*Spinoff *på skolförvirringen på klassiker.

Sv: *Spinoff *på skolförvirringen på klassiker.

Fast du kan ju inte rida med stt sug- på en stång, så......

I vilken paragraf kan man läsa om sug på stången? :confused:

För att förtydliga mig själv.

Här under forumet dressyr, finns det ett dressyrforum till :idea: som är för ryttare med "alternativa" idéer, som inte enbart går efter en regelbok för tävlingsryttare. Det forumet heter Klassisk Ridkonst. Där finns det akademiker som i ett antal år, har försökt beskriva sin stångridning med att det är HÄSTEN som ska hålla ryttaren i handen och inte RYTTAREN som ska bära runt på hästen. Det är "akademikernas idé" om sug.

Hästen ska lära sig hitta sin balans och själv söka stödet på tygeln och det gäller, vare sig vi rider på sidepull, repgrimma, hackamore, bosal, tränsbett, kimblewick, pelham, kandar, blank stång, eller vad det nu är.

Men alla kanske inte har sett de trådarna. :bow:

Senast ändrad:

För att förtydliga mig själv.

Här under forumet dressyr, finns det ett dressyrforum till :idea: som är för ryttare med "alternativa" idéer, som inte enbart går efter en regelbok för tävlingsryttare. Det forumet heter Klassisk Ridkonst. Där finns det akademiker som i ett antal år, har försökt beskriva sin stångridning med att det är HÄSTEN som ska hålla ryttaren i handen och inte RYTTAREN som ska bära runt på hästen. Det är "akademikernas idé" om sug.

Hästen ska lära sig hitta sin balans och själv söka stödet på tygeln och det gäller, vare sig vi rider på sidepull, repgrimma, hackamore, bosal, tränsbett, kimblewick, pelham, kandar, blank stång, eller vad det nu är.

Men alla kanske inte har sett de trådarna. :bow:

Känns inte riktigt rätt för mig att beskriva TR som den ultimata boken om hästträning. Visst står det hur hästen skall bära för att få ett bra betyg, men inte i detalj hur man tränar för att komma dit. Det goda arbetet ska leda till en häst som tex inte hänger på bettet utan bär sig själv och svarar på små indikationer från ryttarens hjälper. :cool:

I vilken paragraf kan man läsa om sug på stången? :confused:
:rofl:En häst vill sällan söka ett stöd på ett bett som innehar hävstångsarm o kedja därtill- oavsett om det är runt underkäken eller runt hela nosen plus draget som blir över nacken.

Om man vill att hästen ska kunna trampa på mot bettet- utan att hänga- så ska den tycka att det är behagligt.

Jag kom på en annan sak idag.:idea::D
Det där med varför man ska använda innersk. i slutan. skrev visst - att den ska ta för sig med inre bak.

Om den inte uppmuntras till det så måste den ju skjuta ifrån mer med yttre bakbenet o det vill man ju inte, utan att det ska bära mer.

Är jag ute med cykeln... :confused:

"Samlande hjälper för en sluta är inre skänkeln och yttre tygeln. Samlande hjälper för en öppna är yttre skänkeln och yttre tygeln."

*Pluggar desperat vidare inför tränarexamen om en dryg vecka*

Senast ändrad:

Tack för den!
som Kyra då:bow:

hon har ju varit med ett tag- o borde veta:grin:

Lycka till med examen:laugh:

Tack! *Torkar svetten ur pannan* Börjar bli nervös nu. :D

När hästen blir samlad så blir den ju rundare i hela sin överlinje dvs inte alls lika lång från hov till mun som när den bara "är" eller i arbetstrav alltså blir den rundare i de rörelser som då tex sluta eftersom den då skall samla sig och i och med det så är inte utsidan lika lång som när den är rak i tex arbetstrav.

KL

Jag orkar inte engagera mig i tråden - men tycker att det är viktigt att inte ludda ihop begreppen

Under samling längs överlinjen

det som blir kortare är det här

What Really Happens?

http://www.sustainabledressage.com/collection/true_collection/collected_shortened.jpg
The pink horse has shortened the distance from seatbones
to the base of the neck

Och på det sättet har du rätt att utsidan är kortare i och med att den är samlad ( precis som jag skrev i förra tråden)

Men utsidan kommer alltid att vara förlängd i relation till insidan så fort hästen är böjd dvs lateral böjning ovanstånde är longitudal ( knäppt ord jag vet) Av skäl som Lusidor skrev.

vem som hellet kan ställa sig framför spegeln och hålla ned ena axeln - vad hände med den andra?
http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/Goud_voor_Van_Gruns_91946a.jpg

det är fortfarande för mycket på den här bilden - men en bra skola

Senast ändrad av en moderator:

Du skrev att man skulle släppa på ytter lika mkt som man tog i inner- vrida axlarna a la cykel- har du nu ändrat dig?

Grejen var ju att använda skolan till att lära den att samla sig- verktyget. Inte att rida skolan på en redan samlad häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka