*Spinoff *på skolförvirringen på klassiker.

axel

Trådstartare
Eftersom vi var långt ifrån överens om att det är insidan om ska kortas i skolorna( Kyras melodi- modern dressyr kanske:cool:)- inte ska bero på en längning av yttersidan. Så kan vi fortsätta här- under sakliga förhållanden.

Så här ser jag det- yttersidan måste hållas ihop om hästen ska böjas o tvära med ngn del. Släpper man på den yttre eller inte svänger med ytterhjälper- hästen går in på en volt- spårar bara- vilket i sin tur måste kompenseras med en starkare innerskänkel.

Men om man vill rida en bra hörnpassering- med den böjning som krävs för det- så räcker det inte där heller.

Nå vad säger ni?
Låt spånet flöda- lagom:grin:

Sv: *Spinoff *på skolförvirringen på klassiker.

Jag håller med. Fasst jag tänker så här (förenklat):

Inre frambenet ska träda under och bära mer vikt. Kortar jag insidan kommer frambenet per automatik närmre den önskade tyngpunkten.

Länger jag istället yttersidan kommer frambenet förvisso längre mot den önskade tyngpunkten i förhållande till om hästen är rak, men fortfarande inte närmre tyngpunkten i förhållande till den önskade graden av samling.

Att länga yttersidan ser jag mer som en ren gymnastisk övning är en korrekt, samlande öppna.

Jag har inte ens hängt med i disskusionerna innan.

Beror inte det på vad man vill uppnå med skolorna och på vilken nivå man är?

Om defacto yttersidan blir längre eller inte spelar kanske mindre roll, huvudsaken är väl att man ite släpper ut hästens yttersida så bogen flyter ut och man tappar ridningen/kontrollen på yttersidan.

Man ska väl rida hela hästen, inte bara en sida i taget. Jag har iofs fått rida "en sida i taget" så det handlar kanske återigen om vad man vill uppnå

Eller har jag missuppfattat hela diskussionen?

Senast ändrad:

jo det är klart- om man bara vill lösgöra den så...
Men annars så nej.
om man börjar en en svag böjning så behöver inte innersidan kortas lika mkt- är du med hur jag tänker?
Att inte släppa ut bogen är en början, men sen vill man ju få mer vikt på bak -oxå. man "tvingar" hästen att komma mer under sig.

Att rida för gymnastik blir ju en annan sak.

Men för att få en korrekt öppna tex så har jag lärt mej att man måste ha det tänket som axel skriver, sen att lyckas få till det är en annan sak:cool: för det är svårt. :crazy: .

I Kyra-citatet jag länkade till i andra tråden påminner hon särskilt om det.:idea: För det är lätt att glömma och hamna fel:o

Det svåra är att behålla utsidan och inte tappa där, tycker jag, ju mer att hålla reda på, ju lättare att det brister där...

Senast ändrad av en moderator:

KL

En liten undran/förtydligande - kan man inte säga att det är skillnad på att länga yttersidan absolut och relativt?
Jag tänker på det som cristobal var inne på - man kan inte korta en innersida utan att länga en yttersida - RELATIVT sett måste ju det stämma. Men man länger inte yttersidan i absoluta mått mätt.
Är ni med på det?

Jag tycker också att det är stor skillnad beroende på var man för stunden vill uppnå - öppna /hörnpassering för samling eller stretching ser ju helt olika ut.

Jag har nog glömt bort totalt hur man gör i praktiken- för rak häst:angel::o. Försöker väl att åka häst lite för mkt:rofl: lite för tidigt

Senast ändrad:

Att rida för gymnastik blir ju en annan sak.

Men för att få en korrekt öppna tex så har jag lärt mej att man måste ha det tänket som axel skriver, sen att lyckas få till det är en annan sak:cool: för det är svårt. :crazy: .

I Kyra-citatet jag länkade till i andra tråden påminner hon särskilt om det.:idea: För det är lätt att glömma och hamna fel:o

Ja. DEt blir lätt tokigt om man glömmer yttersidan i öppnan å fokuserar på inner. Det är det som är det svåra när man tömkör - att man inte kan ha samma stadga på ytter och då far bogen lätt iväg :crazy:

Jag har nog glömt bort totalt hur man gör i prakitken- för rak häst:angel::o. Försöker väl att åka häst lite för mkt:rofl:

Ja, vem gör inte det:rofl: Blir ju trevligast så, alla nöjda, särskilt hästen:angel:

Morvanmorr:
ja precis, det är min svaghet vid tömkörning - också...

Brukar fästa tömmen annorlunda på utsidan för att få lite mer stadga!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att mer att ytterlängden ska sättas i en större kurvatur i bakbenet- kortare häst- fågelvägen:angel:

nu blev det kutterspån:bump:

Senast ändrad:

Det där tog en stund att fatta:eek: :idea:

Jag tror att mer att ytterlängden ska sättas i en större kurvatur i bakbenet- kortare häst- fågelvägen:angel:

nu blev det kutterspån:bump:

Hm. Kutterspån var ordet, sade Bull.
Detta behöver nog några minuter för att hamna på rätt ställe... :o

Filosofiskt va:devil:

en häst med raka bakben får ju riktigt svårt.
Ser på min ena häst att den har fått en snygg välmusklad rumpa/ lår med definition- kanske säger ngt om hur den använder den.

inte bara fett:banana:

Diskussionen gällde ju om hästen alls kan korta bara inner, rent fysiskt alltså, vilket blev väldigt förvirrat, eftersom jag knappast tror att tex Kyra skulle påstå det annars:cool:

Självklart kan den det:idea: Den måste ju vara kvar stabil i yttersidan för att kunna tvära, det är väl därför skolorna anses ändå som ganska svåra rörelser, eftersom man kan mycket väl flytta in bakdel/framdel men för att få samlingen, och tvärningen behövs mer:angel: (Och smileyn är till mej själv och ingen annan:grin:)

Det har du ju rätt i- att det inte skulle vara biomekaniskt möjligt.

Hänvisar till # 4:cool:

teckningar008.jpg

Om jag förstår ert resonerande rätt, så menar ni såhär.
Att insidan, hamnar på minus, den drar ihop sig och skapar en motvikt till den av ryttaren ihophållna utsidan.

Men i praktiken, fysiologiskt i hästen, hur kan ni på den här bilden på böjd häst behålla exakt samma längd i utsidan, då insidan kortas?
-Tänk kontrapost.

Att bäckenet, ryggen och bakbenen i samling ökar sin vinkling och mer vikt flyttas bakåt, det är ju en annan sak. -Jag säger INTE att man ska fokusera på att länga utsidan i skolor, det blir en naturlig följd av att insidan kortas. hela hästen "kortas" av samling, men överlinjen behåller ju sin längd. -Korrekt samling, utan fusk o spänningar.

Jag undrar över er syn på själva längden av utsidan.

Där jag skrivit plus, skulle det i såfall stå noll. Och vart tar då kurvningen av ryggraden vägen, hur får hästen plats i sin egen kropp om en del kortas utan att den andra längs?
jag hajjar ert resonemang kontra det "klassiska" tänket om gymnastiska/samlande skolor, men ner på detaljnivå, hur menar ni att kroppen kan isolera enskilda delar så bara ena halvan påverkas!?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka