba lite på att utveckla denna talangen och satsa på en karriär inom teknik-kommunikation. Så kan folk anlita en TV-viskade när dom krånglar istället för en tekniker och jag kan ta reda på tv-apparaternas alla trauman så dom inte bara blir sedda på grund av sitt yttre utan även känner att deras insida räknas!
Det där är jag också så känslig för, även om dom som sagt är avstänga kommer det ljud från dom, Som barn fick jag dra ut alla kontakter när jag skulle sova, och stänga av pumpen i akvariumet. Jag hör på tok för bra för någon känslig person som jag är. Mår riktigt dåligt om jag inte själv kan styra ljudet och jag kan inte tänka på annat för att glömma ljud från dom jag bott med eller grannar. Hör saker när andra säger att det är knäpptyst, så det är väl både bra och dåligt. Dåligt för stressen/ångesten och bra för att jag lätt kan hålla uppsikt över var han är när han är lös och att jag inte riskerar att bli döv pga för högt ljud i headsetet och säkert en massa saker till,
 
Jag har sjukt bra doftsinne. Så bra att jag ser det mer som en förbannelse..

Sen är jag en riktig talang när det gäller dagdrömmeri! Så bra att jag inte vet om jag drömt nåt eller om det hänt i verkligheten 😔 Inte vidare bra talanger kanske när jag tänker efter..
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
42 574
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp