Jag behöver skärpa till mitt sparande lite, mest för att det är så jäkla tillfredsställande att ha pengar på banken. Jag har inget direkt mål med sparandet utan det är mest för resor eller annat unn.
Jag har
Handelsbanken som huvudbank, och har ganska många konton där; allkonto, sparkonto (privatkonto med lite ränta, dock osäker på hur hög den är), ett till annat vanligt allkonto (som var ett sparkonto innan jag fick privatkontot) och tre konton som jag har gemensamt med maken; huskonto, sparkonto som inte används och ett allkonto med kort till. Och två konton till företaget. Puh!
Sen har jag ett fondkonto hos
SPP som är ganska tomt men bra att ha vid kris. Och ett låst sparkonto med bra ränta hos
Länsförsäkringar som gör att jag inte behöver pensionsspara. Och så har jag konton hos både
Avanza (lite aktieploj, inga större summor) och Avanza mini (som just nu är min madrass).
Jag har insett att jag bara kan spara pengar som jag inte kan se. De måste liksom bort från Handelsbanken, i alla fall tills de har kommit upp i såpass höga summor att jag inte vill använda dem (tänker att det borde trigga min inre von Anka, som hittills har lyst med sin frånvaro...).
Planen är att skrapa ihop 20 000 i år, jag sparar minst 2000 kronor i månaden och tömde sparkontot helt i och med en träningsresa i maj (som var värd varenda krona!) så just nu ligger det bara 2000 kronor och skramlar på botten där. Och "där" = kontot på Avanza Mini. Det har ingen ränta, ingenting.
Velar mellan att ha minikontot som madrass tills jag är uppe i drygt 10 000 och då antingen öppna ett Avanza Zero, eller om jag ska "våga" sätta in dem på privatkontot i Handelsbanken och klippa kortet som är kopplat dit? Jag vill gärna ha lite avkastning, gratis pengar är liksom underbara pengar...