Spinoff på et_flickans tråd om hundmöten

R

Raderad medlem 19815

Åh vad irriterad jag blir på en del hundägare!

Nästan varje gång jag är ute i parken med min valp så träffar jag hundägare som låter sina hundar gå fram och hälsa på min valp utan att fråga mig om det är ok, precis som om det är den naturligaste saken i världen. De bara går direkt fram med sina hundar fast min valp sitter så fint bredvid mig och jag gör noll ansats att låta henne gå fram till dem.

Hallå?? Tänk om min hund är jätterädd för främmande stora hundar, tänk om deras egen hund är oberäknelig fast de inte själva vill erkänna det, tänk om min hund har rävskabb? Tänk om jag försöker få min hund att bara gå fram till de hundar jag säger att den går fram till? Tänk om min hund inte är vaccinerad? (vilket hon är)

Hur svårt är det att fråga?

Blir ni störda när det händer er? Vad säger ni i så fall till den andre hundägaren när ni råkar ut för detta? Jag borde verkligen säga ifrån, istället står jag och surar mot den andre hundägen...

Eller är ni sådana som själv låter er hund gå fram utan att fråga den andra ägaren om hundarna får hälsa? Och hur tänker ni då?:devil:

Sv: Spinoff på et_flickans tråd om hundmöten

Ja du borde säga ifrån, man kan alltid gnälla efteråt men det hjälper ju inte dig och din valp något vidare eller hur?

Jag säger vänligt men bestämt, NEJ min hund ska inte hälsa på andra okända hundar..

Många blir väldigt förnärmade och lite sura, men det rör inte mig i ryggen eftersom jag sätter valpens och mitt välmående före någon annans surighet :)

Jag säger till, alt. sätter upp foten om hunden kommer i lite hastighet. Ett annat alternativ är att vända och gå därifrån medan man tränar kontakt med egna valpen. De flesta ägare brukar försöka få tillbaka sin egen hund när den har följt efter tillräckligt länge.

Ja du borde säga ifrån, man kan alltid gnälla efteråt men det hjälper ju inte dig och din valp något vidare eller hur?

Jag säger vänligt men bestämt, NEJ min hund ska inte hälsa på andra okända hundar..

Många blir väldigt förnärmade och lite sura, men det rör inte mig i ryggen eftersom jag sätter valpens och mitt välmående före någon annans surighet :)

Du har helt rätt! Det hjälper inte att gnälla efteråt på internet...:angel:

Jag tycker det är rätt jobbigt när folk blir sura på mig men det får det vara värt i det här fallet.

Jag fattar bara inte hur folk tänker! Det är en rätt stor andel av de jag träffar som gör så här.

Värst är ändå dem som låter hunden gå fram trots att man säger ifrån.

Var ute med min hund tidigare idag, var och hämtade ett gäng böcker hos min pappa så bar på en tung plastkasse och hade hunden i andra handen. Mötte en ung tjej med en stor hund, hon frågade om hundarna fick hälsa och jag sa ett bestämt NEJ. Hade stannat och beodrat sitt då min kille drar väldigt annars. Trots det släppte hon efter på kopplet så jag fick mota bort min pojk ner i ett dike:crazy:

Vissa människor är underbara:smirk:

Jag tycker också att det är ruskigt jobbigt att folk blir sura, jag är en liten matta som helst av allt vill göra hela världen till lags..

Men...

Just detta har jag inte varit så hård på förut med tidigare hundar och sedan sitter man där med skägget i brevlådan och en hund som vill och "måste" hälsa på alla...

Därför är jag så "hård", min valp ska INTE leka med kreti och pleti för det har hon ingen nytta av...

Jag blir galen. Men det är mitt minsta problem (koppeltvång här hos oss osv..)
Värsta är ändå dom som bara MÅSTE fram och hälsa på min valp helt utan lov!:mad:

Jag ryter alltid ifrån och säger "det vore bra om du frågade först" , "jag vill INTE att du hälsar på MIN valp" , "hur kommer det sig att du Bara kommer fram hur som helst och klappar den söta lilla valpen, då kan du lika gärna klappa de vuxna hundarna också eftersom du ändå gör det utan lov??" osv.
Folk blir då väldigt stötta och arga och börjar tjaffsa med mig om att Jag minsann är en dålig hundägare som inte låter honom hälsa på folk och bla bla bla!!:eek:

WTF liksom, det är MIN valp, som JAG betalat DYRA pengar för och då är det Knappast till för att Andra helt främmande människor ska komma och klappa på han som De behagar!!!
Alltså det retar gallfeber på mig!:mad:

Senast idag, skulle binda valpen och tiken utanför livsen här nere (lugn-ingen hund stöldrisk här) medans jag skulle in och köpa mjölk. Sätter hundarna på plats vid bänken utanför och valpen sitter så fint så och så kommer det en 'gubbfan' som bara SKA klappa MIN hund! Ni kan tänka er vilket j*vla raseri utbrott jag fick:angel:

Jag förstår mig inte på sånt, detta har fått mig nu att vara otrevlig och 'sur' mot dem som bara går förbi och säger hur söt han är, för de är oftast dom som klappar utan lov. Min valp är Ingen annans maskot än min egen, finns BR leksaker och andra leksaksaffärer som säljer gosedjur till dom som vill ha ngt 'sött' att klappa på.:cool:

Jag menar, jag (eller någon annan hoppas jag) går knappast fram till en mor med sitt lilla (späd)barn i vagnen och klappar och tar på det!

Och Om han nu får hälsa på ngn enstaka person som faktiskt frågat om lov att få hälsa och jag är på 'det humöret' ( :devil: ) så brukar han vilja hoppa på dem,vilket jag hindrar honom ifrån ( han hoppar knappt längre) och så säger dom 'Nej men det är lugnt, det gör inget om han hoppar...'
JO det gör visst något om han hoppar, för det är fan inte lika gulligt och kul längre när en schäfer på ca 40 kg kommer hoppandes upp på en!

Alltså Gaaaaaah!!!! *andas Nikkis,andaaass*

:D

Senast ändrad:

Åh vad irriterad jag blir på en del hundägare!

Säg ifrån. Inte för att det hjälper alla gånger. Har själv samma problem. Nu är min lilla hund 1 år och för ett halvår sedan kom en hundägare fram med sina två hundar (grand danois och schäfer) innan jag hann reagera. Resultatet blev att min lilla dvärgtax blev attackerad av dessa stora hundar och nu är hon rädd för stora hundar. :(

Men det är ju inte bara hundägare som är hopplöst jobbiga när man har en söt hund (vilket de flesta tycker att valpar är). De går också bara fram för att hälsa, när man försöker få hunden att lära sig att inte hälsa på folk om inte matte/husse säger att det är ok. Suck. Hade samma problem med min nu 9-åriga golden.

Icke hundägare kan man kanske förvänta sig ett sådant beteende ifrån, men hundägare??!!! De borde väl ha mer vett än så, kan man tycka.

Lycka till. Berätta gärna hur det går.

Haha, vilken tuffing du är! Där vet de inte vem de ger sig på!:D

Jag fattar inte att folk har mage att kommentera hur du är som hundägare för att du inte låter valpen hälsa på just dem.

Tufft att du står på dig!

Tack så mycket!

Jag ska verkligen försöka jobba på det här.

Det känns skönt att veta att jag inte är den enda som tycker att det här är jobbigt. Kan ni säga ifrån så kan jag!

Min hund har ju blivit attackerad några gånger så jag vill absolut inte att han hälsar på alla han möter. Nu bor ju jag inte jättehundtätt, men en del släpper ändå fram sina byrackor, jag blir jätteirriterad och stövlar därifrån utan att säga något.

Em gång mötte jag ett gäng badgäster på en smal stig bland sjöbodarna, jag gick undan och satte min hund bredvid mig. Nog fan skulle en tant fram med händerna och släppa fram sin hund. Jag blev så irriterad at jag trängde mig förbi hela hopen. Kan säkert uppfattas som ohövligt, men det skiter jag i.

jag får erkänna att jag har lite problem med folk som tror att en normal hund blir helt förstörd om den blir "påhoppad". det blir den inte. vi kan påverka våra hundar enormt på det planet. blir hunden skällig/ängslig/aggressiv efter en sådan händelse beror det antingen på ovanligt dåligt hundmaterial eller på att vi som förare klantat oss.

men, det ursäktar inte att folk släpper fram sina hundar. det händer väl inte sååå ofta till mina stora, men när jag är ute med chefens lilla hund händer det jämt och ständigt.

är det någon av de snälla hundarna jag är ute med förklarar jag vänligt att man måste fråga först. jag tycker att de flesta blir ganska generade om man behandlar dem som barn! fräser man åt dem går de in i försvarsställning och lyssnar inte. är jag ute med tiken däremot finns det inte tid till sånt, så då blir det fötterna direkt. jag har blivit utskälld för att jag sparkar på andra människors framrusande hundar, men det kan jag ta. det är, jag också säger till dem, bättre med en liten spark än ett par käftar som hugger i panik.

Det du skriver är så sant så, det är inte för att jag är rädd att min valp ska bli "förstörd" som jag vänligen men bestämt säger att min valp inte ska träffa andra hundar...

Det är för att jag inte vill att min valp hälsar på Kreti & Pleti, jag vet hur hundarna KAN bli, ska fram till alla, måste hälsa...

När dessutom ALLA som bara går fram sitter och pratar bebis språk med lite upphetsad röst så valpen går igång och bli jätte uppspelt.

Då blir det något super skoj med okända mötande människor :(

Nej tacka vet jag dom som frågar, då kan man ge instruktioner på hur man vill att dom ska hälsa :)

åh du tar orden ur min mun, precis så är det för mig och lilla Cilas. med en skillnad, jag är för snäll för att säga ifrån. Nu har jag börjat säga när han pejlar in nån och ska springa dit" nej cilas, du ska inte hälsa på alla du ser" med HÖG röst, så den jag möter hör det och därmed lägger ner sina klapp-intentioner.

Vi vill inte heller att vår hund skall nosa och hälsa på andra hundar.
Finns ingen anledning eller nytta i det.

Leka med andra hundar kan hon få göra om det är vänner och bekantas hundar inte annars.

Så JA vi i vår familj säger NEJ.

Nej, nej, jag tror inte heller att en normal hund blir "förstörd" om den skulle träffa på fel hund.

Det är mer en fråga om hyfs tycker jag, att respektera mig och min hund, jag kan ju ha hundra anledningar till att jag inte vill att min hund ska hälsa på dem.

Det borde vara i deras eget intresse också att fråga tycker jag. Min hund kanske inte är vaccinerad eller har rävskabb! Eller så är den som din tik inte förtjust i andra hundar.

Men det struntar folk i och utgår istället ifrån att om inte jag uttryckligen säger att det inte går bra att de hälsar, så är det det ok. Det är det jag tycker är obegripligt.

Heheh ja en tuffing vet jag inte om jag är:angel:

Finns ju inget att vara 'rädd' för när det gäller sådant, det är ju Din hund, Du bestämmer och därmed ska Du kunna säga ifrån om det är något som inte passar dig.

Jag blir ruskigt förbannad när folk ska börja tjaffsa emot mig om mina önskemål hurvida dom ska få hälsa eller ej.
Jag kockar lätt över när det händer då folk tror sig veta bättre, så det blir oftast rätt livliga disskutioner, men konstigt nog är det alltid jag som får sista ordet:devil::angel:

Det är precis som Calazirya säger; hunden kommer senare ta för givet att den får hälsa på allt och alla och att den MÅSTE få göra det. Nej-tyvärr men det vill inte jag.

Sen är det en fördel att vara väldigt öppen och ärlig och 'stor i käften' (om det behövs)-vilket Jag är.

Gäller att stå på sig helt enkelt;)

Senast ändrad:

Jag bor i en medelstor stad i södra skåne här e inte koppel tvång mer än på offentliga platser, vi bor ganska centralt men inte mitt i "city" . Här runt omkring oss bor många med små hundar som e så så snälla dom e så snälla så de inte behöver koppel *mkt ironi* Har flera gånger mött lösa små ull-tussar som kommer skällandes mot oss med en matte eller husse som säger- sluta nu lilla Lena(eller vad nu hunden heter), å inte slutar hunden skälla eller kommer tillbaka till ägaren....
Senast igår mötte vi en halv stor hund i flexi-koppel, han hade sprungit ganska långt mot oss och skällt innan husse fick tummen på knappen... Min två-åring och jag gick själva då e han helt på de klara att matte fixar alla såna situationer men om valpen vatt med hade han svarat.... den andra hunden va typ 2 meter ifrån oss, när husse ler lite å nickar-inget hände juh eller hur? jag helt vansinnig..
Jag har fått lära mig att säga ifrån till andra hundägare som inte tar sitt ansvar... brukar fråga dom vad dom hade tyckt om att möta min "stooora svarta lös och skällandes"???? många fattar då att oavsett ras e de inte så trevligt att möta lösa hundar, oavsett om man har hund med sig eller inte....

En dam sa till mig en gång när två-åringen va valp som inte fick hälsa på henes hund-FY vilket tråkigt liv din hund måste ha:rofl:

jag råkade ut för samma sak innan med min vovve-.....fast nu litar hon inte på främmande människor längre och låter inte dom klappa henne. men innan var det folk som kunde sätta sig ner vid henne och " hålla henne sällskap" medans jag gick in t.ex på apoteket en kort stund....va faan tänkte jag då när ja kom ut. tänk så hade hon vart en aggressiv lömsk hund som vart snäll innan och sedan bitit?
men folk tänker inte. dom ser bara en stnos som ska klappas

Blir också galen på alla som ska fram och klappa och gulla utan att fråga om lov. Vill inte att min valp ska hälsa på alla eftersom jag försöker lära honom att man inte behöver prata med allt och alla. Som det är nu vill han inte prata med alla och det vill jag bibehålla. Däremot kan jag tycka det är bra ifall någon okänd frågar om de får hälsa så att jag kan säga hur de ska hälsa. Han behöver hälsa lite på okända männiksor då han anser dem lite småfarliga och det vill jag inte. Tyvärr är jag lite mesig när det gäller att gå på folk, men efter att jag läst detta har jag fått lite go i mig, nästa promenad så...:cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka