*spinoff på "Mamma eller abort"*

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dorisdoris

Ang att det oftast trycks på att det är kvinnans kropp och kvinnans eget beslut att göra abort.

Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?

Hur hade dte varit om situationen varit det omvända?
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Det där är svårt tycker jag. Bestämmer sig tjejen för att behålla barnet (som hon ju faktiskt kan ha "lurat till sig" t.ex. genom att påstå att hon äter p-piller fast hon inte gör det) så kan ju inte killen göra ett skit åt det...

Fast jag vet inte hur man skulle kunna lösa det på ett bra sätt.

I vårat förhållande skulle det snarare vara tvärt om om jag blev gravid, jag vill inte ha det just nu och han vill. Ska jag då liksom bara "döda hans barn"? Det känns väldigt... komplicerat. :crazy:
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Mannen har ju faktiskt möjligheten att inte vara en del av barnets liv.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Ja, eftersom alternativet är omöjligt (tvångsabort).
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Hur då? Underhållsskyldigheten då?

Och vad är det för mamma som isf vägrar sitt ev barn sin rätt till sin biologiska pappa?
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

tja, vill man inte ha barn skyddar man sig.... som kille med sterilisering eller kondom.... kör man utan knullgummi bör man vara medveten att andra p-medel inte direkt är 100% säkra, och det även finns tjejer som ljuger om sina skydd. Har man sex får man ta ansvar för ev konsekvenser.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Ang att det oftast trycks på att det är kvinnans kropp och kvinnans eget beslut att göra abort.

Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?

Hur hade dte varit om situationen varit det omvända?
Någonstans så måste ju det slutgiltiga beslutet vara hos den som bär barnet i sin kropp. Om situationen var den omvända? Tja, om han ville ha barnet och hon inte, så blir det ju ändå hon som får bestämma. Eller ska hon föda ett barn som hon inte vill ha för att han vill?

Jag är övertygad om att jag resonerat likadant ifall mannen var den som var gravid. Då hade beslutet slutgiltigen varit hans.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Jaha, men om du nu (som kille ;) ) använt gummi, litat på att tjejen avnänder piller el dyl, får kille fortfarande skylla sig själv?

Jo, klart att alla får ta konsekvenserna av sitt handlande, men någonstans tycker jag att det alltid är kvinnorna som skall ha så mkt sympati etc.. Männen då, de som skyddar sig så mkt de kan (utan att leva i celibat då...)?

Om det är en kille som, mot all förmodan, lyckas göra en tjej med bran, men ej vill ha barnet för att killen vet att det är typ 98% risk att han nedärver någon konstig farlig sjukdom då?
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Men hur tänker du dig att det annars skulle fungera??

Om mannen har en jättefarlig sjukdom är det självklart bäst att han tar sitt ansvar och steriliserar sig. Personligen är jag ganska övertygad om att det (även om det är mer sällsynt) föds barn som mammorna inte vill ha för att de inte orkar stå emot sina män som kräver att de ska behålla barnet. Det finns många orättvisor här i världen, har svårt att se varför det skulle vara särskilt synd om killar som inte tar ansvar över sin egen situation.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Ja, det tror jag också faktiskt, men tänkte starta en diskussion med en annan vinkel, för oftast pratas det bara om MAMMAN skall behålla barnet eller ej..
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
"1" Jaha, men om du nu (som kille ;) ) använt gummi, litat på att tjejen avnänder piller el dyl, får kille fortfarande skylla sig själv?

"2" Jo, klart att alla får ta konsekvenserna av sitt handlande, men någonstans tycker jag att det alltid är kvinnorna som skall ha så mkt sympati etc.. Männen då, de som skyddar sig så mkt de kan (utan att leva i celibat då...)?

"3" Om det är en kille som, mot all förmodan, lyckas göra en tjej med barn, men ej vill ha barnet för att killen vet att det är typ 98% risk att han nedärver någon konstig farlig sjukdom då?
"1" Får tjejen skylla sig själv om hon använt p-piller el dyl?

"2" Ja, alla får ta konsekvenserna av sitt handlande. Kvinnor är tvugna att ta konsekvensen av sitt handlande alltså behålla barnet eller abortera fostret. Varför ska en man ha sympati för att de får stå för sitt handlande? Om ingen våldtäkt har skett så är ju båda ansvariga. Så, om mannen absolut inte vill utsätta sig för detta så ja, precis som för kvinnan, lev i celibat.

"3" Prata med kvinnan!
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Finns många män som kommit undan underhåll, så det är nog inte omöjligt. Allt måste ju inte ske via myndigheter.

Kontakt med båda föräldrarna är inte alltid enbart av godo.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Är det kvinnans privilegium att påtvinga mannen ett barn som han kanske inte vill ha?

Om mannen inte vill ha barn kan han avstå från sex. Men detsamma gäller ju kvinnan. Så rättvisast skulle det vara ifall det inte fanns någon möjlighet att göra abort för någon. Men jag vet inte om jag är för eller emot fri abort.

Jag har själv gjort en abort, och det var nog en himla tur att jag inte födde det barnet. Men å andra sidan kanske jag inte hade tillåtit mig att bli gravid om jag visste att det inte fanns någon möjlighet att ta bort det. Svårt att veta.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

En av mina bästa kompisar växte upp med enbart sin mamma...och med vetskapen om att hennes pappa inte vill ha någonting med henne att göra.
Hon har mått mycket dåligt över detta hela sin uppväxt, och även i stor del idagens läge...hon känner sej åsidosatt, mindre värd, bortvald mm. Till det yttre är hon som vilken tjej som helst, bra jobb, mycket bra ekonomi, underbar sambo mm.
Nu vill vi ju inte annat än att ha henne här, men det hade varit enklare om hennes mamma och pappa faktiskt kunnat komma överrens om en lösning till problemet innan hon var född. Eller i alla fall kunde mamman ha gett pappan chansen efter alla åren att ta igen den försvunna tiden...men då var mamman sur och bitter och vägrade.

Det behövs 2 st personer för att göra ett barn - det är självklart att det också tar 2 personer att uppfostra och växa upp med barnet...även om det är på olika håll. Ett barn behöver både en manlig och kvinnlig förebild.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

Med tanke på att det till syvende och sist är kvinnans kropp det handlar om så kan inte beslutet vara någon annans än hennes. Förvisso ska man väga in mannens åsikter, men att tvinga en kvinna till abort...det är att våldföra sig på hennes kropp. Samma sak gäller om det handlar om att tvinga en kvinna att fullfölja graviditeten och föda barnet.

Den dagen mannen kan genomgå aborten eller vara gravid, då kan jag ge honom full medbestämmanderätt.
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

filiduttan skrev:
tja, vill man inte ha barn skyddar man sig.... som kille med sterilisering eller kondom.... kör man utan knullgummi bör man vara medveten att andra p-medel inte direkt är 100% säkra, och det även finns tjejer som ljuger om sina skydd. Har man sex får man ta ansvar för ev konsekvenser.


exakt håller med:cool:
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

*Lånar knappen*

Tänk att rätten till den fria aborten måste återvinnas igen och igen.

Man har alltid haft, och har valet om han vill bli far eller inte. Han kan skydda sig, avstå sex, betala för ett barn eller ge tusan i det också (fader okänd).

Alltså måste rätten att besluta vara kvinnans. Mannen har ändå otroligt mycket makt att påverka kvinnan. Allt annat är fri abort är att göra kvinnan ofri. Tre saker behövs för det. Rätten att arbeta och försörja sig, rätten till utbildning och rätten till fri abort.

Tar man bort en av de parametrarna är kvinnan alltid beroende av sin omgivning och/eller omständigheterna.

Och konsekvenserna av att inte ha abort vet vi. Kvinnor som förblöder, kvackare i på bakgator, barnamord och självmord. Nej tack!
 
Sv: *spinoff på "Mamma eller abort"*

dorisdoris skrev:
Jaha, men om du nu (som kille ;) ) använt gummi, litat på att tjejen avnänder piller el dyl, får kille fortfarande skylla sig själv?

Jo, klart att alla får ta konsekvenserna av sitt handlande, men någonstans tycker jag att det alltid är kvinnorna som skall ha så mkt sympati etc.. Männen då, de som skyddar sig så mkt de kan (utan att leva i celibat då...)?

Om det är en kille som, mot all förmodan, lyckas göra en tjej med bran, men ej vill ha barnet för att killen vet att det är typ 98% risk att han nedärver någon konstig farlig sjukdom då?
Ja, vad är alternativet?? Att killen ska bestämma helt? Vad än beslutet blir så blir det ju en som bestämmer när det är två motstridiga viljor och abort/inte abort som är de enda alternativen. Att killen skulle bestämma över barnets vara eller inte vara är alltså mer rättvist än att tjejen gör det?

För mig är båda alternativen "orättvisa" så därför anser jag att den som bär barnet i sig måste vara den som har slutgiltig beslutanderätt. Det blir liksom det enda rimliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 149
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 989
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 266
Senast: Liran
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp