Spinoff på "Miss i hunduppfostran"

nyponros

Trådstartare
Hur lydig är din hund?
Har den några olater som ni kämpar med?

Jag är ingen supersträng matte, men ändå konsekvent i min uppfostran.
mina hundar är inte syperlydiga som lyder blint men ändå inte helt hopplösa:D

De går båda lösa större delen av promenaderna lösa (inte i trafik) och kommer på inkallning. Ibland måste jag ropa två gånger:o Men aldrig mer. Är noga med att inte tjata och skulle aldrig jaga efter dem... De stannar alltid när man säger "stanna". Går bra i koppel båda två. De skäller inte på andra hundar på promenaderna, vill gärna hälsa men accepterar att det är mer regel än undantag att de inte får. Rottisen kan försöka häva sig fram till den andra hunden ibland, men det jobbar vi med och jag har henne alltid under kontroll, hon skäller inte och ingen av dem skulle morra på en annan hund utan anledning (som endel som är rädda och morrar vid alla hundmöter). De tar inte mat utan att man sagt varsågod och haft ögonkontakt. Förutom när man går ut ur rummet. Jag kan inte lämna mat framme:o

De vet vad "nej" betyder, likaså "nu räcker det".
Hmm.. vet inte vad jag ska skriva mer. De uppför sig bra bland folk och andra hundar, även om min cocker är väldigt sprallig och blir väldigt glad kan hon behärska sig och vänta på min tillåtelse att hälsa. Rottisen också, hon är inte lika sprallig:D

De väntar alltid på varsågod innan de äter, går in/ut osv.
men de har absolut brister, kan tigga ibland (men accepterar ett nej eller "gå och lägg dig") osv.

Hur lydiga är era hundar?

Sv: Spinoff på "Miss i hunduppfostran"

Vi har två hundar i familjen, jack russelln är inte särskilt lydig -typisk bortskämd och typisk terrier. Men hon tillhör min sambo och "ingick" i familjen innan mig... hon tycker för övrigt inte om mig :D

Men jag tänkte skriva om min hunds iaf, eftersom jag stolt kan anse henne som mycket lydig! En golden retriver tik med mycket bra psyke -lugn och stabil, fast lite skrajsen ibland, och väldigt Väldigt mån om att vara till lags -det blir nästan jobbigt stundtals...

Jag har henne heller inte lös nära större trafik. Kopplar henne om vi skall gå i folksamlingar eller om en mötande ser osäker ut. Men det är för andras skull -inte min. Hon går fot, kan gå nära men fritt, kan styras hastighet på, kommer på inkallning, stannar på kommando, vet vad Nej betyder, kan "lugna ner sig" på kommando, kan "gå o lägg dig", "gå ut ur köket", kan "varsågod" (gäller även annat än mat), skulle aldrig röra mat hon inte tilldelats, även om jag ställer en tallrik på golvet o går därifrån (hon skulle förståss hänga efter o fjäska ;) Hon uppför sig även galant med andra hundar, och är med som ridturshund och kan styras från hästryggen.

Det jag däremot vet att vi behöver jobba på är hennes överdrivna rädsla för "stryk" (eller det ser ut som om hon tror hon skall åka på däng). Höjer jag rösten ett snäpp för mycket så blir det pannkaka -om inte hon vet att hon gör fel. Vi har svårt att träna in typ närgångna tricks(t.ex. vacker tass, rulla runt), för hon spänner sig när hon inte fattar vad hon skall göra och då lägger hon sig på rygg... Vi fick henne först som 8månader (av uppfödaren) vet inte om hon åkt på stryk där? Eller så är hon bara sån... Lydnadsmässigt är det dock lätt att träna, hon fattar fort. Hon är en pärla som gör hundägandet enkelt -jag har nämnligen aldrig uppfostrat en hund innan utan har lärt mig "på vägen". Jag vet oxå att jag måste jobba med mitt tålamod, att när hon inte förstår INTE höja rösten! Tydlig, konsekvent och vänlig... Jag försöker :)

Min rottis är lydig men lagom ouppfostrad:-)
Han har bara två saker jag inte är nöjd med.
1 han hoppar när han hälsar på andra än mig, har gjort några halvhjärtnade försök att få bort det men inte orkat fullfölja det. Det stör mig, men inte tillräckligt för att jag ska lägga ner mkt jobb på det

2 Han kan ibland jaga skuggor/solkatter vilket är ett stressidiotbeteende som jag starkt ogillar och anstränger mig för han inte ska göra.

Jag tror jag har rätt bra pli på min hund. Och bättre blir den. Jag har bara ett enda problem med honom. Och det är att han ska komma på första inkallning när vi är ute i skogen.

För fick jag alltid skrika mej hes om jag släppte han lös. Oavsett om vi va hemma å gården eller ute i skogen.

Nu är han lydig och lyssnar på vissling direkt när vi tar en promenad och i alla lägen. Även om grannen är ute med sina hundar så kommer min hund utan bekymmer.

Men i skogen drar den gammle mannen. Jakten från förr piper in i skallen. Han har blivit bättre. Men jag får ändå skrika mej hes 80% av gångerna.

Men han är en gammal man så jag lär nog aldrig få bukt med det.

Jag har inte heller någon ELIT-lydnad, men en trevlig vardagslydnad. De kommer på inkallning, gör som jag ber dem, kan uppföra sig bland folk, skäller inte, osv.

Men jag anser i grunden att OM jag hade haft orken och viljan så hade jag nog haft hyffsade förutsättningar att ha en mycket starkade tävlingslydnad på dem eftersom vi har en bra relation och kontakt, som är grunden i all träning.

Men som det är nu så är jag nöjd att jag har den pli jag har på dem. Det är ändå så pass att folk som inte är direkt hundvana blir imponerade av dem och de skämmer inte ut sig på BHK.

Min hund är inte perfekt men hon är väldigt lydig :) Fast ibland försöker hon prova på om det går att smita undan då jag ropar på henne :D

Miin hund är hyfsat lydig om jag får säga det själv.
Hon kan inkallning (om än inte 100% perfekt i alla lägen), gå vid min sida med eller utan koppel, skäller inte på andra hundar eller människor, gnager eller äter inte på saker hon inte får, stjäl inte mat, följer med på ridturer och klarar att möta andra hundar i skogen utan att springa fram till dem om jag beordrar "ligg".
Vi jobbar en del med lydnaden och jag hoppas att vi kan börja tävla snart.
Olater som hon har är att hon hoppar på folk när hon hälsar. Detta är mitt fel då jag inte riktigt haft orken att träna bort det. Vidare är hon van vid att få ligga både i soffan och i sängen så när vi är hemma hos andra tar hon sig gärna friheter i deras soffa/säng där också ... :)

Min går i princip alltid lös på promenaderna, möter vi andra hundar så kallar jag in henne och så går hon fot medans vi passerar dem, tycker jag att hon är för långt ifrån mig så ropar jag "vänta" så tvärstannar hon och står där hon står tills jag kommer upp jämsides, då går hon fot bredvid mig tills jag säger "varsågod" (= hopp och lek).
Innan vi går över en väg vill jag att hon stannar och väntar på mig och sen tar kontakt (tittar upp i mitt ansikte) innan hon får sitt "varsågod" och får springa över vägen... detta har vi tränat på sen hon var liten så numera korsar hon aldrig en väg utan att vänta in mig först.
När vi kommer hem från promenaderna så tar jag av henne koppel, halsband och ev. kläder utanför ytterdörren. Sen låser jag upp ytterdörren och öppnar den, säger sitt och sen vill jag att hon ska ta kontakt och titta upp i mitt ansikte innan hon får sitt "varsågod" och får springa in. Detta har vi också tränat på sen valpstadiet så numera tar hon kontakt utan problem så då brukar jag kolla uppmärksamheten genom att säga "vargtass", "vargblod" och "varsågod". Är många gånger hon är i startgroparna när jag säger "vargblod" (:D) men hon stannar kvar. Brukar ändra antalet ggr jag säger orden också så hon inte bara lär sig att 3:e gången matte säger nåt så får jag gå in...

Tycker jag har ganska bra grundlydnad på henne i allafall. Känner mig trygg och kan lite på henne när vi är ute.
Ska man nämna några grejer som är "sämre" så är det att hon tigger rätt mycket, försöker vara hård och inte ge henne nåt när jag sitter och äter men tyvärr så har vänner och bekannta gjort (och gör) det så det är ju inte konstigt att hon tigger... Sen så är hon ganska hoppig, hon blir så glad när vi möter andra så då bara måste hon dansa runt på bakbenen lite... Jag har konsekvent puttat ner henne när hon hoppat på mig så mig försöker hon aldrig med. Värre är det men folk vi möter och folk hon känner som "låter" henne hoppa med ett "jamen, inte gör det nåt...hon är ju så söt" eller "inte gör det nåt, hon är ju så liten!". Har gett upp med att få henne sluta hoppa på andra då det inte går att få alla vi möter/känner att vara konsekventa med det där...

Min hane har lite olater, och jag har nog inte energi att träna bort alla dom just nu. Han är väldigt tråkig att träna, går knappt att få upp motivationen på honom, han bryr sig inte om korrigeringar och är väldigt självständig.

Inkallningen är det enda jag anser vara viktigt att fixa till, så den jobbar vi på. Jag försöker för tillfället hitta en ny motivation, för beröm räcker knappt till, godis är inte särskilt roligt och leksak fungerar bara ett tag.

I övrigt är det trevliga hundar jag har. Tiken kan gå lös överallt i princip, båda uppför sig bland andra människor och hundar, skäller inte och ja.. Dom är väl helt normala.
Båda tigger vid matbordet om dom får, men säger man åt dom att lägga sig så gör dom det.

Jag skula vilja säga att både min nuvarande hund och min förra hund är väldigt lydiga. (Jag tar det i plural nu) De kommer på inkalning på direkten även om dom är mitt uppe i att pissa på något, de går förbi andra hundar även om de är lösa utan problem och då kan det vara ett väldigt när avstånd. De stannar om jag ber dom och går före eer fot om jag ber dom. De håller tyst om jag ber dom.

Däremot märks det på en gång om jag slarvat med träningen eller om Harey har varit och när Douglas levde likaså) hade varit hemma hos mamma. Jag får träna ganska ofta och mycket och så för att jag ska kunna lita på att han (dom) lyder perfekt. Det är ju inga hundar som
har ngn medfödd "will to please".

labben är lite lagom olydig. han kan vara lite fräck ibland och skoja till det när han tycker att jag blir för tråkig. men fattar när det är allvar och är för det mesta lös. schäfern vågade inte vara olydig förr, men har på ålderns höst drabbats av selektiv dövhet. fast det gör mig ingenting, så länge även hon lyder när jag menar allvar.

enda "problemet" är att de skäller när det knackar på dörren. men jag får skylla mig själv eftersom jag inte lyft ett finger för att sätta stopp för det.

Jag har alltid uppmuntrat mina hundar stt säga till när det är någon vid dörren eller på tomten. Dom hör mycket bättre än mig, och det är skönt att bli förvarnad tycker jag. Benjamin skäller så att folk tror att vi har en mastiff här inne :D Men han slutar när man säger åt honom, vilket är viktigt, eftersom vår son kan vakna av alldeles för mycket skäll.

säger sitt och sen vill jag att hon ska ta kontakt och titta upp i mitt ansikte innan hon får sitt "varsågod" och får springa in. Detta har vi också tränat på sen valpstadiet så numera tar hon kontakt utan problem så då brukar jag kolla uppmärksamheten genom att säga "vargtass", "vargblod" och "varsågod". Är många gånger hon är i startgroparna när jag säger "vargblod" (:D) men hon stannar kvar. ..

Vargtass kallar jag ju min hund, så just det skulle kanske inte fungera. Däremot har jag råkat peka ivrigt in i lägenheten och hojtat "Vänta" för att jag är virrig, när jag menade "Varsågod." Har nog aldrig sett en 18-veckors valp slå på bromsen så fort. "Vad sa hon egentligen?":confused:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 283
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 791
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 317
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 471
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka