spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Aha, tack! Ja ytterligare ett skäl för mig att byta bank då.

Har jag fattat det rätt att om man vill lägga in en summa pengar varje månad på ett konto kan man inte välja ett fasträntekonto?

Olika konton har olika villkor, man får se vad det är för konto man väljer. En del konton kan man bara sätta in tex 50.000 på vid ett tillfälle och så välja bindningstid. Andra kan man portionera in pengar när man vill, men man får såklart bara ränta för de dagar som pengarna finns på kontot. Har man tex 30 dagars notis innan uttag kan man sätta in när man vill men bara ta ut om man varnar 30 dagar innan. (Själva uttaget tar 30 dagar kan man säga.)

Funderar på det här med CSN. Jag kommer att studera i fyra år till, och tar i dagsläget inget lån. Borde jag ta lånet och sätta pengarna på ett sparkonto? Tydligen så är ju inte räntan avdragsgill, så någon jättevinst verkar det ju inte bli? Finns det någon risk med det hela, typ att räntan på CSN plötsligt chockhöjs så att jag förlorar pengar i slutändan? Jag är inte intresserad av att ha pengar undansparade för att ha kontantinsats till huslån eller dylikt senare.

Gör en uträkning och visa här? Dels nyttigt för dig att prova räkna och dels nyttigt för andra att se. Räkna på en hypotetisk summa av 100.000 och se vad du skulle tjäna på.

Såg efteråt att jag var lite snabb med mina frågor, du hade ju som redan svarat på dom i ett tidigare inlägg:)

Jag var in på compricer och jämförde lite olika räntor... Är det något annat man bör tänka på, eller är det bara att välja den som ger mest förmånlig ränta för vald bindningstid?

Man måste fråga sig vad man har för levnadssituation och när man behöver pengarna. Har du en summa som du vet att du inte kommer att behöva på många år, men att du i framtiden behöver pengar till tex ett hus, bind den så länge du kan med så hög ränta du kan. (Det går ju hand i hand.)

Har du pengar som du behöver med kort varsel, lägg dem obundet eller på ett konto där man har uttag fördröjt med x antal dagar. Man kan ha olika summor på olika konton också, lite som man snabbt har tillgång till och annat som är låst längre tid.

Men vad gör man med resten? Satsar enbart på fonder? Fasträntekonto?

Därom tvistar de lärde. Jag tror alla letar efter det perfekta sättet och olika saker kan vara bra för olika personer. Det beror på hur mycket gambler man är och hur mycket man vill lära sig om något nytt. Det enklaste och säkraste är såklart ett räntekonto i en bank med insättningsgaranti. Det får man om man har tur ca 3% på.

Här har ni en kul länk till en sk ränta på ränta kalkylator.

http://www.balansbladet.se/kalkylatorer/ranta-pa-ranta/

Prova att leka er fram. Skriv in olika startbelopp på ett fiktivt sparande och skriv in olika belopp på månadsspar och sist men inte minst, skriv in olika räntor och se om ni märker någon skillnad över tid. Blir det skillnad om ni snittar 8% på era sparade pengar över 20 år, mot om ni har sparkontots 3%?

Vad tycker du att man ska titta efter om man vill lägga en summa pengar i fonder en längre tid? det finns ju så fruktansvärt många fonder och jag antar att det är mer än bara ränta som gör skillnad.

Jag skulle fundera på dels vilken risk jag vill ta, och dels vad fonderna kostar att förvalta. Det sistnämnda är ju något man aldrig kommer ifrån. Jag brukar titta på Normanbeloppet i beskrivningen. Det är den summa fonden skulle kosta den som sparade tusen kronor i månaden i tio år, i förvaltningsavgifter.

Artikel om det: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=220548&commentPage=1&expanded=true

http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/Utbildning/Fonder/Valja-fond/
skriver lite om hur man kan tänka när man väljer fonder.

Nu är jag inget geni på fonder på något sätt, men mina fonder går iallafall bättre än mina aktier. På aktierna har jag gamblat lite mer och diversifierat dåligt.

Jag har Avanza Zero (+ 7,58%)
Didner & Gerge småbolag (+ 10,58%)
Danske Invest Global Index (+ 3,53%)
Franklin Biotechnology (+ 12,64%)

Bara för att visa ett exempel.

Hallå hallå. Hur går det med detta för alla?
Jag sitter och funderar på om jag ska delta i nyemissionen av C-Rad eftersom jag har aktier sedan tidigare som ger nyteckningsrätt.

Jag sitter och funderar på om jag ska delta i nyemissionen av C-Rad eftersom jag har aktier sedan tidigare som ger nyteckningsrätt.

Jag tänkte avvakta till deklarationen kommer i veckan så jag vet vad jag ska betala för reavinst på försäljningen av min lägenhet. (har redan räknat ut det, vill bara se på skatteverktes sida med). Sen funderar jag att öppna en depå i Avanza.

Jag har öppnat konto hos avanza, och börjat läsa in mig lite. Ska nog prova på nån fond på längre tid och aktier, börjar smått och sen får vi väl se om det går nå bra :p

Hoppas jag inte är alltför jobbig med frågor, men jag är hemskt dålig på matte och alla räntor, % och avgifter känns jättekomplicerat. Men jag är inte en person som hoppar in i saker utan att kunna nåt så jag får nöta in det i huvet. Min mamma och jag redda ut Normanbeloppet iaf :D

Jag har ju ingen direkt inkomst utan det jag investerar är sparade pengar.
På fonder verkar 1.5 % förvaltningsavgift vara ungefär normalt?
Om man säger att man räknar med minst 5 år i fonden, är det då lönt att utöver den första summan man sätter in månadsspara om det bara handlar om en liten summa typ under 300? eller är det bättre att sätta dom pengarna nån annanstans och låta fonden va?

Förhoppningen man har är ju alltid att fonden ska gå bättre än ett sparkonto, annars vore det ju bättre att ha alla pengar på banken. Så har man hittat en (eller flera) fonder man tror på så skulle jag inte bara sätta in lite grann, utan tex spara, eller varannan månad köpa en ny fond eller aktie tex.
1,5% kan jag tycka är ganska dyrt i förvaltningsavgift. Varför inte testa en gratis?

jo jag tänkte lägga in en klumpsumma först och sen funderade jag på om man skulle månadsspara utöver det på samma fond. Men jag tror det är bra att ha några olika och inte lägga allt på samma.

Ok! då ska jag leta upp en gratis :D

Ja, som jag skriver tidigare tycker jag att man ska diversifiera. Sedan är väl fonder inte lika smalt som att lägga alla sina pengar på en udda aktie, men ändå.

Ni som har lite koll, som för mig då: Jag är fortfarande student, men har precis börjat jobba så förhoppningvis kan jag börja spara undan några tusen i månaden snart. Vad är lättast då? Jag har ju ingen summa pengar att komma med nu utan kommer spara lite varje månad. Vart är bäst att öppna konto då isf?

Ska det vara ett sparkonto på bank eller vill du spara i fonder eller något annat?
Man måste veta mycket mer om dig och dina pengar innan man kan komma med tips. Är det pengar du vill kunna komma åt snabbt och använda till något? (Bil, hus, båt, häst, veterinärräkning?) Eller är det verkligen pengar öronmärkta åt sparande, skilda från din buffert?
Hur stor risk är du beredd att ta? Är du beredd att förlora lite av pengarna för chansen att vinna mer?

Jag sitter och funderar på det här med fonder, men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Tänkte därför be er Bukare om hjälp, ni verkar ha koll på läget. ;)

Jag har aldrig sysslat med aktier eller fonder i hela mitt liv och behöver därför något som är lätthanterligt. Avanza Zero kanske är något för mig? Eller kan ni rekommendera något annat? Om det står att fonden inte ger någon utdelning, vad menar de då? Hur mycket vet jag att fonden är värd och hur räknar jag ut hur mycket mina investeringar är värda?

Om du skaffar ett avanzakonto så ser du direkt i ditt konto vad du köpte aktien eller fonden för, hur många % den gått upp idag (sen kan du välja att se % på tex en vecka, en månad, ett år osv). Du ser hur många kronor du ligger plus eller minus.

Utdelning är pengar man får när man äger vissa aktier vissa datum. Alla aktier har dock inte utdelning. Fonderna investerar i aktier kan man säga, men om det står att det ej är utdelning så får du inga pengar utdelningsdatumet. Då måste du äga sådana aktier själv, utan fond, för att kunna ta del av dem. I en sådan fond får du bara avkastningen, vid försäljning.

Ett lätt exempel.
Aktien A köps av mig för 100 kr i december. I maj har den utdelning, 3 kr per aktie. Den utdelar alltså 3% redan där. Som ett bättre sparkonto ungefär. Sedan stiger den under tio månader 10% och blir värd 110 kr, men jag säljer inte. Hade jag sålt hade jag fått de tio kronorna (- courtaget som det kostar att göra ett köp eller en försäljning.) Istället går min aktie ner och blir värd 90kr. Men den utdelar fortfarande samma summa, 3 kr. Min investerade hundring fortsätter att ge mig 3 kr varje vår, och möjligheten finns att den också en dag stiger i värde.

Tack så hemskt mycket för förklaringen! :bow:

Då ska jag se över min ekonomi lite bättre i nästa vecka och läsa på lite mer, så får vi se hur det hela utvecklas. Avanza låter inte helt fel med andra ord eftersom det verkar lättöversiktligt.

Jag tror också att man lär sig väldigt mycket medan man håller på. Om man sätter in en summa i fonder eller om man köper några aktier så blir man också mer intresserad, eftersom det handlar om ens egna pengar. Det finns böcker, kurser, forum. Idag tex har Avanza en stor happening i Stockholm som jag gärna hade gått på, men jag har både jobb, skola och utlandsresa ikväll framför mig, så jag kan inte gå tyvärr.

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama