spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Jag har en fråga, vågar man spara lite på 4spar? Jag tänkte starta ett nytt sparande med några hundra i månaden som är tänkt att bli 20000 inom en inte för avlägsen framtid.
Men tror ni de låter bli att gå under det närmaste året?

@Gabbi som har koll :-) om vi tar tex marginalen bank och binder räntan i 5 år så är det 3% ränta. Om jag sätter in 50 000 kr på ett sådant konto och sen inte rör dem eller sätter in mer pengar utan det är bara den gången jag sätter in dem.

Kommer räntan sättas in årligen på 3 % eller är det först efter 5 år de sätts in?

Ska sätta in 50 000 kr på marginalen bank om 2 månader och ha det som ett långsiktigt sparande. Inte röra. Och då är det bra att det är bundet :).

Har inte vunnit nått på obligationen :( men en dragning kvar. Känns ändå bättre än en trisslott. Men som sparandeform är det lite tveksamt. Skulle eventuellt tänka mig att köpa fler för att iaf få gatantivimsten (låg ränta). Men kanske, kanske vinner jag nån gång :D

@Gabbi som har koll :-) om vi tar tex marginalen bank och binder räntan i 5 år så är det 3% ränta. Om jag sätter in 50 000 kr på ett sådant konto och sen inte rör dem eller sätter in mer pengar utan det är bara den gången jag sätter in dem.

Kommer räntan sättas in årligen på 3 % eller är det först efter 5 år de sätts in?

Jag vill också tillägga att om du skulle hitta ett konto som bara ger ränta efter hela bindningstidens slut, då ska du inte stoppa in pengar där. Ränta-på-ränta effekten är oerhört viktig och om du inte får ränta varje år missar man den. Helst vill man ju ha ränta utbetalt varje dag eller vecka så att den sedan kan förränta sig ytterligare.

Jfr 100 x 1.15 (5 års ränta på 3%): 115 innan skatt med 100 x 1.03: 103 x 1,03 : 106,9 x 1,03: 109,27 x 1,03. 112,55 x 1,03: 115,92
Det är nästan en hel procent i slutänden. (jag räknade utan avdragen skatt nu bara för att visa.)
En % kan låta pluttigt men i sammanhanget är det ganska mycket och ju längre tid man talar om och ju högre summor, desto större skillnad.

Jag personligen tycker att 3% ränta är alldeles för lite för att låsa pengarna i så mycket som 5 år. Det är väldigt dåligt betalt för att inte komma åt pengarna på 5 år.

Jag personligen tycker att 3% ränta är alldeles för lite för att låsa pengarna i så mycket som 5 år. Det är väldigt dåligt betalt för att inte komma åt pengarna på 5 år.

Jo det tycker jag med men hittade ingen som ger bättre ränta med insättningsgaranti :(.

Hur skulle du ha placerat de pengarna?

Jag hade tittat mot aktiemarknaden och köpt något stabilt, utdelande företag som tjänar pengar, i ett ISK. Du har ändå hyfsat lång horisont. Utöver det letar jag själv efter lite roliga produkter att importera, tittar både på USA och Asien. Även om det inte är enorma summor så är det mer pengar i att köpa något för 3000 kr och sälja det för 10.000 än att låsa 50.000 utom räckhåll i 5 år.

Okej! Just nu lutar det åt att starta konto i 4spar och hoist, det sista för ett mer långsiktigt sparande och det första för att få bättre utdelning på det jag lägger in. Alternativt att jag lägger in allt på 4spar och plockar ut sedan när jag är nöjd med summan.
Sambon tycker dock jag borde skaffa avanza (han handlar lite i aktier) men jag vet inte.
Jag skulle vilja öka beloppet så mycket som möjligt på kort tid och är inte jätterädd för att förlora en lite. Men eftersom jag inte har något kapital från början antar jag att det blir svårt.

Det är inte många som har något kapital "från början." Vad du än börjar med så är det ju en start. Den bästa tidpunkten att plantera ett träd är för 20 år sedan. Den näst bästa är idag!

Det är inte många som har något kapital "från början." Vad du än börjar med så är det ju en start. Den bästa tidpunkten att plantera ett träd är för 20 år sedan. Den näst bästa är idag!
Haha, jag gick fortfarande i blöjor för 20 år sedan så idag duger bra ;) Jag har inte haft någon inkomst innan som gått och spara heller.
Men nu öppnade jag ett minikonto hos avanza, ska öppna något sparkonto åt sonen med men under mitt namn

@Gabbi hur och var hittar du produkter att investera i?

Är det endast preferensaktier man kan få utdelning varje kvartal eller vad mer kan man investera i som ger utdelning utan att behöva sälja av?

Hur utspritt ska riskerna vara, aktier, fonder och sparade pengar, men inom. Olika brancher, länder osv? Så mycket som möjligt. Bättre att ha lite av mycket? Har ju precis börjat...

Om man vill spara långsiktigt, säg framtida barn/ barnbarn, vad ska man då spara i?

Jag försöker läsa på mycket och lyssna på andra som investerar framgångsrikt, och gärna enligt devisen, gräv där du står. Dvs, jag vill hålla på med produkter jag känner till, inom en marknad jag behärskar. (I mitt fall cykel, böcker, djurhållning.)
När du frågar om preferensaktier, menar du vad man kan investera i på aktiemarknaden för att ofta få utdelning, eller menar du vad som helst i hela världen?

Vad gäller utspridda risker, så googla "allvädersportfölj". Det här tycker jag är en trevlig artikel på ämnet: http://www.rikatillsammans.se/2014/01/28/en-portfolj-for-alla-vader/
Men ja, som du skriver, hellre många branscher och länder än att alla aktier är svenska läkemedelsföretag. Om alla verkar inom samma bransch blir det ingen diversifiering bara för att företagen heter olika. Jag gillar också produkter som alltid har en efterfrågan. Istället för att äga aktier i ett företag som tillverkar ett bilmärke gillar jag att äga en del av det företag som tillverkar bromsarna till 20 olika bilmärken.

Vad gäller barn/barnbarn så skulle jag väl säga att aktiemarknaden generellt har varit gynnsam om man har en lång horisont och inte plötsligt MÅSTE ha tillbaka pengarna och därmed tvingas realisera en ev förlust. Dock är det ju bara ett antagande och en gissning från mig, visste man exakt så skulle det vara lätt att bli rik som ett troll. :-)

Okej, nu har jag kollat mina konton och det var ynka 1,15 % ränta på det i Handelsbanken = tack, men nej tack.
Det blir inget sparande där.

Så...
Jag vill kunna spara 2000 månaden. Men jag vill kunna ta ut pengar snabbt och smidigt när jag behöver.
Som jag ser det har jag tre rimliga alternativ:

Min SPP Aktiefond Sverige har vuxit något så in i bängen det senaste halvåret, senast jag kollade hade jag 20 000 där – nu har jag lite drygt 30. O_o Det är kanske är där jag ska sätta in mina pengar?
Avanza Mini har månadssparande i fonder, och jag känner att jag har ganska dålig koll på fonder (förutom fondkontot på SPP då...) och på mitt plojkonto för aktier på stora Avanza har jag bara småpengar, MEN de har ändå ökat med 49 % sedan jag öppnade kontot 2012. Det gör mig inte det minsta klokare, jag körde på säkra kort som Axfood och Trelleborg så det är bara nybörjartur.

Hur skulle ni göra?

@Gabbi, @VLMF och @Pilot
Jag känner att jag är väldigt styrbar.

@Blueberry jag svarar bara efter hur jag hade gjort.
Först hade jag bestämt mig vad det ska bli av det (lättare när man har ett mål). Investerarpengar? Buffert? Kulpengar? Resepengar? Framtida investerarpengar? (Jag är en sån dom skriver listor, märks det?)
Kan jag tänka mig att binda dem?

Jag har ju haft Akelius och var nöjd med det, tills jag insåg att 4 fria uttag per år var tok för lite. Men jag tyckte det var ett välkänt företag och jag har bara hört gott om dem. Men ska sagt ta tag i att byta nu. Hade jag velat ha dem nära till hands så hade jag nog ev. skaffat "låst" konto med bra ränta tills jag fått ihop klumpsumman som jag känner mig nöjd med. Och för fortsatt sparande långsiktigt investerat vidare.
Har du läst länken Gabbi skickade i förra inlägget? Jäkligt matnyttigt och i min hjärna är det myrornas krig tills jag känner att jag kan börja greppa det igen.

SBAB sparkonto är nere på 1.8... känns hög tid att göra nåt annat med pengarna.

Men jag kan ingenting. Var börjar man?? Jag blev inspirerad av tråden men det känns som att jag inte förstår någonting.

Jag kommer behöva mina pengar säkert inom 3 år när det är dags att köpa bostad. Jag behöver nog inte röra dom så mycket innan dess, men samtidigt känns livet så osäkert och man vet ju aldrig vad som händer? Alla konton där man låser pengarna tycker jag ger relativt dålig ränta ändå... Fonder kan jag ingenting om...

Hur ska jag börja? Jag vll inte riskera alldeles för mycket, så mycket pengar har jag inte men de har varit hårt slitna för och jag behöver det jag har...

Tar också lån från CSN som åker direkt in på sparkontot, också det i SBAB, men vet knappt om det är värt det... 1,2 ligger räntan för CSN på i år och 1,8 SBAB just nu..

Försökte räkna, vet inte om jag tänkt rätt

Skuld CSN senaste halvåret (med inräknad ränta): 31 229:-
Insättningen på SBAB (med inräknad ränta): 31 476:-

Känns inte som att det kanske är värt det? Räntan på CSN verkar komma varje månad o SBAB bara varje år. Det är väl en nackdel?

Men är det bra att spara CSN ändå och ha som tex kontantinsats till lägenhet/hus i framtiden? Allt snack om att det är ett förmånligt lån och så. Stämmer det?

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama