spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Seabaz

Trådstartare
Hur kan man stoppa aveln på extrema renraser?

Schäfrar som är så extremt låga i bak så dom inte kan gå normalt (men vinner dock fiiiinfina priser på utställning)

Raser som inte kan andas normalt, eller har så mycket överbliven hud så dom får exem mellan "valkarna" och även det hänger ner så dom knappt kan se?

osv osv osv... :mad:

Jag tycker att först och främst borde uppfödarna ta sitt ansvar och avla sunda hundar!

Men eftersom det är dom mest extrema som ofta vinner priser så borde man göra större kontroller på utställningar, domarna. VILKA hundar dom prisar...

För jag antar att det är detta uppfödarna vill nå?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Här har vi faktiskt en lagstiftning som man skulle kunna ta till!
PL

Precis. Har någon någonsin anmält uppfödare av dessa sjukliga hundar? Hur har det gått i sådana fall? På kattsidan vet jag att iaf ett fall angående perseravel på PKD-positiva katter dragits till rätten (men uppfödaren friades tyvärr).
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Okej jag kan inte låta bli... :angel:

Hundar utan päls då??? Som blir solbrända och inte kan vara utomhus utan kläder... Dom borde väl också förbjudas!

Man ska inte kasta sten i glashus.....
 
Senast ändrad:
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Okej jag kan inte låta bli... :angel:

Hundar utan päls då??? Som blir solbrända och inte kan vara utomhus utan kläder... Dom borde väl också förbjudas!

För min del är det väl inte pälslösheten som är det största problemet (även fast jag tycker att pälslöshet är en rätt allvarlig defekt) utan det faktum att pälslöshet nästan alltid (alltid kanske rent av?) är förknippad med tandförluster och i fallet kinesisk nakenhund är ju anlaget semi-letalt och sådana anlag ska man helt enkelt inte avla på... tycker jag. Det är ju en rätt kraftig indikation på att anlaget är skadligt.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Ja... Plus att dom får massa finnor och inflammationer i huden, det är ju inte heller så bra..
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

:rofl:

Ja precis. Så kanske shäferuppfödarna tänker också. "eftersom nakenhundarna fortfarande avlas så gör det ju inget om jag avlar fram schäfrar som snart ser ut som sälar"

Sedan finns det ju mer och mindre extrema avlare innom kinesaveln också. Min hunds förräldrar är två puffar. Han blev naken i alla fall!
Han har aldrig bränt sig i solen och jag smörjer honom kanske en gång i veckan efter bad och då med helosan som är drygt så det behövs ju bara en liiten klick där han kan ha tendenser att bli torr annars och det ljumskarna (eller vad heter det på en hund?)
Min hund kan vara ute utan kläder? :confused: Men han fryser om vi står stilla eller tex ska sitta i bilen medan jag är inne och handlar eller nåt. Då kan det vara skönt med ett täcke, oavsett ras om den är fryssen.

Min hund är jättefin i huden. Finnar får alla unghundar men dom med päls syns dom ju inte på.
Inflammationer vet jag inte vad du menar med. Inget jag är bekant med i alla fall.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Du har ingen åsikt om det här med tandförluster och semi-letalitet? Det är OK att avla på egenskaper som leder till död eller mer eller mindre allvarliga defekter?
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Självklart.
Jag anser att en bra uppfödare avlar på individer med bra tandsättning vilket många faktiskt gör bättre idag!

Gener och sådant är jag inte insatt i så mycket. Att det föds döda valpar gör det ju i alla raser. Det har ju inte BARA med gener att göra. I så fall skulle det ju aldrig ha funnits nakenhundar.

Jag har ett levande exemplar här hemma att inte alla nakenhundar dör för att dom är nakna...
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Men förstår du det inte? Precis som schäfer och shar-pei uppfödare och ägare inte inser allvarlighet av problemen inom deras resp. raser, så ser inte du problemen inom din......
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

JO det ser jag visst.
Men jag i alla fall kollar på mycket mer än utsidan när jag tittar på hund.
Det spelar ju ingen roll vilken ras jag väljer, vad säger att just min hund är frisk?

Jag ser inte nakenheten som en defekt/sjukdom dock, som ni? verkar göra.
Och jag väljer en hund som har tänder och kan tugga normalt. Andra hundar tycker jag inte man ska avla på.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Självklart.
Jag anser att en bra uppfödare avlar på individer med bra tandsättning vilket många faktiskt gör bättre idag!

Gener och sådant är jag inte insatt i så mycket. Att det föds döda valpar gör det ju i alla raser. Det har ju inte BARA med gener att göra. I så fall skulle det ju aldrig ha funnits nakenhundar.

Jag har ett levande exemplar här hemma att inte alla nakenhundar dör för att dom är nakna...

Men i strävan att föda upp den fulltandade nakna kines du vill ha föds hundar med tandförluster (har även läst om kloförlust) och foster dör pga. det semi-letala anlaget. Att foster faktiskt dör är det sista "naturen" kan göra för att förhindra att icke-livsdugliga individer ska födas.

Att det föds dödfödda valpar eller att någon dör på fosterstadiet (djur öht) är fullt naturligt, men inte när det sker i den omfattning som sker hos raser baserade på semi-letala anlag.
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Känner en shar-pei-uppfödare och ser hennes hundar flera gånger i månaden. Visst har de lite veck, men det är inte så att de får eksem och klåda, de är sunda. Hon berättar själv att hon tar hundar ur avel som ger mycket hud, dock finns det såklart flertalet hundägare även om den rasen som är rötägg och vill ha mycket hud.
Dock är hon för tillfället en av de ledande uppfödarna inom rasen, så kanske det går framåt.

//E
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Genetiskt är nakenheten absolut en defekt.
Menar du verkligen att du protesterar mot defekt/extremaveln samtidigt som du anser att nakenhundarna inte utgör ngt problem????
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

att alla nakenhundar en dag ska vara fulltandade är ju en önskedröm långt borta än så länge. Det fattar ju jag med.

Det krävs att ALLA vill hjälpas åt med detta. Dock finns det ju mååånga innom kinesaveln som bara bryr sig om pengar och vinster!

MEN det finns även dom som avlar fram i första hand så sunda sällskapshundar som möjligt av denna ras.
Och det FINNS fulltandade nakenindivider också.
Jag har inte kollat min hund i munnen på senaste nu. Sist så hade han för mycket tänder och vi fick dra ut 4 st :crazy:
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vad är en Sharpei utan mkt hud?
Sen är det inte bara fråga om mkt hud utan rasen har även en hud som inte fungerar som den ska.
PL
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Precis, en hund utan päls skulle ju aldrig överleva i regn och kyla??
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Jepp om du lägger upp det så så gör jag det.

Jag liknar inte en hårlös hund med en schäfer som har ont i varje steg den tar eller en shar-pei med stora sår av hudexem.
Faktiskt.

Min hund kan även andas normal och har heller inga infektioner i öronen.

Fast jag läste även lady_vips senaste inlägg och det är bara att :bow: :bow: till den uppfödaren!
 
Sv: spinnoff på stoppa blandras aveln tråden

Vad är en Sharpei utan mkt hud?
Sen är det inte bara fråga om mkt hud utan rasen har även en hud som inte fungerar som den ska.
PL

Hehe tänkte just skriva "jamen vad är en nakenhund med hår då?" Men ja, det är ju en puff!
Men fortfarande inte en naken hund.


Hur ska en hud fungera då, förutom vara exemfri? (det finns ju exemfria shar-pei hundar också, seriös hundavel, men rasen generellt uppfattade jag sig som?) Eller menade du nakenhundarnas hud?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras jag har alltid velat ha en renrasig hund för jag vill hålla på med utställning. därav jag köpte en hund med papper. jag fick kontakt med...
Svar
9
· Visningar
1 716
Senast: confetti
·
Övr. Hund Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 460
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp