*spinoff* Ideal

Susan

Trådstartare
hur tycker DU att man ser att hästen är lösgjord. Hur VILL DU att det skall se ut.
Inget facit finns altså utan tycke och smak.

Välkomna:)
 
Sv: *spinoff* Ideal

En häst som är avslappnad psykiskt och fysiskt, taktmässig, i balans och fri att röra sig igenom kroppen och ha "lös" rygg. Enligt mig kan dessa delar bara komma på plats när ryttaren uppnått det samma.

Kort och gott. :D
 
Sv: *spinoff* Ideal

Jag vet inte om jag är så bra på att se det från ryggen på hästen, men man känner ju av då hästen känns glad och förnöjd.
Kollar på andra elever på ridskolan, och det är inte många gånger som jag kan säga att jag sett särskilt många exempel på vare sig lösgjorda elever , eller hästar.
Däremot på tävling har jag sett det, och när en av de tränare jag rider för sätter igång. Det är som att hästen och han är ett väsen som dansar iväg.
Har du några väsentliga tecken som du tittar efter för att avgöra graden av lösgjordhet?
 
Sv: *spinoff* Ideal

En lösgjord häst ser gymnastiserad ut. Den ser ut att ha slappnat av över rygg, länd och kors och har hittat en bra balans. Man ser hur den rundar sig i hela överlinjen och magen spänns - men det behöver inte vara sådan spänning att hästen samlas. Öronen spelar och pekar oftast framåt. Den håller svansen lätt buren och slår inte med den.

Hästen ser helt enkelt väloljad och tillfreds ut. :D
 
Sv: *spinoff* Ideal

En lösgjord häst ser gymnastiserad ut. Den ser ut att ha slappnat av över rygg, länd och kors och har hittat en bra balans. Man ser hur den rundar sig i hela överlinjen och magen spänns - men det behöver inte vara sådan spänning att hästen samlas. Öronen spelar och pekar oftast framåt. Den håller svansen lätt buren och slår inte med den.

Hästen ser helt enkelt väloljad och tillfreds ut. :D

Det tycker jag var ett bra svar.

Jag håller visserligen med om att den ska "röra sig genom kroppen", men det är inget direkt tecken på lösgjordhet, utan en del.
De flesta bra hästar gör de ändå, med eller utan ryttare. Vissa blodslinjer mer än andra. Det är kul att titta på hoppryttarnas hästar och prata om lösgjordhet.

Jag brukar titta på musklerna som man ser precis bakom sadeln, när hästen arbetar.

Sedan ska den "bära" sin ryttare, inte tvärt om. Halsen ska vara avspänd, och välvd.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Fy vilka svåra frågor.

Ofta är det ju något man ser, men ack, så svårt att förklara i skrift.

Nu får du mig att tänka igen....
 
Sv: *spinoff* Ideal

En lösgjord häst ser gymnastiserad ut. Den ser ut att ha slappnat av över rygg, länd och kors och har hittat en bra balans. Man ser hur den rundar sig i hela överlinjen och magen spänns - men det behöver inte vara sådan spänning att hästen samlas. Öronen spelar och pekar oftast framåt. Den håller svansen lätt buren och slår inte med den.

Hästen ser helt enkelt väloljad och tillfreds ut. :D

Ja det tycker jag var en bra beskrivning. Både av hur det ser ut och hur KÄNNS.

Så den skirver jag under på, liksom flera andras.

Just det här med rundningen som känns som om det är en stor mjuk boll under sadeln:d och den "väloljade" känslan. Mycket träffande.

Man ska få den känslan när man ser hästen:idea: eller rättare ekipaget.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Jag sitter och klurar på om jag egentligen vet skillnaden mellan lösgjord och arbetande.

NÅ, jag gör att försök att få mina tankar på pränt.

En lösgjord häst är fri från överflödiga spänningar, orsakade av ett "felaktigt" rörelsemönster, en klantig ryttare, en obekväm sadel, ett opassande bett. Den har gått från att kosta 50´till att kosta 100´kr. Jag anser att vägen hit går via rakriktning, så att hästen blir lös och inte håller i sig i sin ryggkotpelare. Ryggen svingar, hästen ser rent allmänt mer sviktig ut. Den är INTE urholkad i överlinjen (något jag tycker mig se på många dressyrekipage, men det kan ju bero på att hästar är olika skapta och jag inte riktigt lärt mig se de olika modejangerna) och den har INTE ett hål under/bakom sadeln.

Det är som om en flod strömmade genom den, från bakhovarna, upp genom bakbenen, genom bäcken, rygg, bogar, hals och nacke. Ingenstans tar det emot. Halsen har kommit "ut" (detta är jag extra uppmärksam på, eftersom Elephanten som jag rider troligen haft ett holländskt liv med kort hals förut) och är lång och ståtlig. Det får inte se ut som om det är en vägg i bogarna där kraften studsar (ofta orsakar väl ryttaren detta stoppet).

Hästen utstrålar förnöjsamhet, det dallrar i dess mjuka muskler när den rör sig. Den dånar inte som en gnuhjord i ridhuset. Den ser ut att vara mjuk att rida på. Benen vinklar och sviktar.

Förhoppningsvis har den en ryttare som ler med hela ansiktet.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Rör sig "lätt och ledigt" genom ryggen med frammåtbjudnig, lätt stöd på bettet, följsam. Psykiskt avspännd, öronen. Harmoni:love:
 
Sv: *spinoff* Ideal

Hur känner man igen en häst som arbetar med minsta möjliga muskelanspänning?

En sak jag titta på är vad som händer när man länger tygeln. Om hästens huvud då trillar nedåt, är den avslappnad och att den går kvar i samma takt.
Man kan titta på hästens muskler på halsen och i ryggen. En avslappnad muskel rör sig, medans en spänd muskel är hård.
På den avslappnade hästen vickar korset från sida till sida i takt med stegen. ;)
 
Sv: *spinoff* Ideal

En lösgjord häst ser gymnastiserad ut. Den ser ut att ha slappnat av över rygg, länd och kors och har hittat en bra balans. Man ser hur den rundar sig i hela överlinjen och magen spänns - men det behöver inte vara sådan spänning att hästen samlas. Öronen spelar och pekar oftast framåt. Den håller svansen lätt buren och slår inte med den.

Hästen ser helt enkelt väloljad och tillfreds ut. :D

Bra beskrivning! Fysiskt och psykiskt lösgjord. Balansmässigt tittar jag gärna lite extra på ekipagets förmåga att ha kunna rida lika lätt rakt fram som på böjda spår. Utan att hästen protesterar eller ryttaren spänner sig.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Oj vad många bra svar. Jackos såklart särskilt genomtänkt och noggrannt.

Min femtioöring blir nog i all enkelhet:
Att hästen slappnar av. Eller okey, jobbar i anspänning men avslappnad mentalt och i de muskler som inte ska arbeta för stunden.
Då bör det se ut ungefär såhär:
Den länger sig i överlinje och hals. Frustar. Antagligen skakar den på manen när den får längre tygel i pustpauserna.
Öronen är vinklade glatt uppåt, gärna framåt men även emellanåt lyssnande bakåt.
Den håller bettet mjukt och avslappnat i munnen, biter inte runt det, gapar inte, tuggar inte frenetiskt.
Halsen bjuder framåt, inte bakåt. Den rätar ut sig från basen. Höjs något från manken mot nacken i arbetet.
Ryggen bjuder uppåt och ser stabil ut, samtidigt som hästen är rörlig runt den. Ryggen kan svinga i höjdled, gunga och böja i sidled och hästen kan vinkla om bäckenet vid förhållningar och övergångar.
Den "vickar" lite på rumpan i sidled, höften svänger lika mycket åt höger som vänster i takt med hästens steg. Svansen är lätt höjd vid roten och vajar lite avmätt från sida till sida i takt med hästens steg. Ser gärna lite nöjt och lojt ut bakifrån.
Hästen kan röra benen fritt och taktmässigt. Den vinklar lederna något, går inte "stelbent".
Den tar ut stegen lite mer. Väger lite mer i steget, springer inte ifrån ryttaren och sig själv. Jobbar i någorlunda balans.
Jacko skrev nog att den inte dundrar ner med hovarna i marken, utan att den rör sig elastiskt och mjukt. Håller med. Det sprutar inte grus när den landar med en hov, men inte heller när den stampar av.

En lösgjord häst kan söka framåt - nedåt utan att falla isär. Den svarar på hjälperna utan att spjärna emot dem. Den kan utföra rörelserna man ber den om utan motstånd i kroppen. Den känns mjuk men stark. Halvhalter går igenom ryggen till bakhovarna så att hästen sitter till vid en förhållning. Den förmår gå på en rund volt i båda varven och spåra. Om nu ekipaget som sådant nått den nivån.

Lösgjordhet är naturligtvis relativt - ju högre utbildad häst och ryttare destu större förmåga att hitta de små musklerna och finlira, få loss spänningar som den mindre utbildade inte ens känner eller upplever sig begränsad av. Ju mer rakriktad man kan rida hästen ju mer lösgjord kan den bli, samtidigt som rakriktning kräver lösgjordhet från början. Så jag tänker att man får börja någonstans, med så mycket lösgjordhet som man för tillfället förmår. Och jobba på att öka rörlighet, styrka och kroppskontroll efterhand.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Hästen rör sig mjukt och spänstigt, är bekväm att sitta på och med bara en lätt kontakt mellan hästens mun och ryttarens hand. Utan att blinka går hästen genom "eld" om så vore eftersom den är helt inriktad på sin ryttare, fullständigt förtroende. Jag har upplevt detta med min förra häst, som tyvärr inte är livet idag. Det var fantastiskt!!
 
Sv: *spinoff* Ideal

Har du några väsentliga tecken som du tittar efter för att avgöra graden av lösgjordhet?

Smileys för lättläst

Eftersom jag är från den tyska skolan så hänger lösgjordheten och balansen ( takten) intimt samman.
Eftersom de är mer grundläggande än hästens kontakt med bettet så hittar jag alltid de grundläggande kvalitéerna med lång tygel.

Så får min elever göra också:devil: så att de rider med sin position och inte med en massa dragande i tygeln:angel: För det är nämligen inte förenligt i min värld - losgelassenheit (lösgjordhet) och dragande i tygeln alltså :D

Så i min värld - när man uppnått takt och losgelassenheit förändras hela uppenbarelsen av ekipaget. Rent tekniskt kan det beskrivas som överlinjen längs och hästens kommer igång med sin axiala rotation och börjar swinga.

Men rent praktiskt så är det det läget när det går från bugg till tango. Dvs häst och ryttare slutar streta åt varsitt håll. Ryttaren får stil på sig själv - och kan därmed börja föra hästen.:bow:
(så där håller jag med rumpnissen)


Hästen rörelsemönster kommer då att förändras, dels det jag skrev ovan angående ryggen, och dels så blir rytmen annorlunda, långsammare och mer taktfast.
Hästen börjar röra sig med lätthet och elegans.:bow:
Samma känsla som efter sex :o ett träningspass - när kroppen är helt genomblodad.

Hästen söker sig då själv framåt nedåt och frustar.
Att rida på den långa tygeln är avslöjande för så fort hästen tappar balansen så åker huvudet upp.

Så kan ju hästen inte göra om man rider på kort tygel - det ryttaren då känner är att hästen stretar åt sitt håll - basically för att ryttaren tappat stilen i sin tango.

I det tyska begreppet losgelassenheit så handlar det ju också om att hästen skall röra sig obehindrad av sin ryttare:idea: Och det är svårt att vara så Ett med hästen, så denna lösgjordhet tappar man ju titt som tätt, hästen blir spänd för att man inverkar för mycket för fel. Om man då rider fram så med lång tygel så är det bara att när hästen blir spänd att man rider lite bågar på denna långa tygel och så hittar vi tillbaka till avspändheten igen.

Det är ju också mycket skolande för ryttarens balans och förmåga att vara ETT med hästen:o

Men du frågade om att se

Ihopdragna hästar får man då se på ryggverksamheten, ansiktsuttrycket och svansföringen.
Svansen skal då vara lätt buren. Om den slår eller står ut som en kvast finns det nån spänning i ryggen. Förmodligen har hästen slutat rulla axialt (bakom sadeln) och swinga. Musklerna jobbar då statiskt och genomblodningen fungerar inte längre.
Så blir det ju av kraftig eller felaktig inverkan. Ryttaren måste då lätta ur sina hjälper och få igång rörelsen genom HELA kroppen igen.
Länga tygeln och åter hitta balans och avspänning

Sedan har vi ansiktet. Öronen får inte slickas bakåt eller hänga lealösa utåt

och munnen skall vara stängd och tyst.
Och mulen skall vara slät.

Här avslöjar sig ju hästen grad av psykisk bekvämhet, eller obekvämhet.:devil:

Balkenhol använder begreppet att hästen skall "shine content"
Alltså den skall utstråla förnöjelse.

Graden av oförnöjelse, börjar som en rynka ovanför näsborren. går till mer och mer skrynklig mule, öronen går - från inte glada - till uppgivna om det vill sig riktigt illa.

Du hör ju också på andningen, det är ju skillnad på det mjuka långa frustandet och det stressade hårda i varje språng.

En del hästar stönar gnisslar tänder, svettas ymnigt när de blir spända.

Hästen har ju ett rikt kroppsspråk

Den stora kosnten i ridning är ju att behålla samma avspändhet som när man "joggar" även när man tar i.
Vi männsikor som idrottar lär oss snart att vi misslyckas om vi inte är i balans.

Men hästens och ryttarens egen obalans känner ofta inte ryttaren - utan försöker ändå...
 
Senast ändrad:
Sv: *spinoff* Ideal

Vilken härlig beskrivning :)

Många andra har också fått med fyndiga detaljer :bow:
 
Sv: *spinoff* Ideal

Susan: Jag blir så glad av det du skriver, helt lycklig! :) :bow:

Det är så jag också vill att det ska vara, både målet och vägen dit.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Mycket bra beskrivet!
Så långt har då inte jag kommit i alla fall...
Jag kan komma så långt att jag får hästen o mig själv i bra balans, och att hästen slappnar av och länger sig, men att gå därifrån till att spänna bågen och få till något slags samling är än så länge bara en from dröm.
 
Sv: *spinoff* Ideal

Hästen söker sig då själv framåt nedåt och frustar.
Att rida på den långa tygeln är avslöjande för så fort hästen tappar balansen så åker huvudet upp.

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte skrivit det bättre själv:bow: ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 612
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp