spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Alltså, jag måste fråga en sak :o

När jag var nyfödd för nästan 30 år sedan öppnade mina föräldrar ett sparkonto åt mig, "på köpet" fick jag några aktier i banken som kontot fanns hos. Kontot är sedan några år tillbaka avslutat och jag är inte längre kund hos den banken men de där aktierna har jag kvar... Hur gör jag om jag vill sälja dem? Jag har sparande i aktier/fonder genom min nuvarande bank och där kan jag ju se innehavet och köpa/sälja smidigt, men de jag funderar kring ligger ju inte synliga där... Hjälp?

Du kan överföra dem till motsvarande i din nuvarande bank utan att skatta på dem (och utan att sälja dem då givetvis..). Om problemet är det att du vill ha allt samlat på en bank och smidigt kunna sälja/köpa mer när du vill. Prata med din bank! Jag gjorde nyligen en sådan överföring när jag bytte bank.

Alltså, jag måste fråga en sak :o

När jag var nyfödd för nästan 30 år sedan öppnade mina föräldrar ett sparkonto åt mig, "på köpet" fick jag några aktier i banken som kontot fanns hos. Kontot är sedan några år tillbaka avslutat och jag är inte längre kund hos den banken men de där aktierna har jag kvar... Hur gör jag om jag vill sälja dem? Jag har sparande i aktier/fonder genom min nuvarande bank och där kan jag ju se innehavet och köpa/sälja smidigt, men de jag funderar kring ligger ju inte synliga där... Hjälp?
Fast jag får känslan av att om du avslutat all relation med banken så har du inget kvar där heller. inga aktier heller. Annars håller jag med @Blueberry

Det står väl att kontot är avslutat, och antagligen internetbank o dylikt, men man kan ändå ha aktieinnehav genom banken.
för ha aktier krävs en depå. har du en depå har du ett konto och en relation med banken därmed inte avslutat eller uppsagt. Så antingen är det felaktig information eller så finns där inget. Jag hade gått till banken eller ringt. svårare än så är det inte.

@Lotheb
Jag tror frågeställaren skrivit fel när hen skrev "inte kund i banken" för det är man ju om man har aktier genom den.

När jag bytte bank hängde aktierna kvar i den gamla banken ett par månader trots att jag avslutat personkontot, sparkontona och internetbanken.

Okej @Lotheb, jag formulerade inte mig helt korrekt. Jag är ju på något vis kund hos den gamla banken i och med mitt innehav, jag får ett årsbesked och utbetalningar på avkastningen (annars hade jag nog glömt deras existens). Jag har dock flyttat t.ex lönekonto, sparkonto m.m till en annan bank och har ingen inloggning till den gamla.

Men man kan helt enkelt ringa dem alltså? Då ska jag göra det.. Vore smidigt om det gick att ordna som @VMLF skrev.

@Blueberry , japp, jag vet att vinsten skattas men tack för påminnelsen :)

Jag var tvungen att ta det genom min nya bank, dvs en bankkvinna där skötte flytten åt mig, inte någon på den gamla banken. @Nenii

Okej @Lotheb, jag formulerade inte mig helt korrekt. Jag är ju på något vis kund hos den gamla banken i och med mitt innehav, jag får ett årsbesked och utbetalningar på avkastningen (annars hade jag nog glömt deras existens). Jag har dock flyttat t.ex lönekonto, sparkonto m.m till en annan bank och har ingen inloggning till den gamla.

Men man kan helt enkelt ringa dem alltså? Då ska jag göra det.. Vore smidigt om det gick att ordna som @VMLF skrev.

@Blueberry , japp, jag vet att vinsten skattas men tack för påminnelsen :)
Then it makes more sense. Men bara ringa banken / bankerna och göra en överföring alternativt sälja av och titta på nya inköp. =)

Jag har nästan 4000 i en högriskfond, fastighetsfond. När jag började mitt sparande där var den på 13,8 %. Idag var den nere på 3,4 % :eek:
Hoppas det vänder snart igen. Annars får jag väl byta.

Hoppar in och ställer en fråga! :)
Jag har lite pengar som jag tänkt placera någon annanstans (ca 30.000). Jag är student och har inte råd att förlora en massa pengar, utan vill ha ett alternativ med högre avkastning än ett vanligt sparkonto (ca 1%) men fortfarande låg risk.

Vad är det bästa alternativet? Lågriskfonder?

Hoppar in och ställer en fråga! :)
Jag har lite pengar som jag tänkt placera någon annanstans (ca 30.000). Jag är student och har inte råd att förlora en massa pengar, utan vill ha ett alternativ med högre avkastning än ett vanligt sparkonto (ca 1%) men fortfarande låg risk.

Vad är det bästa alternativet? Lågriskfonder?

Kan du "låsa" pengarna en längre tid, eller tror du att du kommer att behöva plocka av dem?
Hur mycket vågar du chansa?

Om du kan låsa dem och vill köra på säkra kort dem skulle jag nog nappa på ett erbjudande på ett bra sparkonto. Kolla med lite ovanliga banker, till exempel Volvo finans, GE Moneybank eller Ikano kan nog ge en rätt bra deal. Det kan vara smart att ha pengarna i en annan bank än i din vanliga, men var skitnoga med att kolla bindningstid och ränta. Nu handlar det ju inte om jättemycket pengar, men du kan ju testa att förhandla lite också. Fråga din vanliga bank om de kan ge dig bättre ränta än till exempel ______, alla banker är intresserade av att behålla sina kunder och deras pengar :)

Annars är väl en indexfond något att satsa på. Där kan det gå avsevärt bättre än de max 2-3 procenten som sparkontot kan ge på två-tre år, men det kan ju också gå sämre. Jag har valt att inte använda sparkonto, utan att månadsspara i indexfond. Det är för att jag tycker att det är roligt och intressant med fonder och aktier, helt enkelt.

Jag har nästan 4000 i en högriskfond, fastighetsfond. När jag började mitt sparande där var den på 13,8 %. Idag var den nere på 3,4 % :eek:
Hoppas det vänder snart igen. Annars får jag väl byta.

Jag är i och för sig inte så erfaren av sparande och hur det går men jag hade fortsatt spara i den fonden, med mindre medel om du inte vill pytsa in stora summor men chansen är ju stor att den kommer gå upp och då blir det bra hävstång när du köpte fonderna så billigt..

Men sälj i alla fall inte när den är så dålig, det är ju bara garanterad förlustaffär.

Nej, sälja nu kommer jag inte göra. Den har svängt rätt mycket under året men ändå gått med vinst. Det är ju inga stora summor jag har där heller, inget jag kommer bli ruinerad av. Sätter in 200 i månaden.
De låg på 9 % igår när jag köpte för 2000 :angel: Blev mest besviken att den gått ner så mycket, kunde väl stannat på 13 % :D

*puttar upp* när jag insåg att jag höll på att skriva ett exakt likadant inlägg igen.
Någon som följer en särskild teori, när det kommer till hur ni investerar?

Har lite funderingar kring min budget och hade velat bolla lite här, kände att det inte riktigt passade in i "snålmånads-tråden". Jag skriver oftast en budget för c:a 2- 3 månader framåt i tiden, vilken jag tycker hjälper mig att planera inköp (främst till hästarna kanske) på ett ekonomiskt sett.
MEN, min största utgift är bensinen (förutom hyran), känner lite också att den är alldeles för avgörande i hur mycket jag kan spara. Lägger mer på bensin än hästarna!

Finns det någon som har ett annat sätt att hantera det? Har aldrig använt mig av mack-knutet kort, jag har istället tankat där det är som billigast. Hur har ni gjort? Finns det ett bra kort som åtminstone lämnar bra bonus och bra rabatt? / googlande Pilot

Har lite funderingar kring min budget och hade velat bolla lite här, kände att det inte riktigt passade in i "snålmånads-tråden". Jag skriver oftast en budget för c:a 2- 3 månader framåt i tiden, vilken jag tycker hjälper mig att planera inköp (främst till hästarna kanske) på ett ekonomiskt sett.
MEN, min största utgift är bensinen (förutom hyran), känner lite också att den är alldeles för avgörande i hur mycket jag kan spara. Lägger mer på bensin än hästarna!

Finns det någon som har ett annat sätt att hantera det? Har aldrig använt mig av mack-knutet kort, jag har istället tankat där det är som billigast. Hur har ni gjort? Finns det ett bra kort som åtminstone lämnar bra bonus och bra rabatt? / googlande Pilot

Bensin är så himla tråkigt! Nu är priset visserligen väldigt lågt, lägre än på väldigt länge, men ändå.

Det enklaste sättet är att dra ner på antalet mil i bil. Tyvärr. Alternativ byta bil. Inte heller helt kul... Det är lite för tråkig säsong för att avstå bil just nu, dessutom.

Dealen du får med ett Volvokort eller motsvarande hos de olika mackarna är inte jätteimponerande, det motsvarar väl typ max 50 kronor per tank. Däremot finns det klara fördelar med ett sånt kort, om det är ett kreditkort så får du bra översikt och kan samla alla bilkostnader på samma ställe, till exempel.

Jag har verkligen noll och ingen koll på hur man ska placera pengar. Just nu har jag e-sparkonto på på Sparbanken nord (swedbank) där jag har ca 50 000 och en ränta på 0,60. Vad är en bra ränta på sparkonton? Jag funderar på att öppna ett nytt konto hos en bank med 1,55 % ränta dit jag först flyttar över ett fast belopp och sen lite varje månad.

Sen undrar jag över aktier och fonder, hur sjutton funkar det? Måste jag själv ha koll på dem varje dag för att veta när det är bäst att sälja?

Du borde gå på föreläsning som han i lyxfällan håller, kommer inte ihåg vad han heter nuigen men gick på en sån för två år sedan, jag har rätt bra koll redan men min kompis var med och tyckte det var väldigt lärorikt! :)

Jag har allt i en bank, lån och hela köret. Har en bankman som hela min familj haft hela livet och ser ingen anledning att byta eftersom vi har väldigt med räntor etc. Har långsiktigt fondspar på banken och sen Avanza-konto som jag kör på.

Kan du inte spara i en räntefond då? :)

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama