*spinoff* Ideal

Sv: *spinoff* Ideal

Himlars vad kul!

Jag har senaste veckorna faktiskt suttit en eller två kvällar i veckan uppe vid ridskolan, efter att ha kuckilurat på lite små ord och tankar från dig Susan om losgelassenheit (lösgjordhet), som du har en viss vana (positivt menat) att sprida omkring dig :idea: .

Jag kan lugnt säga att det är nog en, kanske två av de senast inkomna hästarna på ridskolan, som brukar visa mer än tre tecken samtidigt på lösgjordhet. Så tyvärr är det ingen fullständig lösgjordhet.

Men det kan jag tyvärr också lugnt säga att det inte gäller mig och min dam heller. Jag skulle mkt väl kunna rida för dig för närvarande. Sen förra lördagens AR-kurs, har jag skrittat, skrittat och skrittat. I alla fall försökt... :crazy: Jag och Tima har nämligen tappat nåt... och jag vet inte vad. Men jag hoppas att poletten trillar ner snart igen.

Det jag tittar efter är en häst som

• rör sig mjukt, målmedvetet och taktmässigt
  • kliver på bakifrån, med bakhovarna i marken framför höfterna
  • svingar ryggen
  • länger ut och sänker överlinjen.
  • öronen ska "vifta" förnöjsamt, gärna lite i takt med ett förnöjsamt avspänt frustande. Jag tycker som Balkenhol om ordet förnöjsamhet :love: .
  • hästens mun ska vara mjukt sluten om bettet, om sådant finnes och hästen ska "hålla sin ryttare i handen". Så mjuk ska kontakten mellan hästens mun och ryttarens hand vara.

Det ryttaren sen ska tänka på, är att störa hästen så lite som möjligt. Vi som ryttare, ska vara den där "bekväma kofferten", som mjukt följer med i hästens rörelser. Så att hästen kan balansera oss, utan att vi "halkar hit och dit".

Jag skulle säkert kunna komma på något mer, att fylla på listan med. Men jag nöjer mig här, för jag ska städa badrum innan sänggång... :angel:

Senast ändrad:

En häst som är lösgjord är för mig:
-En häst som jobbar med ryggen med aktiva bakben, dem är lätt att reglera både framåt, bakåt och sidvärts. Jag kan reglera formen när jag vill och hur jag vill. Hästen är mjuk att rida och den går med en bra framåtbjudning.

Jag utgår från min häst

När jag som idag jobbade honom från backen så vill jag att han först och främst ska vara mentalt avslappnad, så får jag utgå från det.

Jag vill att han ska kliva på framåt och inte så mkt uppåt som en "icke mental avspändhet" orsakar. Spelande öron och uppmärksam på vad jag vill. Förnöjsam. Han ska söka sig till en låg form framåt/nedåt och efter det kan jag be om mer energi i steget. Galoppen lossar mycket ;)

Uppsuttet vill jag känna att det inte finns ngt motstånd och han är mjuk "åt alla håll" och att han jobbar genom kroppen, vilket han gör när han är "mjuk åt alla håll" ;) Självklart en mental avslappning här också.

Efter detta kan jag med små medel tex be om mer energi osv.

Min syn på detta med utgångspunkt från min yrboll till häst :love:

"Hålla i handen" :love: de ska jag börja säga, smartis :D

"Min" AR-tränares uttryck på förra lördagens kurs. :idea: :love:

Förra veckan var Tima "Tjalle Tvärvigg" och jag har mest gått och tittat på henne under lugg den här veckan... Promenerat lite vid hand, longerat och igår red jag ut med stallkompisarna...

Och idag!!! Idag, var jag och Tima nere bland svanarna som "flyttat" till våran stubbåker den här veckan. Tima tittade lite undrande på dem först. Men de "Oj-oj-oj-oj...ade" sig iväg en bit över åkern, så Tima och jag fick gott om plats.

Idag "höll Tima mig i handen" igen och var mjuk o fin i bägge varven, när jag jobbade med flytta framdel, flytta bakdel och "stora skrittpiruetter" Hon tjafsade inte ens i vänstervarvet, när jag lade till högerskänkeln, för att "pilla in" baken. :bump:

Jag har hittat henne lite igen... :banana: (Jag får städa badrummet mitt i natten, lite oftare...)

Just frustningarna är så härliga att se. När man verkligen hör att hela hästen frustar bort alla spänningar och bara ser sådär nöjd ut. Öronen spelar avslappnat men uppmärksamt. Musklerna ser sådär nästan dallriga ut, som en gelepudding...

Lyckas inte formulera det lika fint som du men så är känsla iaf =)

Men gelpudding är fiiiint - Och egentligen en lätt och bra beskrivning :)

Kontentan av det de flesta skriver borde vara att det är lättare att se IDEAL hästen utan ryttare, när den rör sig fritt och i egen balans.
Sedan är det upp till oss ryttare att förvalta lösgjordheten när vi sitter på.

"funderar"

Ja - för losgelassenheit handlar ju om att röra sig obehindrad av sin ryttare :)

Och hur lätt är det inte att hindra...och störa hästens balans

aaaa :love:
Älskar såna här trådar, och människor som har "modet" att ta upp det, för jag känner att jag ofta när jag bara vill2tycka" eller "tro'" eller "känna" så vill folk alltid tillrättavisa :mad: , bara för att man tycker innebär det ju inte att man inte vet.. fler såna trådar, power åt oss som vill tycka lite ibland oxå :)

Ja - för losgelassenheit handlar ju om att röra sig obehindrad av sin ryttare :)

Fast det är ju bara en del av lösgjordheten. Även vid arbete utan ryttare måste ju lösgjordhet uppnås, t ex vid longering, löslongering, tömkörning, körning... Hästen kan ha spänningar i sig själv också. Oftast är väl ryttaren skuld (det är ju helt enkelt oftast så :o ) men inte uteslutande.

Vi hade t ex en tvåårshingst i stallet ett tag som var extremt olösgjord. Hans arbete bestod bara av löshoppning, löslongering och longering oinspänd - men jag såg honom väldigt sällan ens halvvägs lösgjord. (Han blev inte godkänd på förbesiktningen för premiering nu och har släppts ut i en unghästgrupp för att mogna ytterligare något år innan arbetet återupptas med honom.)

Hästen kan ha spänningar i sig själv också. Oftast är väl ryttaren skuld (det är ju helt enkelt oftast så :o ) men inte uteslutande.

Jo det är sant. Men en del i ryttarens "jobb" är att få loss de spänningarna och få hästen att arbeta avspänt. Och där är det ju olika förutsättningar självklart, vissa går det lättare med andra tar mer tid.

Men om vi nu pratar om ridna hästar så ska en välriden häst kunna arbeta utan spänningar (även om den självklart kan bli tillfälligt spänd i vissa situationer tex)
En häst som rids rätt och gymnasiteras och rids till lösgjordhet kommer så småningom att ha mindre spänningar än en som inte rids så.

Ang tömkörning mm så tycker jag det är svårare att komma åt en spänd häst från marken.
När man rider har man fördelen att ha direkt kontakt och kan påverka hästen med sin egen kropp och andning mm, vilket man inte lika lätt kan när man tex tömkör. Inte lika lätt alltså. jag säger inte att det inte går för det gör det om man är ifred med hästen tex, i ett ridhus, men om det är mycket omkring så är det svårare från backen. Tycker jag.

Det blir svårare ju mer anspänd som man har hästen.
Att kunna rida med energi o samtidigt vara lös i kroppen.

att rida en unghäst o lalla runt i lång o låg form är sällan avancerat, men till att därifrån kunna hjäpla hästen med blixtsnabba signaler till att ej trilla framåt-gör en enorm skillnad i hästens vidareutbildning.

Oavsett hur bra materialet är så krävs det 2 för Tango.
därför ska man inte titta på sin egen unghäst o jmf med de som går i championaten.
Om en medelmåttig ryttare utan timing ska försöka uppnå samma resultat- övertränad o forcerad ledsen häst.

Ps hästen ska ej rulla med stjärten. då går den.

Vet inte om jag är med riktigt:confused:

Jag menade mer allmänt inte om endast unghästar. Även om majolas exempel var en 2-åring. Vissa är helt klart mer spända öht. Oavsett ålder. Men å andra sidan handlar det om ryttaren och många som har "spända" hästar har det för att de själva inte kan motverka hästens egna spänningar. Oavsett utbildningsnivå.

Championaten är jag lite tveksamt intställd till för jag tycker man kräver mycket av mkt unga hästar, då är det mycket begärt att de ska arbeta avslappnat i a f vid 4 el t o m 5. Man kan nte döma så mycket utifrån det på så pass unga hästar.

Ang frågan om hästar som är mer spända så tycker jag att
det är för tidigt vid 2 eller 4 att veta hur en häst kommer att vara. Vissa är mer spända och svårridna hela livet, andra blir bättre med åldern.

Jag håller i princip med majola om att vissa är mycket svårare men att det är det som gör ridning "orättvis", för alla hästar är inte lika. SPänningar är dock något som ryttare är olika skickliga på att få bort. Därför hänger det en hel del på ryttaren.

Om det är extremt lämpar de sig inte lika bra som ridhästar oavsett övrigt, även psyket är en del av ridbarheten.

Jag var nog lite trött när jag skrev det:p

Ju mer muskler som hästen får, krävs det mer tid för att värma upp o lösgöra dem.
Det är få hästar i frihet som rör sig bra utan att vara uppspelta.
En häst som har en naturlig lätthet brukar kosta skjortan.

Ett ekipage som gör alla krumelutter med lätthet är ofta en fröjd för ögat=högt betyg.
OT
Såg en tränare som inte instruerade om att man ska ha bibehållet/ framåttänkande under sk. vikn. fokus låg bara på rak häst.
Tråkig 6-mässig sdn.

Ju mer muskler som hästen får, krävs det mer tid för att värma upp o lösgöra dem.

Oh ja, och mer stretchande och masserande för att inte få spänningar. Och medveten varierad ridning för att behålla mjukheten.

Men spänningar kommer av psyke också, svårt att slappna av. De är mer svårridna. OCh det vill man ju inte ha.

En del är spända som unga och blir bättre som äldre har för mej att Urbinosar kunde vara såna, fast vårt sto efter honom blev inte mycket bättre:crazy: Vacker, supergång, men spänd. Henne sålde vi som 6-åring men hon var likadan flera år senare när jag såg henne.

I förra stallet fanns en annan e Urbino som var underbar i lugn och ro hemma men totalspänd och tråkig på minsta lilla träningstävling. :crazy: t o m på hemmaplan.

Samma med hästar som med människor som får ont i axlar/nacke av att gå med spända muskler pga stressade o spända:crazy:

Jag håller i princip med majola om att vissa är mycket svårare men att det är det som gör ridning "orättvis", för alla hästar är inte lika. SPänningar är dock något som ryttare är olika skickliga på att få bort. Därför hänger det en hel del på ryttaren.

Jag håller absolut med om att det är ryttarens (utbildarens, kuskens etc) uppgift att lösgöra hästen! (Och jag vet att termen "lösgjordhet" inte är uppskattad av alla här, men eftersom det är den gängse översättningen av "Losgelassenheit" så använder jag den i alla fall.) Det jag ville säga var att bristande lösgjordhet inte i 110% av fallen har sin orsak i att ryttaren hindrar/blockerar/sätter spänningar i hästen. Den kan vara olösgjord i sig pga grund av sitt lynne, kroppsliga förutsättningar, orsaker i miljön osv osv. Självklart är det ändå människans uppgift att uppnå så god lösgjordhet som bara är möjligt. Att jag tog en tvåring som exempel var för att det där blir tydligt att det inte handlar om ett "ryttarfel" eftersom ingen någonsin var i närheten av att sitta på den (i första hand eftersom den var född 2004 förstås, men även pga av den bristande lösgjordheten).

hur tycker DU att man ser att hästen är lösgjord. Hur VILL DU att det skall se ut.
Inget facit finns altså utan tycke och smak.

Välkomna:)

Jag vill att det hela tiden ska se ut som om hästen är på väg någonstans och som att hästen vill och söker sig dit, då kommer hästen också i en naturlig uppförsbacke med bakben som skjuter på.

Jag vill att det hela tiden ska se ut som om hästen är på väg någonstans och som att hästen vill och söker sig dit, då kommer hästen också i en naturlig uppförsbacke med bakben som skjuter på.

Om det ändå vore så enkelt:crazy:

Nej, jag skrev inte att det är enkelt:angel: , men när man tittar på ett ekipage och man får den känslan, ja då tycker i alla fall jag att det är rätt. Brukar kolla på bilder och tänka på vilka man ser det hos oavsett i vilken gångart eller rörelse ekipaget är i, förvånansvärt få faktiskt även på högre nivåer.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 612
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar