spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Ska det vara ett sparkonto på bank eller vill du spara i fonder eller något annat?
Man måste veta mycket mer om dig och dina pengar innan man kan komma med tips. Är det pengar du vill kunna komma åt snabbt och använda till något? (Bil, hus, båt, häst, veterinärräkning?) Eller är det verkligen pengar öronmärkta åt sparande, skilda från din buffert?
Hur stor risk är du beredd att ta? Är du beredd att förlora lite av pengarna för chansen att vinna mer?

Mina föräldrar har sparat i fonder åt mig tidigare, men de pengarna köpte jag visst en hästtransport för :angel: så det är tomt nu. Där var det ju vissa risker, men jag är ju inte intresserad utan vill göra största vinst på minst jobb ;)

Tänker nog kanske 2 former av sparanden, ett mer långsiktigt fram i tiden (eller iaf 10 år kanske? till dyrare investering som bil eller hus) och ett mer kortsiktigt till buffert och resa. (ska man göra ett konto för buffert o ett för "lyx")

Byta bank kommer vi inte göra men man nog hade det varit bra att veta. Ska boka möte med banken och klura lite på sparformer..

Behöver inte bli så dramatiskt. Behåll det/de konton du är nöjd med, skaffa något som kompletterar i en annan bank. Ha gärna möte, men kom ihåg att du talar med en försäljare och att den försäljaren är mer intresserad av bankens ekonomi än din. Förvänta dig inget objektivt svar.

KL
Jag har nu öppnat ett konto med 2,4% dit jag ska flytta mina sparpengar, och när jag fått lite mer ska jag flytta över en större del till ett fasträntekonto. Jag ska placera lite i fonder också, ska bara läsa på först :p Och så ska jag börja spara ett par 100-lappar varje månad så att jag om 10 år har råd att köpa en häst, ja jag planerar långsiktigt :angel:

kl

Nu har jag gjort mina första investeringar :D en fond och en aktie (inte 1 aktie då, utan ett företag) känns lite vuxet sådär :D

det vågar jag knappt säga, då kommer det säkert gå åt helsike :cool:

Cavotec och Franklin Biotechnology blev det

Stor humor. Min hund är just nu på semester hos Cavotecs ägare och min polare jobbar där. ;-)

Tänkte öppna ett Ikanokonto för femhundringen men det strulade så mycket med deras hemsida att det aldrig blev något konto, och då lessnade jag. Blir det för mycket besvär är det inte värt en ynka hundring, så jag får hitta på något annat månadens projekt istället.

Fick iallafall rapporter att huset varit uthyrt ungefär halva månaden, så det var ju upplyftande.

Har sagt upp bluestepkontot då de sänkte räntan ytterligare. Jag tycker att en sänkning på en hel % över ett år är riktigt dåligt. Nu åker allt in på hoist istället som ligger någonstans runt 2.70 istället. (Inte heller så att jag jublar över det.)

Jag har också märkt den här nedåtgående trenden för sparräntor. Beror det på den låga reporäntan? Samtidigt har ju den varit låg länge?

Har sagt upp bluestepkontot då de sänkte räntan ytterligare. Jag tycker att en sänkning på en hel % över ett år är riktigt dåligt. Nu åker allt in på hoist istället som ligger någonstans runt 2.70 istället. (Inte heller så att jag jublar över det.)

Tyvärr så sänker även Hoist sin ränta från och med 2a maj. Från 2,7% till 2,55%

KL

Hur mycket pengar måste man ha för att det ska vara "värt" att placera i fond eller dylikt?

På två studentinkomster och sämre inkomst väntande känns tanken på att slänga in hela sparkontot (typ 30 000) på något som låser kontot inte som en jättegod idé. Men är det ens en idé att placera säg tio-femton tusen?

(Jag har typ ingen som helst koll på hur man sparar annat än genom att inte göra av med sina pengar. Så ha förbarmande med min okunskap om hur, var och på vilket sätt man placerar pengar. Alla måste börja någonstans ...)

Du är inte ensam, det var precis av den anledningen jag startade tråden ;) Jag har noll och ingen koll på fonder och liknande whatsoever!

Om det är enda bufferten för två personer skulle jag inte sätta in det på en fond, det tycker jag är alldeles för osäkert. Den summan pengar vill man helst ha lättillgängligt ifall något oförutsett skulle hända. 10 000 skulle man kanske kunna undvara, det skulle jag antagligen sätta i en aktieindexobligation med insättningsgaranti (dvs du kan hamna på 0% ränta men oftast går det mycket bättre än så. Hela startbeloppet är garanterat).

Har ett fondsparande som stått still i massor med år. Ska jag ta bort dem och satsa på aktier istället? Handlar om ca 12000 kr och stått still så i typ 10 år.

Nyligen ansökt om avanza. Men känns lite läskigt med aktier. 5000 kr på en premieobligation blir det iaf. Inte mkt och liten chans att få nått av det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama