*spinoff* Ideal

Sv: *spinoff* Ideal

Nej, jag skrev inte att det är enkelt:angel: , men när man tittar på ett ekipage och man får den känslan, ja då tycker i alla fall jag att det är rätt. Brukar kolla på bilder och tänka på vilka man ser det hos oavsett i vilken gångart eller rörelse ekipaget är i, förvånansvärt få faktiskt även på högre nivåer.

Fast du skrev:

då kommer hästen också i en naturlig uppförsbacke med bakben som skjuter på

Och riktigt så enkelt är det ju inte. Bara för att hästen ser ut att vara på väg nånstans;)

Men ja en häst som arbetar avspänt och genom kroppen (med en bakdel som bär;) ) går med egen bjudning framåt det stämmer, och det syns ju då.:D

Jag håller absolut med om att det är ryttarens (utbildarens, kuskens etc) uppgift att lösgöra hästen! (Och jag vet att termen "lösgjordhet" inte är uppskattad av alla här, men eftersom det är den gängse översättningen av "Losgelassenheit" så använder jag den i alla fall.) Det jag ville säga var att bristande lösgjordhet inte i 110% av fallen har sin orsak i att ryttaren hindrar/blockerar/sätter spänningar i hästen. Den kan vara olösgjord i sig pga grund av sitt lynne, kroppsliga förutsättningar, orsaker i miljön osv osv. Självklart är det ändå människans uppgift att uppnå så god lösgjordhet som bara är möjligt. Att jag tog en tvåring som exempel var för att det där blir tydligt att det inte handlar om ett "ryttarfel" eftersom ingen någonsin var i närheten av att sitta på den (i första hand eftersom den var född 2004 förstås, men även pga av den bristande lösgjordheten).
Tack för den:bow:
Man kan få många till att bli mer elastiska eller som gjorda av gummi, bara den får rätt ryttare.
Såg idag en urläcker hingst e. Krius xx.Har bara sett små fula utan gång. Denne var verkligen ett ämne o hade begåvats med rätt ryttare.
Ett Amiralsto hade fina förutsättningar, ,men en mindre begåvad ryttare.
Brukar dock säga att alla bra hästar inte kan hamna hos de duktiga
Tänker på mina egna:crazy:

Det jag ville säga var att bristande lösgjordhet inte i 110% av fallen har sin orsak i att ryttaren hindrar/blockerar/sätter spänningar i hästen. Den kan vara olösgjord i sig pga grund av sitt lynne, kroppsliga förutsättningar, orsaker i miljön osv osv. Självklart är det ändå människans uppgift att uppnå så god lösgjordhet som bara är möjligt.

Nej det håller jag med dej om. Det är det jag menar också. Det kan vara så att det inte är möjligt med just den hästen.

Men som axel påpekar så kan ju en riktigt skicklig ryttare göra mycket mer med en häst än en medelmåtta (var väl det du sa axel?)
Briar tex säger man ibland är en "ryttarprodukt". Så kan det vara omvänt också. En kanonhäst som blir medelmåtta med okunnig ryttare. 22 miljoner som blir en halv:crazy: som vi var inne på förrut.

Jag vet en medelmåttig (knappt) ryttare som plötsligt hade pengar och kunde köpa riktigt fina hästar. Rider säkert bättre idag men knappast mästerskap, trots hästarna:crazy: .

Men jag tror du har rätt i att vissa hästar kan inte ens mest den skickliga ryttare få lösgjorda av skäl som har med hästen själv att göra. Men den ser ändå troligen bättre ut med den ryttaren än med mej tex:crazy: :angel:

Brukar dock säga att alla bra hästar inte kan hamna hos de duktiga
Tänker på mina egna:crazy:

Dina klagar nog inte:D

Min förra hade nog kanske hoppat SM om jag hade lämnat till den duktiga hoppryttaren, men han klagade inte heller:D Vad jag vet:cool:

Jag tittade på en bild med ett lösgjort ekipage när jag skrev och märker att det är svårt att överföra allt bilden säger till text:angel: men vi menar nog samma sak.

Jag fick en rolig kommentar av min hovis: Det är inte roligt att vara hovslagare till era hästar för de är helt lealösa i alla leder så det är ett helsicke att hålla hovarna på dem. När hon sa det kollade jag lite extra och funderade på vad hon sa. Hästarna kan lyfta alla ben i alla tänkbara vinklar utan spänningar och låsningar. De är alltså inte "statiska" i lyften. Bra och lösgjord häst. Inte kul för hovis.

(Hon är själv dressyrare så hon uppskattar egentligen att de är så välridna, men det försvårar alltså hennes arbete.)

Men dom bör ju också vara välbalanserade då och kunna stå utan att hänga på hovis :idea: Och kunna lyfta benet mer än två dm från marken:crazy: Hmm, det hade Susan kunnat kommentera.

Sen är nog hästar olika viga av naturen precis som människor, vissa kan, välridna eller ej, lyfta benen hur som helst medan andra är stelare.

Men en välriden häst bör väl vara vigare och rörligare.

Jaja, klart de står utan att hänga. "Problemet" (som ju inte är ett problem) är att lederna är så rörliga att benet inte lyfts rakt bakåt utan kan vinklas ut och runt utan att det tar emot, lite som en hanhund som lyfter på benet. (det lät märkligt men du förstår säkert). Hur ska jag förklara det utan att visa på häst?

Hovis menar att när en stel häst lyfter benet så ligger det liksom stilla när hon spikar, ger liksom motstånd, väl lösgjorda hästar är så avslappnade och spänningslösa att benet liksom blir lite som gele.

Fasen vad det var svårt att förklara utan att visa. Gå ut och testa på en stel häst och på en lösgjord så känner du.

Att det är skillnad på individer är självklart, men det här är skillnader hon kännt på hästen det senaste året.

Jaja, klart de står utan att hänga. "Problemet" (som ju inte är ett problem) är att lederna är så rörliga att benet inte lyfts rakt bakåt utan kan vinklas ut och runt utan att det tar emot, lite som en hanhund som lyfter på benet. (det lät märkligt men du förstår säkert). Hur ska jag förklara det utan att visa på häst?

Hovis menar att när en stel häst lyfter benet så ligger det liksom stilla när hon spikar, ger liksom motstånd, väl lösgjorda hästar är så avslappnade och spänningslösa att benet liksom blir lite som gele.

Fasen vad det var svårt att förklara utan att visa. Gå ut och testa på en stel häst och på en lösgjord så känner du.

Att det är skillnad på individer är självklart, men det här är skillnader hon kännt på hästen det senaste året.

Jag fattar precis, du behöver inte förklara.:smirk: Det var inte problemet att jag inte förstod vad du menade.

Men ville bara säga att det är individuellt också. Och lite reflektioner, inget annat.
Men har hon känt skillnad så är det ju så. Klart en välgymnastiserad häst ska kännas annorlunda. Det är ju ett bra betyg.

En lösgjord häst för mig har ett regält undertramp!
"han" är mjuk och följsam och jobbar under ryttare med minsta möjliga hjälper.

En häst utan mentala eller muskulära spänningar som rör sig stolt och avspänt från bakbenen, genom ryggen och nacken och "håller ryttaren i handen" (bra uttryck! :) )genom mjuk kontakt. Hästen är i balans och rör sig taktmässigt. Inget piskande med svansen men däremot öron som "spelar" och riktar uppmärksamhet mot ryttaren och visar glädje och harmoni! :)

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 612
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar