spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Jag har precis börjat spara lite i fonder faktiskt! :D Inga stora summor än men totalt blir det 1500 kr varje månad som sparas i fonder, resterande sparande har jag dels på konto med lite högre ränta (även om det är värdelöst) och sen ett buffertkonto som jag snabbt har tillgång till. Jag bor lite avsides men jag ska hålla utkik efter såna föreläsningar!

@Blueberry tack för input, bensin är verkligen snortråkigt. Just nu är det varken möjlighet att byta bil eller ta alternativa färdsätt. Tankar på obemannade mackar och tyvärr är ju bonusen ännu sämre på dem. :down:
Jag har funderat på skaffa nån form av kreditkort, men som läget är nu har jag för lite utgifter för att det ska löna sig helt enkelt. :confused:

@Pilot OK:s är värdelöst, tror man får 15 öre rabatt per liter (möjligtvis 25) men vad hjälper de när de är mycket dyrare än många andra tankstationer.

@fryckan ja det är min tanke med. Tankar ju som sagt alltid på obemannat, där får man på de mackar jag kollat upp (även OKs) endast 5 öre litern. Fasiken inte värt det, när jag annars är olåst och kan välja det billigaste!
Däremot tänkte jag fokusera mer på eco-körning och att inte tanka full tank om det inte är snorbilligt= slipper köra runt med dövikt+ att numer är ACn helt avstängd om den inte måste användas.

Jag har ok-kort men jag har deras visa. 20 öre/liter och 1% bonus på allt man handlar. Jag brukar få typ 100-150kr tillbaka när checkarna kommer. Mer än när jag tankar på mitt vanliga kort iaf :) har iofs ett statoil också, så tankar där också. men där får vi inte lika mkt tillbaka tycker jag trots att vi tankar ungefär lika mycket på båda.

Vilken grymt bra tråd!! Jag har inte orkat bry mig om långsiktigt sparande tidigare då jag velat ha direkt tillgång till alla sparpengar. Nu är situationen annorlunda med goda möjligheter att spara varje månad (åtminstone 5000) och jag kan därför också ha en del av sparpengarna undanstoppade där de är "svåra" att komma åt men där de istället växer desto mer.

Ska läsa hela tråden och återkomma om några frågor inte redan är besvarade. :D Främst lutar jag åt att spara i fonder då jag inte orkar ha så mycket egen koll och handla med aktier. Men även byte av bank för min buffert som jag vill ha lättillgänglig är aktuellt.

Har lite funderingar kring min budget och hade velat bolla lite här, kände att det inte riktigt passade in i "snålmånads-tråden". Jag skriver oftast en budget för c:a 2- 3 månader framåt i tiden, vilken jag tycker hjälper mig att planera inköp (främst till hästarna kanske) på ett ekonomiskt sett.
MEN, min största utgift är bensinen (förutom hyran), känner lite också att den är alldeles för avgörande i hur mycket jag kan spara. Lägger mer på bensin än hästarna!

Finns det någon som har ett annat sätt att hantera det? Har aldrig använt mig av mack-knutet kort, jag har istället tankat där det är som billigast. Hur har ni gjort? Finns det ett bra kort som åtminstone lämnar bra bonus och bra rabatt? / googlande Pilot

Jag har ett OKQ8kort som jag inte använder. Brinner inte riktigt för det. Jag funderar runt två saker, antingen byta bil till en mer bensinsnål, men jag trivs bra med den vi har. Alternativet är att cykla mer till jobbet vilket jag måste ta tag i. Största hindret är att mitt jobb inte har dusch vilket gör att vi (jag & chefen) måste kolla med BRF:en i huset vi har lokalen i, om jag kan låna deras dusch i källaren. Det är 31 km enkel väg, så att kunna duscha när jag kommer fram känns tvunget.

Fick brev från Resursbank igår att de sänkt räntan på mitt konto till 1,5% :down: Så snart jag har lite tid över ska jag leta reda på något annat. Behöver ha dessa pengar tillgängliga så inte läge att låsa dem någonstans.

Längtar efter helgen för då har jag tid att sätta min in i dessa saker. :D Kliar i fingrarna när jag läser tråden.

@VLMF - Jag har GE moneybank med lite bättre ränta (nu är den på 1.75% tror jag men har varit uppe på 2, nånting). Grejen med att inte låsa är att räntan kommer gå upp och ned.

@Chili - Kul att du blir inspirerad :D

Jaha, sitter här och är förvirrad. :p Har ingen aning om hur jag ska börja! Känner väl mest att jag alltid vill veta hur saker funkar i grunden. Säg att jag köper fonder. Vad händer den dagen jag vill sälja? Trycker man bara på en knapp på en hemsida för att göra det? Och hur funkar det med vinsten man gör och skatter, hur gör man vid deklarationen? Måste man ta upp fonder man äger på deklarationen eller är det bara när man säljer det måste göra?

Har både Icabanken och Handelsbanken men det kändes lite onödigt att flytta sparpengarna jag vill ha lättillgängliga till Icabanken för endast 0,2 % ränta. Eller?

Ägnar kvällen åt Alice i Underland och att läsa på lite. :) Är dock lite för trött för att verkligen komma fram till nånting...

Jaha, sitter här och är förvirrad. :p Har ingen aning om hur jag ska börja! Känner väl mest att jag alltid vill veta hur saker funkar i grunden. Säg att jag köper fonder. Vad händer den dagen jag vill sälja? Trycker man bara på en knapp på en hemsida för att göra det? Och hur funkar det med vinsten man gör och skatter, hur gör man vid deklarationen? Måste man ta upp fonder man äger på deklarationen eller är det bara när man säljer det måste göra?

Har både Icabanken och Handelsbanken men det kändes lite onödigt att flytta sparpengarna jag vill ha lättillgängliga till Icabanken för endast 0,2 % ränta. Eller?

Ägnar kvällen åt Alice i Underland och att läsa på lite. :) Är dock lite för trött för att verkligen komma fram till nånting...
om du måste ta upp det eller ej beror på hur du köpt dina fonder. Vissa konton som kapitalförsäkring och isk schablonbeskattas.

Man den gång du vill sälja är det lite som du säger. Man får klicka in på sin bank klicka sälj. har du ett vanligt konto. Så måste du skatta. Dvs det året du säljer så får du deklarera inkomst via en såkallad K4 har jag för mig. Ganska lätt. Du skriver in vad du köpte dem för vad du säljer dem för och vad skillnaden blir. Skillnaden är vinsten eller förlusten och beskattas därefter. Förlust kan du kvitta mot vinst tex. Men saker blir ju aldrig vinst eller förlust förrens dess du säljer det.

Hoppas det förklarar saken lite! =)

En tråd för mig!
Jag har alltid varit duktig med min ekonomi och alltid kunnat lägga undan tusenlappar varje månad från det att jag började jobba. Ganska fort växte mitt sparkonto och har alltid känt mig nöjd. Men senaste halvåret har jag fått riktigt dåliga vanor kring pengar. Insåg att de senaste halvåret har jag inte sparat en krona trots att jag haft bättre betalt än jag någonsin haft. Men ni ska det bli ändring.

Har alltid haft en liten del av mitt sparande på fonder som mina föräldrar startade upp åt mig när jag var liten. Här finns nu drygt en tredjedel av mitt sparande. Övriga sparade pengar finns på vanliga sparkonton med usel ränta. Jag är dåligt insatt i det här med fonder. Som det är nu har mina pengar ökat med 30%, har pengarna fördelat på tre fonder och samtliga har ökat med drygt 30%.
Ska man låta fonder ligga kvar längre eller sälja och köpa annat? De har varit på samma summa nu de senaste 4 månaderna så de verkar vara rätt stabilt.
Känns som att jag kan köpa mycket nya fonder för den nya summan som vuxit fram.

En tråd för mig!
Jag har alltid varit duktig med min ekonomi och alltid kunnat lägga undan tusenlappar varje månad från det att jag började jobba. Ganska fort växte mitt sparkonto och har alltid känt mig nöjd. Men senaste halvåret har jag fått riktigt dåliga vanor kring pengar. Insåg att de senaste halvåret har jag inte sparat en krona trots att jag haft bättre betalt än jag någonsin haft. Men ni ska det bli ändring.

Har alltid haft en liten del av mitt sparande på fonder som mina föräldrar startade upp åt mig när jag var liten. Här finns nu drygt en tredjedel av mitt sparande. Övriga sparade pengar finns på vanliga sparkonton med usel ränta. Jag är dåligt insatt i det här med fonder. Som det är nu har mina pengar ökat med 30%, har pengarna fördelat på tre fonder och samtliga har ökat med drygt 30%.
Ska man låta fonder ligga kvar längre eller sälja och köpa annat? De har varit på samma summa nu de senaste 4 månaderna så de verkar vara rätt stabilt.
Känns som att jag kan köpa mycket nya fonder för den nya summan som vuxit fram.

Det är rätt svårt fonder är lite som hus. Sälj när det är dyrt så köper man när det är dyrt med. Skall du "spela" på det handlar det om att försöka a koll på andelspriset i fonderna. Och köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt precis som med aktier. Dessvärre funderar inte riktigt det. Eftersom om fonderna har bra skötare kommer fond andelspriset aldrig gå ner. Utan handlar mer om att de andelar du äger blir mer och mer värda för varje år. Så i praktiken handlar det om att köpa fler och fler andelar. Som gradvis ökar i pengar. Men samtidigt över tid kanske det innebär att du köpte dina första andelar för 50kr styck men 15 år senare kostar samma andelar 250kr st.

Men visst i bland sker splittringar och liknande även i fonder. Där är rätt mycket att sätta sig in i. Men ju mer du läser på desto mer specifika frågor kan du ställa med! =)

Lite PerPenning skriver om aktier vs fonder atm. http://www.perpenning.se/2014/11/aktie-eller-fond.html

Vad är bäst att spara i? Jag har ett aktie- och fondkonto hos avanza där jag månadssparar i några fonder. En kompis menar att ISK är bättre för då slipper man en massa krångel med deklarering när man säljer fonderna. Hur skulle ni tänka om ni valde mellan dem? Jag antar att om jag skulle flytta över fonderna till ett ISK räknas det som att jag säljer dem.

Vad är bäst att spara i? Jag har ett aktie- och fondkonto hos avanza där jag månadssparar i några fonder. En kompis menar att ISK är bättre för då slipper man en massa krångel med deklarering när man säljer fonderna. Hur skulle ni tänka om ni valde mellan dem? Jag antar att om jag skulle flytta över fonderna till ett ISK räknas det som att jag säljer dem.

Sparade jag bara i fonder hade jag nog hållt dem till vanligt fondkonto.
Då övertid kommer isken kosta en del. En fond kosta rju inget förrens den dagen du säljer den. Så beror lite på hur lång horizont du har.

@Lotheb tack för svaret :)

Just nu sparar jag där för att spara, om du fattar :P Jag planerar inte att använda pengarna de närmsta åren. Däremot funderar jag på att spara för att ex kunna resa och liknande så att pengar plockas ut nån gång per år, då kanske ISK är bättre?

@Lotheb tack för svaret :)

Just nu sparar jag där för att spara, om du fattar :P Jag planerar inte att använda pengarna de närmsta åren. Däremot funderar jag på att spara för att ex kunna resa och liknande så att pengar plockas ut nån gång per år, då kanske ISK är bättre?

Isk schblonbeskattas. Dvs du får varje år betala en skatt baserad på statslåneräntan. Oavsätt om dina fonder går upp eller ner.
Så tittar man på kort horizont så fine kanske isk är bättre men på lång horizont är nog vanligt bättre. Då du beskattas bara en gång. och du beskattas bara på vinsten. Inte på hela beloppet som isken beskattas för.

ISK är bättre dels om du tex håller på med att köpa och sälja kontinuerligt. Eller tex om man återinvesterar utdelningar. För man slipper skatta på utdelningarna i sig. Fonder ger sällan utdelningar längre tack vare att dom har liknande upplägg som isk.

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama