spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

@whalan Det var det jag var lite lur på! Funderar då på att ta ut en summa ur en redan existerande fond och ha som rena pengar på ett konto (kanske låst 3 månader eller så för någon slags ränta?) och se var det tar sig. Jag tänkte om man låser dem tex 3 månader hinner det ju inte svänga både upp och ner på den tiden.

@Pilot Varför hade du inte känt sig säker med att slå ut inköpen över en längre tid?

Tror som sagt jag kommer ta ut ur min redan existerande fond, placera största delen i bank med insättningsgaranti men bra ränta och en liten del i bank utan insättningsgaranti med ännu bättre ränta. Så hinner jag läsa på ännu mer och sätta mig in bättre (+ se lite vartåt allt barkar) innan jag kör igång med min plan :p

Egentligen ser jag inget mål jag vill ha uppnått om 5 år, snarare att jag vill börja investera i någonting som kan växa på sig över tid. Pengarna jag vill investera är ingenting som jag hade konsumerat för ändå utan de hade bara legat på ett dåligt räntat sparkonto i flera år om jag inte köper fonder för dem.

Fast det jag räknade på var 30% skatt på schablonintäkten (0.4% av andelarna). Gäller den skatten även vid försäljning eller är det 30% på hela summan av försäljningen? För delar av fonderna har jag ju redan skattat för, föregående år? :confused:
Du skattar 30% på vinsten, inte på hela summan.

Du skattar 30% på vinsten, inte på hela summan.

Verkligen, ursäkta min tröghet nu :p, men vinsten, är det vad fonden gått upp senaste året? Annars är det väl säljsumma-köpsumma som blir vinst men jag har ju betalat olika mycket för alla fondandelar eftersom de legat olika i värde de senaste 5 åren det sparats i dem.

Okej, tips om mitt sparande mottages tacksamt!

Jag har beställt ett konto hos Marginalen med 2,3% ränta, där tänkte jag börja pensionsspara (är bara drygt 20 år men vill iaf spara några hundralappar i månaden). Vill dock INTE pensionsspara traditionellt och låsa pengarna tills jag är 50+. Hittade inget annat konto där man kunde sätta in pengar kontinuerligt och inte en stor klumpsumma, har inga problem att låsa pengarna under en tid.

Tänkte satsa ca 5.000 kr på aktier till att börja med, vill ha en buffert kvar på lämpligt konto. Vad detta ska vara för konto har jag inte bestämt... Gäller ca 30.000 kr som måste vara lättillgängligt för tillfället då jag är "mellan två jobb" :grin:

Låter detta som en bra start?? Hur gör ni med ert pensionssparande? Sen funderar jag på om jag satsar ännu mer på aktier, hur blir det den dagen jag t.ex. behöver låna pengar för bostad? Är det bättre att spara på ett sparkonto med ok ränta om man inom t.ex. tre år kommer att låna en större summa pengar, eller ska man ändå satsa på aktier och sälja av dessa när jag behöver pengarna?

Låter detta som en bra start?? Hur gör ni med ert pensionssparande? Sen funderar jag på om jag satsar ännu mer på aktier, hur blir det den dagen jag t.ex. behöver låna pengar för bostad? Är det bättre att spara på ett sparkonto med ok ränta om man inom t.ex. tre år kommer att låna en större summa pengar, eller ska man ändå satsa på aktier och sälja av dessa när jag behöver pengarna?

Det är bra att sprida ut sina besparingar, på det sättet blir det säkrare.

Jag behöver inte pensionsspara, det har någon annan gjort åt mig och pengarna är låsta tills jag fyller 58, tror jag det är. Samma annan har gett mig ett fondkonto hos SPP där det just nu finns runt 30 000, väldigt bra nödpengar för mig att ha i bakhuvudet.

Hur som helst:

Aktier är snabbare än ett sparkonto, men det är snabbare åt båda håll. Det är dessutom roligare än ett sparkonto, så jag tycker att du ska börja laborera. Välj ut två-tre branscher som du känner att du tror på, jag köpte Axfood med bra timing för några år sedan och har gjort en ökning på nästan 50 % sedan dess. Samma sak med Trelleborg, vissa delar av svensk industri är väldigt stark oavsett varifrån det blåser, och jag har en ökning på över 40 % även där. :)
Du kanske tror på läkemedel, förnybar energi, detaljhandel - testa och se. Spela inte med mer pengar än du kan förlora. Tänk på att det är långsiktigt som gäller, så känn efter vad du verkligen tror dig se i spåkulan.

Mitt övriga sparande är månadssparande i fond. Jag tror på Sverige, så jag sparar i Avanza Zero. En fast summa varje månad. Sedan använder jag fortfarande mitt konto hos Avanza mini till viss del som madrass, 500 kronor lägger jag in där varje månad i stället för i spargrisen. Jag behöver ha lättillgängliga pengar om det skulle knipa eller om jag snubblar över en bra affär, men när jag har kommit upp i en viss summa i madrassen så köper jag nya aktier för överskottet. Jag ska bara bestämma mig för vad den summan ska vara... ;)

Angående framtida bostadslån är det skönt att slippa tömma sparkontot helt, men det är också väldigt skönt att slippa låna mycket pengar. Huvudsaken är att lånet inte blir så dyrt att du inte kan fortsätta spara minst lika mycket som du gör nu.

(Tänk på att en bostad är en investering, den ger förhoppningsvis lite avkastning vid försäljning. Men allt handlar om timing.)

Det är bra att sprida ut sina besparingar, på det sättet blir det säkrare.

Jag behöver inte pensionsspara, det har någon annan gjort åt mig och pengarna är låsta tills jag fyller 58, tror jag det är. Samma annan har gett mig ett fondkonto hos SPP där det just nu finns runt 30 000, väldigt bra nödpengar för mig att ha i bakhuvudet.

Hur som helst:

Aktier är snabbare än ett sparkonto, men det är snabbare åt båda håll. Det är dessutom roligare än ett sparkonto, så jag tycker att du ska börja laborera. Välj ut två-tre branscher som du känner att du tror på, jag köpte Axfood med bra timing för några år sedan och har gjort en ökning på nästan 50 % sedan dess. Samma sak med Trelleborg, vissa delar av svensk industri är väldigt stark oavsett varifrån det blåser, och jag har en ökning på över 40 % även där. :)
Du kanske tror på läkemedel, förnybar energi, detaljhandel - testa och se. Spela inte med mer pengar än du kan förlora. Tänk på att det är långsiktigt som gäller, så känn efter vad du verkligen tror dig se i spåkulan.

Mitt övriga sparande är månadssparande i fond. Jag tror på Sverige, så jag sparar i Avanza Zero. En fast summa varje månad. Sedan använder jag fortfarande mitt konto hos Avanza mini till viss del som madrass, 500 kronor lägger jag in där varje månad i stället för i spargrisen. Jag behöver ha lättillgängliga pengar om det skulle knipa eller om jag snubblar över en bra affär, men när jag har kommit upp i en viss summa i madrassen så köper jag nya aktier för överskottet. Jag ska bara bestämma mig för vad den summan ska vara... ;)

Angående framtida bostadslån är det skönt att slippa tömma sparkontot helt, men det är också väldigt skönt att slippa låna mycket pengar. Huvudsaken är att lånet inte blir så dyrt att du inte kan fortsätta spara minst lika mycket som du gör nu.

(Tänk på att en bostad är en investering, den ger förhoppningsvis lite avkastning vid försäljning. Men allt handlar om timing.)

Tack för ditt svar!! Nej aktiedelen är under prov för min del, tycker det är roligt och vill bli bättre på det, men tänker börja smått. För min del tänker jag ha en så pass stor budget att jag skulle klara mig ett halvår utan inkomst. De tusenlapparna jag börjar med på aktier är ok för mig om det brakar baklänges :)

Frågan är vart jag ska placera mina sparpengar? Vill ju gärna få liiite mer ränta än just nu (Swedbank 0,1% :meh:)

Hur mycket pengar handlar det om? Du borde kunna ringa runt till några banker och förhandla, ibland kan det bli ganska otippat. Jag tror till exempel Volvo finans hade skitbra villkor för sparande när maken kollade runt.

Och så beror det på hur länge du har tänkt låta dem ligga, är det 100 000 och du hittar ett konto med kanske 3 % ränta - det händer tyvärr inte särskilt mycket på bara några år.

Jag tror mer på att placera i fonder i så fall. Och på att dela upp. Hälften på ett sparkonto, hälften på en fondkonto?

Verkligen, ursäkta min tröghet nu :p, men vinsten, är det vad fonden gått upp senaste året? Annars är det väl säljsumma-köpsumma som blir vinst men jag har ju betalat olika mycket för alla fondandelar eftersom de legat olika i värde de senaste 5 åren det sparats i dem.

Det är säljsumma-anskaffningsvärde som gäller. Är inte helt insatt i detta, jag har nöjt mig med den automatiska uträkningen när jag sålt och inte räknat själv. Men köpsumman bygger på det genomsnittliga anskaffningsvärdet.
Det finns ett alternativt sätt att räkna som tydligen är bättre i vissa fall men det här är lite överkurs för mig. Du får nog läsa på någonstans om du är intresserad.

@Pilot Varför hade du inte känt sig säker med att slå ut inköpen över en längre tid?
...

Mest att det finns en massa kul "investeringar" jag hade velat peta in det i. Är det så att man bara är intresserad av att ha ett par fonder, är det såklart bättre att göra det över tid.
Annars vill jag att pengarna jobbar så mycket som möjligt, från början.

Finns ju bloggar som tar upp scenariot, vad gör jag med 100 k? Typ, rikatillsammans, tips, om du inte vart där inne och läst tidigare.

Hoppar in i den här tråden med några frågor som jag börjat fundera på! Hoppas någon här har tid och tålamod att förklara för mig :D
Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag få en (för mig) större summa pengar som jag kommer behöva investera. För att förbereda mig har jag börjat läsa in mig, framför allt via olika bloggar och hemsidor som tipsats om här och i andra ekonomi-trådar på buke.

På vägen har jag insett att jag redan nu kan se över mitt sparande, jag behöver ju inte vänta på den större summan :o

Jag har i dag en "mindre" summa i fondsparande via min bank. Det är två olika fonder, varav den ena fylls på kontinuerligt med månadssparande och den andra står orörd sedan flera år. Bör jag sälja delar av den fond som går bäst för att "hämta hem" värdeökningen eller gör de lika stor nytta om de står kvar där? (den har hittills i år ökat med drygt 6 %) Jag är inte med på vad som händer när värdeökningen minskar, jag får ju inte fler andelar nu för att de jag tidigare köpt blir mer värda. (Känner mig verkligen som ekonomisk analfabet, men hoppas ni har överseende med korkade frågor :crazy: )

Om jag skulle börja månadsspara i ett investseringssparkonto (ISK), får jag då någon ränta alls på de pengarna innan jag gör något med dem? Eller behöver jag först investera dem i en fond/sparkonto/köpa aktier för dem innan de ger något? Vad är i så fall nyttan med att gå via ISK och inte månadsspara direkt till fond/konto?

Om jag köper aktier via en index-fond (typ A Zero), ger de även aktie-utdelning på ingående aktier eller måste jag äga aktierna själv för att få utdelning?

Och till sist (just nu!), en fundering kring olika sparande. Jag har i dag en buffert som endast är för kris (typ långvarigt sjuk, arbetssökande, separation), ett kortsiktigt målsparande (semester, oförutsedda större kostnader typ bilrep, trasig tvättmaskin eller liknande) och ett långsiktigt målsparande (ny häst om 3-8 år, ny bil när nuvarande dör, ny transport vid behov). Varför bör jag/inte sätta in dessa i samma sparande som mitt investeringssparande, men att ha dem mer tillgängliga i form av bankkonto, ränte- eller obligationsfond eller liknande? Att inte spekulera för mycket med dem kan jag förstå, men varför skilja dem helt åt?

Tack!!

Jag funderar lite på att investera i läkemedel och kanske i någon globalfond, men jag är lite fundersam kring det etiska. Är det etiskt försvarbart att investera i ex. Swedbank Robur Asienfond?

Jag funderar lite på att investera i läkemedel och kanske i någon globalfond, men jag är lite fundersam kring det etiska. Är det etiskt försvarbart att investera i ex. Swedbank Robur Asienfond?

Jag sneglar också mot läkemedel/medicin.
Så himla svårt att veta vad som kan gå bra bara... Allt är ju rena rama mirakelmedlet, enligt företaget som säljer eller producerar ;)

Puttar upp och hoppas att någon kan och vill svara :)
@Gabbi ? @Pilot ? Någon annan som känner sig manad?

Hoppar in i den här tråden med några frågor som jag börjat fundera på! Hoppas någon här har tid och tålamod att förklara för mig :D
Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag få en (för mig) större summa pengar som jag kommer behöva investera. För att förbereda mig har jag börjat läsa in mig, framför allt via olika bloggar och hemsidor som tipsats om här och i andra ekonomi-trådar på buke.

På vägen har jag insett att jag redan nu kan se över mitt sparande, jag behöver ju inte vänta på den större summan :o

Jag har i dag en "mindre" summa i fondsparande via min bank. Det är två olika fonder, varav den ena fylls på kontinuerligt med månadssparande och den andra står orörd sedan flera år. Bör jag sälja delar av den fond som går bäst för att "hämta hem" värdeökningen eller gör de lika stor nytta om de står kvar där? (den har hittills i år ökat med drygt 6 %) Jag är inte med på vad som händer när värdeökningen minskar, jag får ju inte fler andelar nu för att de jag tidigare köpt blir mer värda. (Känner mig verkligen som ekonomisk analfabet, men hoppas ni har överseende med korkade frågor :crazy: )

Om jag skulle börja månadsspara i ett investseringssparkonto (ISK), får jag då någon ränta alls på de pengarna innan jag gör något med dem? Eller behöver jag först investera dem i en fond/sparkonto/köpa aktier för dem innan de ger något? Vad är i så fall nyttan med att gå via ISK och inte månadsspara direkt till fond/konto?

Om jag köper aktier via en index-fond (typ A Zero), ger de även aktie-utdelning på ingående aktier eller måste jag äga aktierna själv för att få utdelning?

Och till sist (just nu!), en fundering kring olika sparande. Jag har i dag en buffert som endast är för kris (typ långvarigt sjuk, arbetssökande, separation), ett kortsiktigt målsparande (semester, oförutsedda större kostnader typ bilrep, trasig tvättmaskin eller liknande) och ett långsiktigt målsparande (ny häst om 3-8 år, ny bil när nuvarande dör, ny transport vid behov). Varför bör jag/inte sätta in dessa i samma sparande som mitt investeringssparande, men att ha dem mer tillgängliga i form av bankkonto, ränte- eller obligationsfond eller liknande? Att inte spekulera för mycket med dem kan jag förstå, men varför skilja dem helt åt?

Tack!!

Oj, många frågor. Jag ska försöka svara.
Håller med om att du redan nu kan se över ditt sparande så att du får bra vanor. Du behöver inte hämta hem vinstökningen om du inte vill och om du har en fortsatt tro på att den fonden ska fortsätta gå bra. Om du säljer dem realiserar du vinsten, skattar på den och ser dig om efter något som du tror kommer öka dina pengar på ett bättre sätt framöver. En realisering av vinsten hindrar framtida förluster.

Om värdet på en fond minskar får du inte fler andelar av de du redan köpt, det är när du köper nya som du får fler andelar för samma summa som förut gav dig färre andelar.

Du får ingen ränta på ett ISK om pengarna inte är investerade i något, de ligger tillgängliga för köp bara.
Nyttan med ett ISK är att du inte skattar 30% på din vinst utan en schablonsumma på hela innehavet och ofta är denna schablonsumma mer fördelaktig. (Men inte alltid.)

Man behöver inte skilja sin buffert och sitt målspar från sin pengamaskin om man vill kalla den det, men jag tror det blir mer överskådligt om man gör det, och man frestas inte att spekulera bort dem. Eftersom din buffert är din trygghet hade jag haft dem på något ställe där det var väldigt liten risk för svängningar och förluster, eftersom du alrig vet precis när du behöver dem.

Tack!!

@Gabbi Tack för ditt svar!
Då fick jag lite mer koll och ska fundera vidare på hur jag ska tänka och göra.

Tycker att pengamaskin låter lite... Joakim von Anka? Så jag ska bygga en vattenledning i stället, känns mer som uppfinnar-Jocke och det är mer som jag :D

Nu har jag vart på föreläsning för Charlie Söderberg (Balansekonomi), kan varmt rekommendera det!
Det var inspirerande, spann vidare på de tankar jag har nu och gav mig hjälp konkretisera vad det är jag vill få ut av allt det här.

Alltså, jag måste fråga en sak :o

När jag var nyfödd för nästan 30 år sedan öppnade mina föräldrar ett sparkonto åt mig, "på köpet" fick jag några aktier i banken som kontot fanns hos. Kontot är sedan några år tillbaka avslutat och jag är inte längre kund hos den banken men de där aktierna har jag kvar... Hur gör jag om jag vill sälja dem? Jag har sparande i aktier/fonder genom min nuvarande bank och där kan jag ju se innehavet och köpa/sälja smidigt, men de jag funderar kring ligger ju inte synliga där... Hjälp?

Alltså, jag måste fråga en sak :o

När jag var nyfödd för nästan 30 år sedan öppnade mina föräldrar ett sparkonto åt mig, "på köpet" fick jag några aktier i banken som kontot fanns hos. Kontot är sedan några år tillbaka avslutat och jag är inte längre kund hos den banken men de där aktierna har jag kvar... Hur gör jag om jag vill sälja dem? Jag har sparande i aktier/fonder genom min nuvarande bank och där kan jag ju se innehavet och köpa/sälja smidigt, men de jag funderar kring ligger ju inte synliga där... Hjälp?

Du borde rimligtvis få något slags årsbesked, kanske även delårsrapport, hem i brevlådan. Där ser du ditt innehav och vad det är värt.

Har du bank-id kanske du kan logga in och kolla?

Om inte - prata med dina föräldrar och/eller med den aktuella banken.

Och tänk på att det inte är "gratis pengar", om du säljer hela innehavet behöver du skatta på vinsten. Det är ingen hög skatt, men ändå bra att veta :)

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama