spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Tack för alla bra tips. Jag har inte tagit tag i det riktigt ännu, men har börjat komma underfund med hur jag ska lägga upp det.

jag letar antagligen dåligt, för jag har inte allt lärt mig avanza sidan än. Men jag hittar inga fonder med 0 i förvaltningsavgift förutom Avanza zero

Inte jag heller. :-) Säg till om du hittar nån.

Gabbi hur tänker du gällande att dela upp pengarna även när man inte har några jättesummor?

Säg att jag har 100 000 kr totalt att fördela + några tusen som tillkommer varje månad.
Då vill jag ju först dela upp så jag har min buffert lättillgänglig osv. Men sen då?
Ska man placera allt på samma konto med en skaplig ränta eller splitta på olika?
För visst måste det väl bli mer återbäring i ränta om allt sitter på samma konto? Eller?

Bara om allt sitter på det kontot med bästa räntan. :-)

Du kan ju tex ha en del lättillgängligt, dvs obundet på ett konto där du kan ta ut det precis när du vill. Då får du lite lägre ränta, men i gengäld kan pengarna agera buffert.

En del som du vet att du kan vara utan kan du sätta på ett konto som låser pengarna ett visst tag, 3 månader, ett år, fem år. Då belönas du med en högre ränta.

Efter detta så är ju räntan procentuell, så du får ju lika mycket om du har 50.000 på konto A med 3% ränta och 50.000 på konto B med 3% ränta, som om du hade haft 100.000 på konto A.

Däremot finns det ju heller ingen anledning att dela upp det på två konton om det inte ger något extra, då kan allt lika gärna sitta på samma. Det kanske är jag som förvirrat när jag sagt att jag har tio konton, i typ sju-åtta banker, men det är för att dessa banker är olika bra på olika tjänster.
Någon har en bra ränta på bundna pengar, och en annan på obundna. Ytterligare en har superbra ränta men ingen insättningsgaranti, ytterligare en är pensionsspar etc.

Tanken att all måste sitta på samma konto gäller bara om du hittat ett bra konto som tex har som krav att man måste ha minst 100.000 kr på kontot för att få räntan X. Då tjänar du kanske mest på att ha allt på det kontot. Det är sådant man måste ta ställning till själv, baserat på vad man vill ha pengarna till etc.

Okej tack :)

Jag använder två typer av konton just nu..
Dels vanliga "lönekonton" där vi har 1,2 % ränta och så XL-konto där vi har nästan 3 % förutsatt att vi inte rör pengarna (räntan sänks till 0,1 % den månad vi gör uttag).
Tror inte vi kan få bättre ränta även om vi låser pengarna i ett visst antal år..? Eller?

Det var intressant att läsa i länken om hyresfastighet! Sambo har varit inne på att investera i sådant men jag har varit skeptisk.. Nu blev jag mer positiv :)

Okej tack :)

Jag använder två typer av konton just nu..
Dels vanliga "lönekonton" där vi har 1,2 % ränta och så XL-konto där vi har nästan 3 % förutsatt att vi inte rör pengarna (räntan sänks till 0,1 % den månad vi gör uttag).
Tror inte vi kan få bättre ränta även om vi låser pengarna i ett visst antal år..? Eller?

Det var intressant att läsa i länken om hyresfastighet! Sambo har varit inne på att investera i sådant men jag har varit skeptisk.. Nu blev jag mer positiv :)

Det bästa man kan få med insättningsgaranti just nu är 3.20% om du låser pengarna ett år och 3.60% om du låser dem i fem.

En rolig grej att räkna på är Ikanobankens nya lockbete för att öppna sparkonto. Dvs, de dubblar första insättningen upp till en femhundring. Jag måste bara läsa villkoren och kolla om nästa insättning kan vara hundra kronor eller om den måste vara 500 den också.
Säg att man börjar med en femhundring och får den dubblad och sedan månadssparar en hundralapp resten av året. Det är 500 kr i avkastning på 1600 insatta kronor, dvs ganska bra. Då är deras ränta på (dåliga) 1.45% inte ens räknad.
Måste man spara samma summa varje månad blir det lite sämre, men fortfarande bra.
Räntan borde bli runt 10% första året?

Dags att gå och läsa villkoren alltså.

Senast ändrad:

Som jag har förstått det får man minska beloppet efter första månaden! Ordentlig ränta alltså :)

Jag tolkade det tvärtom, det står att det ska vara det belopp man sedan ska spara, MEN hur detta kontrolleras vet jag inte. Jag hittar ingenstans på deras sida där det står hur det hela regleras. Kanske är det som du säger, att man kan minska sparandet eller helt enkelt avsluta det efter ett tag. Då blir det såklart ännu högre ränta. Värt egentligen. Ska nog starta ett konto.

Gör en uträkning och visa här? Dels nyttigt för dig att prova räkna och dels nyttigt för andra att se. Räkna på en hypotetisk summa av 100.000 och se vad du skulle tjäna på.

Har gjort en uträkning på vad jag kan tjäna på att ta CSN:

CSN (lånedel): 60 000 kr/år
Ränta på CSN: 1,3%
Ränta på konto med ett års bindningstid: 2,9%
Skatt på räntan: 30%

Så för varje tusenlapp är jag efter ett år skyldig CSN 1013 kr. På mitt konto har tusenlappen blivit 1029 kr, varav 8,7 kr går bort i skatt, alltså 1020,3 kr. På varje tusenlapp får jag då på ett år en vinst på 7,3 kr.

År ett: 7,3*60= 438 kr
År två: 7,3*120= 876 kr
År tre: 7,3*180= 1314 kr
År fyra: 7,3*240= 1752 kr

Summa: 4380 kronor. Då har jag räknat räntan på räntan som försumbar, och jag har också tagit för givet att varken CSN-räntan eller sparkonto-räntan förändras.

Alltså vinner jag under de här fyra åren 4380 kronor - frågan kvarstår, är det värt det? Går det egentligen att sia om huruvida CSN-räntan kommer att höjas signifikant de närmaste åren? Om den höjs känns det ju lite dumt att sitta med ett bundet sparkonto, det blir med ens ett risktagande. Å andra sidan så slutar ju inte möjligheterna att tjäna på kontot efter fyra år, utan jag borde kunna fortsätta att tjäna 1752 kr minus vinsten på räntan för summan jag har betalat tillbaka det året för all framtid eller tills jag väljer att betala tillbaka hela summan.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag tolkade det tvärtom, det står att det ska vara det belopp man sedan ska spara, MEN hur detta kontrolleras vet jag inte. Jag hittar ingenstans på deras sida där det står hur det hela regleras. Kanske är det som du säger, att man kan minska sparandet eller helt enkelt avsluta det efter ett tag. Då blir det såklart ännu högre ränta. Värt egentligen. Ska nog starta ett konto.

I vilket fall som helst så var det ju fria uttag, så man borde väl kunna spara samma femhundring om och om igen och flytta den fram och tillbaka? Tack för tipset i alla fall, det låter som ett ganska enkelt sätt att tjäna 500.

Dels är det ju fria uttag, dels får du avsluta kontot när du vill. Det kan ju vara en bra idé att vänta minst 1 månad, så de sätter in sin femhundring till en.
Men superbra tips Gabbi!

Själv håller jag på att spara ihop en ordentlig buffert på några månadslöner.
Därefter ska bolånet amorteras ner! Jag gissar att jag fått ihop min buffert någon gång i slutet av sommaren.

Fick också ett erbjudande från mitt fack, som hade förhandlat fram en bra bolåneränte via SEB. Det var inlåningsränta + 0,9%. På en 3 månaders rörlig blev det 2,49%. Binda 1 år blev det 2,58% om jag inte minns fel.

Detta gör att vi skulle, om allt annat håller sig lika, spara 8.500:- på ett år.

Bästa ränta med ett års bindningstid är 3.20 hos marginalen. Jag kan för lite om csn och hur ofta räntorna ändras för att riktigt kunna ta ställning till det hela. Men tanken är intressant.

Gah jag känner mig lurad!
Har precis fått veta att vi förlorar ränta på vårt Xl-konto inte bara när vi tar ut pengar utan även när vi sätter in pengar!
Och vi som haft stående överföring varje månad :cool:

Visst är det bra att kolla upp ibland vad man egentligen har för deal. Byt bank eller vad nu XL är för något.

Svaret från Ikano. (På en söndag!)

Hej Gabriella,

Tack för ditt mail!

Du behöver inte spara en viss tid premien betalas ut inom 30 dagar från det att första månadsdragningen är gjord.

Vi hoppas att du kommer att fortsätta spara och lyckats förverkliga något som du längtat efter.

Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar.

Glad påsk!

Byta bank kommer vi inte göra men man nog hade det varit bra att veta. Ska boka möte med banken och klura lite på sparformer..

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama