spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Jag har ett sparkonto i Resursbank. Man föranmäler vilket konto man vill ha uttagen till (t ex lönekontot) och så ringer du bara banken när du vill ha ut dem. Ringer du innan 11.00 en vardag får du pengarna på eftermiddagen, annars dagen efter. Det har fungerar mycket smidigt med Resursbank tycker jag.

*putt putt*

Hur har det gått för er andra? Jag har kommit igång lite grann och fått en del avkastning redan :o

Har däremot inte riktigt hittat en bra form för kortare sparande på ett par år.

Missade Charlie Söderblom, nån annan som gick? Men gick på Avanza kvällen istället.

Jag brukar gå och lyssna på Charlie någon gång per år iallafall, tycker han är inspirerande. Missade däremot Avanza. :-) Sparandet/investerandet går finfint här, hoppas få köpt mitt hus snart också så jag slipper spara så mycket pengar för den sakens skull. Aktiemarknaden är ju helt fenomenal just nu, men jag har även börjat läsa på lite om guld för eventuella sämre tider.

Mitt sparande har fått starta om på ny, tom kula efter att alla besparingar investerades i en lägenhet och badrumsrenovering. Om det var en bra investering eller ej återstår att se den dagen man säljer :p Har några värdepapper kvar, klarade inte av att tömma rubb och stubb och förhoppningsvis fortsätter de gå lika bra som hittills.

@Gabbi såg nu att han hette Söderberg och inte -blom. Såg precis att han kommer i augusti igen så då ska jag
passa på att gå.

Anses guld vara mer stabilt? För jag antar att det svänger där med.
Håller tummarna att du får ditt hus snart :) hur sparar du pengar du vet du kommer att använd inom kort? Räntepapper eller räntekonto, eller på annat vis?

@VLMF grattis till lägenhet! Tänkte du börja om på nytt och investera allt eftersom, eller blir lägenheten din investering?

Räntekonto främst. Det är inte idealt men då husköpet är så nära förestående känns det dumt att låsa upp dem idag. Sen blir det ju ett utökat sparande eftersom tidigare gjorda investeringar betalar av sig och bidrar till ett större sparande.

@VLMF grattis till lägenhet! Tänkte du börja om på nytt och investera allt eftersom, eller blir lägenheten din investering?

Det blir till att starta om på nytt. Lägenheten är ju en av mina investeringar, men i första hand behövde jag någonstans att bo. Om den gått med vinst om ett antal år ser jag det bara som extra plus :)

Spännande tråd!
Jag har "precis" satt igång ett sparande. Satte tidigare undan 100 kr/månad i fonder, blir ju ingen jättevinst men lite har jag tjänat. Ränta på ca 18 %.
Satte som sagt in 100 kr/månad i ungefär 10 månader (woho!), har nu dubblat det och petade in 200 kr extra när första lilla lönen kom. Det känns bra, det är en start på ett sparande i varje fall. Inte lätt att spara när man har 75 % studiemedel och två hästar..

Fick ett infall i förmiddags och började sätta upp ett "what-if"-scenario för ändrat sparande och ändrade räntor i Excel. Kom av mig lite när jag insåg att det kanske är viktigare att göra uppgifterna från skolan..

Puttar lite med en fråga.

Akelius Spar, någon som sparar där? Är lite sugen på att testa deras Räntekonto - 12 månader. Om jag fattat det hela rätt kan man ta ut allt utom 500 SEK, sen är det 12 månaders uppsägning...? Det har hyffsat hög ränta, de anger 5,5% (rörlig) ränta.

Jag sparar till kontantinsats - tips på bästa sättet? Köp om 3-4 år. @Gabbi ?

De har ju haft en väldigt aggressiv "köpa-på-sig-fastigheter-tendens" de senaste par åren, det kan vara ett varningstecken. Men behöver ju inte vara det heller. Jag hade inte satt alla mina tillgångar utan insättningsgaranti. Sätt den summa du kan tänka dig riskera att förlora mot den räntan de har.

Lady_vip, om det är så lång horisont som 3-4 år hade jag definitivt stoppat in en del på aktiemarknaden. Mina depåer ligger runt 30% uppgång på 18 månader. Jag har även spar på konton utan insättningsgaranti, men inga större summor. Upp till 20.000 kanske. Hittills har det flutit på väldigt bra. Jag har en annan sparform jag är mycket nöjd med, jag lånar ut pengar till Trustbuddy och de lånar i sin tur ut dem vidare med rejäl ränta. Tråkigt för den som tar lån, men bra för den som ger lån. Räntan har legat stadigt på 17% i ett år nu.

(Mitt spar utan insättningsgaranti är 4spar.se, tror räntan är ännu högre än Akelius, 6.95% om jag minns rätt.)

Lady_vip, om det är så lång horisont som 3-4 år hade jag definitivt stoppat in en del på aktiemarknaden. Mina depåer ligger runt 30% uppgång på 18 månader. Jag har även spar på konton utan insättningsgaranti, men inga större summor. Upp till 20.000 kanske. Hittills har det flutit på väldigt bra. Jag har en annan sparform jag är mycket nöjd med, jag lånar ut pengar till Trustbuddy och de lånar i sin tur ut dem vidare med rejäl ränta. Tråkigt för den som tar lån, men bra för den som ger lån. Räntan har legat stadigt på 17% i ett år nu.

Jag ska, som Lady_vip, också spara till kontantinsats till hus som ska köpas inom 3-4 år (lagom tills sambom är klar med sin utbildning).
Jag har precis fått fast jobb så jag har i stort sett inget sparat än.

Aktier låter riskfyllt? Finns det någonstans man kan läsa och lära sig mer innan man ger sig in i sådant? Fonder, är det någon idé att tänka på?

Just nu har jag bara ett e-sparkonto i swedbank och det är väl näst intill 0% ränta har jag för mig?

Klart aktier är förenat med en risk, annars skulle ju alla stoppa in allt de ägde och hade på ett aktiekonto. Kunskap minskar risken, så kan man säga. Det finns hemsidor med info, nyhetsbrev, föreläsningar, seminarier och hela utbildningar om aktier och fonder.

Jag behöver skärpa till mitt sparande lite, mest för att det är så jäkla tillfredsställande att ha pengar på banken. Jag har inget direkt mål med sparandet utan det är mest för resor eller annat unn.

Jag har Handelsbanken som huvudbank, och har ganska många konton där; allkonto, sparkonto (privatkonto med lite ränta, dock osäker på hur hög den är), ett till annat vanligt allkonto (som var ett sparkonto innan jag fick privatkontot) och tre konton som jag har gemensamt med maken; huskonto, sparkonto som inte används och ett allkonto med kort till. Och två konton till företaget. Puh!

Sen har jag ett fondkonto hos SPP som är ganska tomt men bra att ha vid kris. Och ett låst sparkonto med bra ränta hos Länsförsäkringar som gör att jag inte behöver pensionsspara. Och så har jag konton hos både Avanza (lite aktieploj, inga större summor) och Avanza mini (som just nu är min madrass).

Jag har insett att jag bara kan spara pengar som jag inte kan se. De måste liksom bort från Handelsbanken, i alla fall tills de har kommit upp i såpass höga summor att jag inte vill använda dem (tänker att det borde trigga min inre von Anka, som hittills har lyst med sin frånvaro...).

Planen är att skrapa ihop 20 000 i år, jag sparar minst 2000 kronor i månaden och tömde sparkontot helt i och med en träningsresa i maj (som var värd varenda krona!) så just nu ligger det bara 2000 kronor och skramlar på botten där. Och "där" = kontot på Avanza Mini. Det har ingen ränta, ingenting. :o

Velar mellan att ha minikontot som madrass tills jag är uppe i drygt 10 000 och då antingen öppna ett Avanza Zero, eller om jag ska "våga" sätta in dem på privatkontot i Handelsbanken och klippa kortet som är kopplat dit? Jag vill gärna ha lite avkastning, gratis pengar är liksom underbara pengar...

@Blueberry
Jag har också Handelsbanken som huvudbank och är nöjd med dem. Däremot har jag mina buffertpengar på ett konto (utan insättningsgaranti) med högre ränta än ett på Handelsb. så hade jag vart du hade jag kollat runt för att se vilken ränta du kan få. Även om det är så att du vill ha garantin.

Vad är det du tänkt spara pengar till? Om det är för sparandes skull eller framtida drömmar hade jag köpt på mig ett par olika fonder efter att hitta några kanditater och läst på. För mig är det bästa sättet att öronmärka pengar (men jag verkar ha omvänt problem än de flesta- är en jävel på att spara).

Edit, M.A.O hade jag inte väntat på att få ihop 10k innan jag gjort ngt bättre med pengarna.

@lady_vip Jag har min buffert (olåst då) på Akelius, har bara haft det 4 månader ungefär. Har även aktier i Akelius. Anser också att det är ett så pass stabilt företag. Sedan kanske man inte vågar ha allt?

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama