Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?
Mina föräldrar har sparat i fonder åt mig tidigare, men de pengarna köpte jag visst en hästtransport för så det är tomt nu. Där var det ju vissa risker, men jag är ju inte intresserad utan vill göra största vinst på minst jobb
Tänker nog kanske 2 former av sparanden, ett mer långsiktigt fram i tiden (eller iaf 10 år kanske? till dyrare investering som bil eller hus) och ett mer kortsiktigt till buffert och resa. (ska man göra ett konto för buffert o ett för "lyx")
Ska det vara ett sparkonto på bank eller vill du spara i fonder eller något annat?
Man måste veta mycket mer om dig och dina pengar innan man kan komma med tips. Är det pengar du vill kunna komma åt snabbt och använda till något? (Bil, hus, båt, häst, veterinärräkning?) Eller är det verkligen pengar öronmärkta åt sparande, skilda från din buffert?
Hur stor risk är du beredd att ta? Är du beredd att förlora lite av pengarna för chansen att vinna mer?
Mina föräldrar har sparat i fonder åt mig tidigare, men de pengarna köpte jag visst en hästtransport för så det är tomt nu. Där var det ju vissa risker, men jag är ju inte intresserad utan vill göra största vinst på minst jobb
Tänker nog kanske 2 former av sparanden, ett mer långsiktigt fram i tiden (eller iaf 10 år kanske? till dyrare investering som bil eller hus) och ett mer kortsiktigt till buffert och resa. (ska man göra ett konto för buffert o ett för "lyx")