spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Det är ett förmånligt lån, men då måste det förvaltas bättre än till 1,8% ränta tycker jag. Jag har dock själv aldrig tagit lån för att placera, jag kör bara vanliga intjänade, skattade pengar. Dock, om jag lärde mig mycket, mycket mer om aktiemarknaden skulle jag kunna tänka mig att låna till aktier.

Sparkar liv i tråden igen, hur går det för alla?

Jag sitter o läser massa och försöker få lite ordning och skaffa mig någon slags "placerings-strategi", men det finns ju så himla många val och möjligheter! Bor i UK, och det känns som om det hade varit idealt att hitta något liknande till Avanza i den brittiska marknaden,

Har i nuläget mina sparpengar på ett vanligt sparkonto med 5% ränta, men det är tänkt att fungera som buffert i nuläget, vill gärna ha lite högre retur i mer aktivt investerande, så försöker gräva i alla alternativ gällande fonder och aktier,

Hur ställer ni er till aktivt etiskt investerande? Är det viktigt eller är räntan viktigare? Jag tittar t.ex. på https://www.abundancegeneration.com/ där du kan låna ut pengar som investeras i förnyelsebar energi till 4- 5% ränta - dock är det en långtidsinvestering med låg likviditet, så vet inte hur intresserad jag är-

Jag tänkte testa aktier och fonder osv men känner att jag behöver läsa in mig mer. Har skaffat konto hos Avanza (både Mini och Bas - var det dumt? :o).

Kan någon förklara ISK för mig? Lättförståeligt :D

I ett ISK betalar du inte skatt på den eventuella vinst du gör utan du betalar en lägre skatt på hela beloppet du har placerat där, oavsett om det stiger eller sjunker i värde. Vanligtvis tjänar man på detta, men det förutsätter att du gör en viss vinst.

@Gabbi har du handlat guld? I vilken form/ företag? Har du handlat andra råvaror? Verkligen spännande med allvädersportfölj!

Har haft det lite knapert i sommar men knegar på. Hoppas på lite mer översiktig ekonomi och förutsägbar inkomst, allt blir så mycket lättare då!
Har inte investerat/ placerat så som jag tänkt, mer än nån hundra lapp som dras automatiskt, men försöker klura på ett så bra sparande för pengar, känner ett behov av att ha det mesta tillgängligt vilket gör en begränsad.

En fråga den avkastning jag får "tillgänglig för köp" är det bara att ta ut den?

Nej, jag har börjat läsa på om guld och silver men inte köpt ännu. De senaste månaderna har en stor del av sparandet hamnat i huskassan eftersom det är så ohemult dyrt att köpa hus här i Stockholm. Det har gjort att pengamaskinen har övervikt åt aktier/fonder och fastighet(er).
Du menar avkastning som du får från aktier? Ja, det ska det vara.

Just det ja, grattis!

När (om) du gör det får du gärna skriva hur du gjort och tänkt.

Om man inte plockar ut pengarna, ligger de bara och skräpar utan möjlighet att jobba?

Om det handlar om ett aktiekonto där du får ut utdelningen som "tillgängligt för köp" så ligger det bara och skräpar ja. Det är ju bara (ev.) avkastning för de pengarna som på något sätt är placerade.

För mig går det sådär med sparandet, jag känner mig så himla feg :o
Har dock öppnat ett ISK där jag pensionssparar.

Hoppar in här också, tänker att jag platsar bättre här än i @Lejonelle s tråd om att bli ekonomiskt oberoende.

Jag har inget mål att bli oberoende, bara att förvalta tillgångarna jag har på bästa sätt, främst långsiktigt. Jag pluggar just nu och har inga stora inköp eller livsförändringar i livshorisonten.

Har en summa om under 100k men ändå ansenlig (för mig som student såklart, knappast för en ekonom) som jag tänkt dela upp i låst sparkonto, buffertkonto och så fonder via Avanzas ISK. 30K vill jag ha som buffert men det ska verkligen vara en buffert, tänkte hitta ett konto med en månads tillgänglighet på. Måste bli bättre på att strukturera upp vardagsekonomin så jag går runt på mitt studiemedel som jag lever på under året. INTE flytta runt pengar med internetappen när månaden börjar dra ihop sig :p Bort med sparkapitalet så det är utom synhåll!

Jag har även en rätt stor summa (återigen, stor för mig) i Nordeas Alfafond och den är jag lite sugen på att sälja av faktiskt. När jag "tog ut" en mindre summa ur den för ca 4-5 år sen fick jag betala 20% i skatt på det jag tog ut. Jag måste kolla upp det där, har hört av familjemedlem att Alfafonden inte kostar lika mycket att sälja nu som tidigare. Dagens projekt blir att läsa in mig och sälja av en del av fonden som skall återinvesteras i andra fonder via Avanzas ISK. Ska fundera i veckan också hur jag ska lägga upp min fondportfölj.

Många fonder verkar ju ha gått väldigt bra nu på det senaste, tror ni de kommer gå bättre eller sämre framöver? Och tror ni jag ska humpa in en hel summa i fonder direkt eller sprida ut inköpen över ett år kanske? Känns som en dålig tid att investera i fonder nu när de ligger högt -> minskning när de går ner igen. Samtidigt känner jag mig lite för feg för att våga investera i fonder när de ligger jättelågt för tänk om de inte reser på sig igen?

Känner mig peppad på det här faktiskt!

Skriver min uträkning här så jag inte är helt ute och cyklar.

Om jag säljer av fonder till ett värde av låt oss säga 20.000, då kommer jag enligt detta betala 0.12*20.000 dvs 2400 kronor i skatt? Låter ju jättelite, hade snarare förväntat mig typ 5000 kronor i skatt :p Eller är det jag som inte begriper mig?

Vill i samband med avsäljning sälja för så mycket att jag dels får ut en del av mitt ISK-startkapital men även för att kunna betala skatten som kommer sen, dvs öronmärka de pengarna för skatteverket. Vill inte stå med en stor restskatt jag måste ta av från bufferten.

Hur skulle ni lägga (för enkelhetens skull exempelvis) 100k om ni fick välja? Om ni ska börja med en enkel nybörjarportfölj som inte kräver jättemycket tid och engagemang som "ska" växa till sig på låt oss säga 5 år.

Jag hade tänkt lite utifrån Jans blogg och kört kanske 70% indexfonder och 30% obligations- och räntefonder.

Hade ni köpt fonder för alltihop på en gång och sen fyllt på med ett månadssparande eller hade ni köpt fonder för hälften och sen fyllt på med resterande hälften utspritt på ett år? Varför, varför inte?

Hur långt fram kan du tänka dig att låsa dina pengar?
Edit, do'h hur missar jag första meningen? 5 år för mig kort tid, jag hade nog sparat mycket på banken och försökt ha de resterande på "säkra" fonder. Ev. tagit någon med högre risk. Låter resten stå kvar, trots allt.

Jag har för mig Jan tar upp det i sin blogg, att det brukar rekommenderas att placera över tid- men statistiken visar att det kanske ändå inte är det bästa.

Jag är alldeles för grön på det här för att kunna ge några bra råd, men jag hade nog först och främst satt undan pengar jag tror jag kommer vilja plocka ut på ett konto med hög ränta.
Börjat kolla upp olika fonder som ter sig intressanta, försökt köra relativt säkert, men kanske haft nån med större risk där jag satt en mindre summa pengar. Låst en summa pengar på ett konta med hög ränt (1 eller 3 år?). För om 3 år är JAG klar med min utbildning.
Jag hade velat sprida ut risken mycket, olika fonder, olika bolag som handhåller, olika delar i världen med olika intressen. Jag hade inte känt mig säker att kunna placera pengarna på kort tid utan att oroat mig för mycket.
Men på ett par månader, visst, och fortsatt mitt månadssparande efterhand.

Mitt största mål är att de kommande tre åren ska jag få tillräcklig avkastning för att mitt pensionssparande ska kunna sköta sig själv- och början till en bra grund för en extra inkomst.

Om man har en mindre summa (stor för mig, men ändå) på ca 60-70k, är det värt att investera på något sätt eller är det bättre att spara ihop mer och sen placera dom på någe smart sätt?
Jag är totalt novis på det här med ordentligt sparande men väldigt intresserad av att lära mig mer inför framtiden!

edit: Jag har kikat runt lite på sidor som tessin.se där det finns diverse projekt att investera i.
Är det här något att rekommendera eller är det vettigare att sköta allt själv, som i att köpa en mindre fastighet och hyra ut eller liknande?

Senast ändrad:
Skriver min uträkning här så jag inte är helt ute och cyklar.

Om jag säljer av fonder till ett värde av låt oss säga 20.000, då kommer jag enligt detta betala 0.12*20.000 dvs 2400 kronor i skatt? Låter ju jättelite, hade snarare förväntat mig typ 5000 kronor i skatt :p Eller är det jag som inte begriper mig?

Vill i samband med avsäljning sälja för så mycket att jag dels får ut en del av mitt ISK-startkapital men även för att kunna betala skatten som kommer sen, dvs öronmärka de pengarna för skatteverket. Vill inte stå med en stor restskatt jag måste ta av från bufferten.

Det är 30% skatt på det du säljer. Det du läst på den där sidan handlar om jag förstår det rätt om innehav, inte försäljning. Du får alltså skatta också på fonder du inte har sålt, men det blir mindre än du räknat fram då det är 0,12%, inte 12% som du räknat på.

@Wysiwyg
Ska börja med att säga att jag är väldigt novis inom området, men läser oerhört mycket olika ekonomibloggar och har en del på fötterna från olika håll. Något jag har konstaterat den senaste tiden, är att väldigt många ekonomibloggare, oberoende av varandra och med olika inriktningar, investerar väldigt lite just nu p.g.a. börsens höga läge. De väljer istället att sitta lugnt i båten och avvakta för att se vad som händer med börsen framöver. Det finns en stor oro, även bland erfarna investerare.

Med tanke på att du är student och att det för dig är mycket pengar det handlar om, så skulle Jag personligen, om det hade varit jag, inte vågat investera så pass mycket pengar just nu. Det brukar ofta sägas att alla vet hur historien har varit, men ingen vet hur det kommer att vara i framtiden. Många bloggare har i väntan på andra tider valt att placera sina tilltänkta investeringspengar på konton med högre ränta.

Bara en tanke från min sida :-)

Det är 30% skatt på det du säljer. Det du läst på den där sidan handlar om jag förstår det rätt om innehav, inte försäljning. Du får alltså skatta också på fonder du inte har sålt, men det blir mindre än du räknat fram då det är 0,12%, inte 12% som du räknat på.

Fast det jag räknade på var 30% skatt på schablonintäkten (0.4% av andelarna). Gäller den skatten även vid försäljning eller är det 30% på hela summan av försäljningen? För delar av fonderna har jag ju redan skattat för, föregående år? :confused:

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama