Spinoff på "Löptik och hanhund i samma hus"

Belethien

Trådstartare
Kommer eventuellt utstå samma "problem" i framtiden om lillvalpen blir kvar. Men då har jag fått stränga order om att inte fya honom om han skulle klättra på tikarna eller bete sig som ett arsel - eftersom han ska bli avelshund. Då kan han bli avtänd och aldrig para tikar igen. (För övrigt är det sheltie vi pratar om!)

Därför tänkte jag fråga er hur ni gör som har hundar som samtidigt ska para? Hur funkar det att ha dem hemma tillsammans separerade eller måste man skicka iväg någon av dem? Får ni sömn under löpperioderna? :angel:

Hur funkar det i tävlingssammanhang? Blir det svårt med koncentrationen? Tanken är ju att han ska tävla och kunna bete sig bland folk trots att det finns löptikar nära men.. låter inte så hoppfullt alla gånger när man får höra vilka erfarenheter folk har. :cry:

Sv: Spinoff på "Löptik och hanhund i samma hus"

Vilket larv. Vad är det för fåne som påstår något sådant. Min hane hade inga problem att klättra på första gången trots att han aldrig fått titta åt en löptik tidigare.

Jag skulle faktiskt fundera över öm jag ville ha hund från en sådan uppfödare överhuvudtaget.

liten anekdot på temat "får inte fyas vid klätterförsök": förra våren, utställning, min tik löper, parad 10 dagar tidigare. en yngre hanhund av samma ras vägrar låta henne vara ifred, vi flyttar oss längre bort, han följer efter, vi flyttar osv osv. tillslut blir jag jävligt less och schasar bort honom, varpå ägaren säger som det du hört: "han kan ju bli rädd och inte kunna para senare". bland det mest idiotiska jag någonsin hört, och tyvärr kom jag inte på någon bra kommentar förrän efteråt... "om en hane blir skrämd för livet av att bli tillsagd att låta en tik vara ifred, så kanske det inte precis är en egenskap och mentalitet man vill avla vidare på"

Vilket larv. Vad är det för fåne som påstår något sådant. Min hane hade inga problem att klättra på första gången trots att han aldrig fått titta åt en löptik tidigare.

Jag skulle faktiskt fundera över öm jag ville ha hund från en sådan uppfödare överhuvudtaget.

Äsch det är inte min uppfödare som säger så, hon har bara lagt den kommentaren för att hon hört andra snacka om det. ;) Vi är båda ganska gröna på att ha just hane hemma som ska få para (hon har liten kennel med bara tikar). Men andra i rasen säger att det är strikt förbud för att säga nej. De måste separera hundarna, acceptera eventuell urinmarkering inomhus och att de inte får sova om nätterna för att hanarna ylar. Jag vet inte vad jag ska tänka riktigt :crazy:

liten anekdot på temat "får inte fyas vid klätterförsök": förra våren, utställning, min tik löper, parad 10 dagar tidigare. en yngre hanhund av samma ras vägrar låta henne vara ifred, vi flyttar oss längre bort, han följer efter, vi flyttar osv osv. tillslut blir jag jävligt less och schasar bort honom, varpå ägaren säger som det du hört: "han kan ju bli rädd och inte kunna para senare". bland det mest idiotiska jag någonsin hört, och tyvärr kom jag inte på någon bra kommentar förrän efteråt... "om en hane blir skrämd för livet av att bli tillsagd att låta en tik vara ifred, så kanske det inte precis är en egenskap och mentalitet man vill avla vidare på"

Jag kan säga såhär; jag tror inte att min hane blir rädd, inte ett dugg. Han är väldigt stabil och självsäker. MEN. Han är också lagd på det viset att har vi sagt ajja bajja så gäller det. Mycket lydig, enkel och trevlig på det viset. Och här kan jag se problemen komma, om det nu skulle bli problem. Det verkar som att det händer folk inom rasen - faktiskt. Vissa har fått inseminera eller skippa parningen p.g.a. att hunden blir avtänd :eek:

Även mammas hane, om än olydig, vet att när vi har sagt nej angående löptikar så får han låta dem vara. Han skriker däremot nätterna i ända :cool: men till hans försvar så var han hela 7 år gammal när han fick dela hus med sin första löptik.

För övrigt vilken skitägare som låter hennes hane störa din tik! :mad:

Jag håller helt med dig! Däremot så verkar hanar som lever med löptikar (och inte får bete sig idioter) vara mycket enklare att ha med löptikar än hanar som inte regelbundet lever med löptikar. Det märktes rätt tydligt på min rottis eftersom han levde med tik ungefär halva sitt liv.

Dessutom verkar många erfarna avelshundar vara betydligt mer noga med att bara skutta på i höglöpen, de "vet" när det är någon ide så att säga.

Det låter som trams;) Min hane har gått i avel och det var inga problem. Han får inte hålla på och tramsa med min tik ändå. Nu kan man väl inte utgå från bara en hund, men min hane blir mindre intresserad av löptikar efter att han fick para. Han har lärt sig när dom är i höglöp och är dom inte det så är det inte värt att lägga ner energi;) Nu var har iof ganska lugn redan innan när det kommer till tikar men ändå...

Om det mot förmodan skulle bli problem om/när han ska para för att du sagt till honom innan är det väl bara att du går undan och låter någon kunnig tikägare/uppfödar/vän eller liknande hjälpa till vid parningen.
Man måste kunna leva ett normalt liv trots att hunden kanske ska para i framtiden.

Den hane som inte vill hoppa på och para naturligt skulle jag aldrig använda. Vad är det för skräp till hund som inte kan para bara för att den fått nej tidigare.....eller snarare vad är det för skräp till uppfödare som inte vet hur man får till en parning.

Det spelar ingen roll om hunden alltid tidigare varit förbjuden att titta åt löptikar. En bra hane kliver på ändå, speciellt om inte ägaren är närvarande och de som ska sköta parningen är erfarna. Ibland är det bäst att ägaren inte är med, om man har sådant tryck på hunden att man tror att den inte kommer våga.

Men aldrig att jag skulle tillåta klättring på tikar, revirmarkering inne eller liknande. Bra hundar parar ändå, trots uppfostran. Gör den inte det har den inget i aveln att göra. Inom min ras skulle man skratta åt resonemanget och undra vilken idiot som påstått något dylikt.

....
För övrigt vilken skitägare som låter hennes hane störa din tik! :mad:

min åsikt exakt. nu gick det alldeles utmärkt, men generellt finns det för lite eftertanke hos de flesta av oss i vissa lägen. (jepp, mig också :) )

back on topic: på din beskrivning av din hund så skulle det antagligen funka att para när inte du är närvarande. eller så lär han sig att sägs varsågod får man lukta och ha kul, det funkar ju i andra situationer där man använder ett ord som tillfällig "broms"

Liknande trådar

Övr. Hund Är i en situation som skulle kunna utvecklas till osämja mellan oss grannar om vi inte gör något bra av detta. Vill gärna ha era tankar...
2
Svar
35
· Visningar
5 860
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka