spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Puttar upp och ber om lite hjälp och input.

Vill få ihop lite sparande på bästa sätt. Jag vet faktiskt inte riktigt hur man ska börja räkna och tänka.

Jag vill förändra mitt sparande och börja pensionsspara framför allt :nailbiting:

Funderar på avanza zero, hedgefonder och värdepapper. Vad ska man kolla upp och hur ska man tänka?
Som sagt, en del ska pensionssparas (ca 40k) och har ungefär 15k som jag kan tänka mig att våga satsa lite mer.
Ev. ska en del av pensionspengarna delas upp till ett långsiktigt sparande mot en framtida fin bil (om 3- 4år). :cautious:

Pengarna som sparas var månad, hur är det bäst att förvara dem? Köpa mer fonder? (Det kommer inte vara pengar som jag behöver åtkomst till på direkten, men bör gå att sälja av.)

*blåser på tråden*

Hur har ni gjort det och hur har det gått? Ni som började tidigare i år. Hur många konton har ni och hur har ni delat upp det?

Gjorde lite mer funderingar igår kväll och kom fram till;

Pensionssparande
Resekonto (planerar en längre resa med mamsen)
Huskonto
Bilkonto
Buffertkonto/ kulkonto

Eftersom jag överlever på CSN och extra jobb så kommer det att röra sig om att jag stoppar in ett par hundralappar i månaden på vart konto.
Någon som har lite tankar?

Spammar tråden nu. Har bokat in mig på ett seminarium som hålls av Charlie Söderberg!

En kollega till mig har varit på hans föreläsning, och det är inga konkreta spar- eller investeringstips han ger utan mer inspirerande hur man blir lycklig och att den ekonomiska biten bara ibland kan vara en del av den lyckan. Som ett stort pep-talk beskrev min kollega det hela, och pepp behöver man ju också för att komma igång med sitt sparande :) Tänkte bara jag skulle berätta det så du inte blir besviken när han inte säger något om investeringssparkonton och räntefonder utan det är mer inspiration som sagt :)

Ett annat tips på samma tema; jag har gått med i Unga Aktiesparare. De ordnar föreläsningar och seminarier som är riktigt konkreta och inriktade på olika typer av sparande och strategier för sitt sparande. De flesta föreläsningar är gratis men de har även helgkurser som jag tror kostar lite mer. Jag har varit på en föreläsning om hur man kommer igång med att handla med aktier (kände att jag behövde damma av kunskaperna lite :p ) och det var otroligt matnyttigt och gav många tips och idéer!

Ahh! Kan vara bra det med! :) Har googlat och läst lite och blivit jättepepp!

Sparar du (eller förvaltar du dina pengar)?

Tack för tipset! Ska genast kolla upp!
Så då handlar du med aktier?

Han är tydligen otroligt duktig på att tala så tror det är givande att gå på :)

Jag var börshaj för några år sedan men slutade när jag började studera och bara sparade pengarna på räntekonton några år. Nu har jag precis köpt lägenhet för alla pengar så det är nästan inget kvar :p Har någon högriskfond kvar på kul men ska väl bygga upp ett nytt sparande allt eftersom och placera dem så småningom.

Åh vad roligt! När du säger placera, vad menar du då?

Jag är helt novis på det här och känner mig så clueless.

Jag tänker lite tvärtom, nu när jag pluggar och sliter, vill jag försäkra mig om att jag har ett ordentligt mål att jobba mot och fortsätter få in pengar på nått håll.

Föreläsningen jag ska gå på är i Malmö den 28/4.

Jag höll på med aktier och det tar otroligt mycket tid att vara så insatt som man behöver vara för att det ska gå bra med aktier. När jag började plugga insåg jag att jag inte skulle hinna ha den kollen jag ville ha, och därmed riskera att förlora pengarna och därför pausade jag det ett tag :) Med facit i fickan var det ett perfekt beslut, för precis efter att jag plockade ut pengarna kom börskraschen 2007 :p

Med placerande menar jag helt enkelt vart jag stoppar mina pengar. Dvs allt från madrassen till räntefonder, spaxar och värdepapper.

Vad bra! :p Aktier tror jag inte att jag vågar mig på..

Vad är spaxar och hur fungerar värdepapper?

Funderade inte du på fonder typ Avanza Zero? Det är ju en samling aktier ;)

Jag föreslår att du googlar runt lite på ekonomi-siter och banker. Avanza har en bra ordlista (Avanza->Kundservice->ordlista), då lär du dig snabbt och förstår skillnaden mellan olika placeringar :) då tror jag det kommer utkristalliseras vilken risk det är på olika former av placerande och därmed var du är villig att placera dina pengar.

Senast ändrad:

:o

Tack ska kolla upp deras ordlista! Jag har googlat lite och försökt titta, blev lite ledsen när jag såg att missat föredrag från Ung Aktieföretagande.
Har du något annat övrigt tips man ska kolla upp, någon sida/ eller bok?

*kl*

Hoppar in med en fråga :)

Jag har nyligen fått barn och vill såklart starta ett bra sparande åt honom. Summan det handlar om är ca 10 000 kr som ska placeras på ett sätt som ger bra avkastning utan en massa bevakning/arbete men också är tryggt och med hyfsat låg risk. Placeringstiden är ju närmare 18 år.

Någon som har kloka idéer på lämplig sparform?

Ett av mina mål detta året är att ha en mycket mer medveten pengastrategi.
Har i nuläget en ganska stabil situation, där jag jobbar heltid och nu har sparat ihop en buffert som jag känner mig bekväm med, sä nu vill jag kapitalisera lite på min position!

Dock är jag helt novis på hur det fungerar rent praktiskt - vet inte ens hur jagu skulle gå till väga om jag vill köpa en aktie!
Då jag bor i London funkar ju inte riktigt Unga Aktiesparare för mig, men det låter som en fantastisk aveny, så jag ska se om jag kan hitta något lik ande här.

Annars är väl min strategi att sätta undan lite tid och se vad google kan lära mig!

*kl*

Hoppar in med en fråga :)

Jag har nyligen fått barn och vill såklart starta ett bra sparande åt honom. Summan det handlar om är ca 10 000 kr som ska placeras på ett sätt som ger bra avkastning utan en massa bevakning/arbete men också är tryggt och med hyfsat låg risk. Placeringstiden är ju närmare 18 år.

Någon som har kloka idéer på lämplig sparform?

Gå in på avanzas hemsida och läs på! De har lite tips och så. (Om det inte är någon som har ett bättre tips?)

knapp

Har försökt läsa på mycket och googlat en del, måste säga att jag känner mig bra mycket klokare!
Har fortfarande lite (en hel del) jag inte förstår mig på dock, och så lite hur långsiktigt jag ska tänka och hur mycket risker jag känner att jag vill ta.

*kl*

Jag har (efter att ha fått inspiration från den här tråden) bestämt mig för att se över hur jag har placerat mina pengar och faktiskt göra ett medvetet val. Det är säljläge på mina aktier (enligt min far, det är han som kan det där), och då känns det lämpligt att faktiskt försöka placera pengarna vettigt sedan. Samtidigt tänkte jag då se över resten av mina pengar också :) Jag har inget emot att vara kund hos flera olika banker, om det är det jag tjänar mest på. Idag har jag Swedbank till allt, men är inte heller främmande för att byta.

De konton jag tänkt ha är:
* Ett "lönekonto" som kortet går till, dit mitt studiebidrag kommer varje månad och där helt enkelt de pengarna jag lever på finns.

* Sedan har jag i dagsläget ett separat konto till hunden, och det vill jag gärna fortsätta ha. Där sätter jag in 2000kr varje månad från lönekontot och sedan betalas allt som har med hunden att göra därifrån. Har dock inget kort knutet hit utan köper jag något i en fysisk butik betalar jag från lönekontot och för sedan över pengar från hundkontot till lönekontot via internetbanken.

* Ett sparkonto. Jag har ingen förmögenhet att placera där utan det blir ca 110.000kr. Jag är dock mitt uppe i lägenhetsletande för tillfället och är inte främmande för att köpa en liten 1:a om det dyker upp något lämpligt, då kommer dessa pengarna (eller en del av dem) att gå till kontantinsats och det känns alltså himla dumt att låsa dem i dagsläget. Blir det inget lägenhetsköp kommer de dock ligga kvar på kontot orörda, så jag behöver inte ha en massa fria uttag men behöver kunna få ut pengarna in case of lämplig lägenhet till salu. Kommer antagligen inte heller att sätta in några mer pengar på detta kontot.

* En liten buffert, där jag också sätter in pengar som blir över efter varje månad. Har jag fria uttag på sparkontot tänkte jag först att det är bättre att sätta alla pengarna där, men konstaterade sedan att det passar mig mycket bättre att ha ett litet sparande som jag kan ta av när det behövs och ett stort som jag inte får röra annat än i absoluta nödfall (det behovet har aldrig uppstått hittills). Tänkte bara sätta drygt 10.000kr här i början eftersom jag de närmaste månaderna kommer få en hyfsat stor klumpsumma från csn och sedan börjar jag sommarjobba, så jag kommer få en del pengar över som går in här.

Hur hade ni placerat de här olika kontona? Vad ska jag tänka på? Jag har absolut ingen som helst koll så all information är bra!

Jag svarar även om det inte min hjälp du var ute efter, är ju också novis. Däremot är det lättare att bolla med andra.

Själv har jag som du, får in pengar på lönekonto, flyttar över till annat konto.
Jag tror jag kommer för över min buffert till Alkelius, de har 4%, nackdelen är att det inte har en insättningsgaranti och det tar 3 bankdagar innan jag kommer åt pengarna. Kommer göra så att jag behåller nån lapp extra på den bank jag har nu, ifall jag behöver pengar. Tänkte också begränsa bufferten så att jag inte har mer än 15k där.
Men mina pengar gör mer då än vad de gör nu!

Alternativt har en liten buffert på avanza, då tar den bankdag, men jag har lite bättre ränta.

Nu har jag letat runt på bankernas hemsidor och konstaterat att de mest fördelaktiga kontona är följande (tror jag :p):

Privatkonto:
Marginalen bank - 2% ränta (om jag sparar över 100.000kr hos marginalen bank så får jag 2,3% ränta på detta kontot. Med VISA-kort, internetbank osv. kostar det 19kr/månad efter första året, första året är gratis.
Forex bank - 0,3% ränta. VISA-kort, internetbank osv. ingår och det är gratis.

De övriga 3 kontona (Hund + buffert + spar - som eventuellt bara blir 2 om jag bestämmer mig för att slå ihop buffert och spar):
Marginalen sparkonto - 2,1% ränta. Fria uttag, ingen bindningstid osv.
Resurs bank KapitalPlus Privat - 2,3% ränta. Fria uttag, ingen bindningstid osv.

Rent spontant känner jag att Marginalens privatkonto verkar skitbra, med 2% ränta även på "lönekontot". Så funderingarna går mest kring hur jag ska lägga resten.

Ett alternativ är att lägga hundens konto och bufferten också i marginalen, eftersom det blir tusen gånger smidigare då det går snabbt att föra över pengar mellan kontona, men att lägga det större sparandet som inte ska röras hos Resurs bank som har lite högre ränta på den biten.

Alternativ nummer 2 är att lägga alltihop hos Marginalen för att då komma över sparandet på 100.000kr och få 2,3% ränta på privatkontot och samtidigt ha allting i samma bank. Då finns ju även alternativet att slå ihop buffert- och sparkontot, även om det egentligen inte gör någon skillnad och jag lika gärna kan ha båda.

Och alternativ 3 - att lägga privatkontot hos Marginalen men allt annat hos Resurs bank pga. den högre räntan. Jag har dock inte riktigt läst på om hur det fungerar att flytta pengar därifrån, om man kan göra det via internet och i så fall hur lång tid överföringarna tar mellan de olika bankerna. Detta känns som det krångligaste alternativet, men säg gärna emot mig :)

Hur hade ni gjort?

Nu spammar jag tråden, jag har kollat upp en del och fått ganska bra hum om vad jag vill använda mig av när jag placerar pengarna. Det jag nu ska fundera klart på är om hur mycket ska jag spara långsiktigt (10 år < pension) och vad som ska bli kortsiktigt (3- 4 år).

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama