Ja, den kurdiska tjejen är troligen gift med en kurdisk man.
Jag ser unga tjejer, knappt 20 år gamla, som kommer till Sverige som nygifta och gravida. Mannen är oftast i och för sig i liknande ålder.
Och jag ser kvinnor i 35-årsåldern som kommer som nygifta till Sverige. De som är i 35årsåldern är många gånger analfabeter. Även där är de ofta(st) gifta med en man i något så när samma ålder.
Men nog sjutton innebär det en "ojämställd" tillvaro.
Jag har tidigare varit lika hårt dömande som många i den här tråden är, lika svartvit.
Men ju fler "importfruar" jag sett, desto mindre dömande blir jag faktiskt.
Eftersom jag ju ser att det många gånger är ett tydligt "uppköp" även för "importfrun".
Vi har så lätt att döma och fördöma.
Utifrån vår väldigt privilegierade situation.
Vi har möjligheten att välja, här i Sverige.
Och då är det lätt att döma helt utifrån våra möjligheter.
@Wysiwyg har kommenterat att hon inte dömer kvinnans val utan mannens beteende.
För svenska män får inte bete sig på ett ojämställt sätt.
eller något liknande.
Jag är dock mer och mer benägen att tänka att "OK, om både mannen och kvinnan är nöjda med det hela, så ska jag låta bli att döma".
Faktiskt.
Det finns många människor som gör val som jag själv aldrig skulle ha gjort, och som leder till problem för individerna. Exempelvis människor som någon gång valt att prova knark, och som sedan blir beroende. Deras val drabbar också både dem själva och andra människor. Men att förakta dem eller döma dem är inte OK ändå. Faktiskt.
Ja, jämställdhet är viktigt.
Och här i Sverige har vi offentliga strömningar som förbättrar jämställdheten.
Å andra sidan har vi andra faktorer som på ett väldigt uttalat sätt försämrar/minskar jämställdheten i samhället och där är "importfruar" en faktor.
Jag skulle gissa att antalet "importfruar" från kurdistan är större än antalet "importfruar" från Thailand.
Problemet blir ju att det är enkelt och okomplicerat att döma de "vita" männen som hämtar fru i Thailand.
Men om man blir lika hårdhänt i uttryck gällande svenska män med kurdiskt ursprung som hämtar fru i Kurdistan, ja då blir det ju främlingsfientlighet av det hela. Eller?