axel
Trådstartare
Sv: *Spinoff *på skolförvirringen på klassiker.
Måste klura bättre på vad jag menar
Den ena halvan på verkar ju den andra till att oxå "korta" sig- tränar båda bakbenen. hästen blir starkare- går på gym.
Om jag förstår ert resonerande rätt, så menar ni såhär.
Att insidan, hamnar på minus, den drar ihop sig och skapar en motvikt till den av ryttaren ihophållna utsidan.
Men i praktiken, fysiologiskt i hästen, hur kan ni på den här bilden på böjd häst behålla exakt samma längd i utsidan, då insidan kortas?
-Tänk kontrapost.
Att bäckenet, ryggen och bakbenen i samling ökar sin vinkling och mer vikt flyttas bakåt, det är ju en annan sak. -Jag säger INTE att man ska fokusera på att länga utsidan i skolor, det blir en naturlig följd av att insidan kortas. hela hästen "kortas" av samling, men överlinjen behåller ju sin längd. -Korrekt samling, utan fusk o spänningar.Men det är ju det som jag menar med att dt är redskapet- att man där kan använda övningen till att samla hästen. det blir ju +-0 om man inte håller rätt på yttersidan.
Överlinjen- räknar då in bakbenen- från hoven- blir kortare- fågelvägen.
Bakbenen kommer närmare munnen- högkvalitativt svammel
Jag undrar över er syn på själva längden av utsidan.
Där jag skrivit plus, skulle det i såfall stå noll. Och vart tar då kurvningen av ryggraden vägen, hur får hästen plats i sin egen kropp om en del kortas utan att den andra längs?
jag hajjar ert resonemang kontra det "klassiska" tänket om gymnastiska/samlande skolor, men ner på detaljnivå, hur menar ni att kroppen kan isolera enskilda delar så bara ena halvan påverkas!?
Måste klura bättre på vad jag menar